Hlavní navigace

Spam, cookies a šmírování podle Evropské unie

Martin Kopta

Spam byl v Evropské unii postaven mimo zákon, cookies jsou tolerovány, pokud o nich uživatelé vědí, a zadržování dat nejen během stavu nouze bylo posíleno -- to jsou tři hlavní změny v evropské direktivě pro ochranu dat a soukromí. O každý z těchto jmenovaných bodů ale probíhala vášnivá diskuse.

V prosinci Evropské společenství schválilo dokument Communications Data Protection Directive, který ošetřuje ochranu údajů kromě jiného také na Internetu. Vzhledem k tomu, že se na Lupě naposledy touto direktivou zabýval Marek Prokop v listopadovém článku S koláčky do Evropy? Nikdy!, připomeneme si hlavní změny, kterých od té doby direktiva doznala. Z pohledu uživatelů Internetu jsou nejvýznamější změny tři, a to v oblasti spamu, cookies a omezování datového přenosu.

Spam, neboli obtěžující nevyžádaná pošta, je v Evropské unii postaven mimo zákon a bude postihován. Pro marketingové a reklamní agentury to mimo jiné znamená další omezení v rozesílání reklamních sdělení. Každý oslovený recipient totiž nyní musí předem se zasíláním reklamy souhlasit; Evropská unie se tu přiklonila k modelu, který je znám jako opt-in. Pokud uvažujeme jen elektronickou poštu, je rozhodnutí zcela pochopitelné, avšak v oblasti mobilních telekomunikací tento postup například zabrání využívání cell broadcastingu (zpráv šířených v rámci jedné vysílací buňky), a dále tak zkříží plány, které letos deklarovala WAA na březnovém meetingu v Barceloně. V praxi tak například pro příjem reklamních sdělení prostřednictvím cell broadcastingu budou muset vlastníci telefonů svolit telekomunikační společnosti k zasílání zpráv, a operátoři tak budou stále více směřovat k propojení s marketingovými agenturami (kdoví proč Radiomobil tolik stojí o registrování uživatelů Twistu).

V letních měsících vypukla bitva o cookies a táhla se až do konce listopadu. Oč vlastně šlo? Evropská unie do návrhu direktivy začlenila požadavek na explicitní souhlas s ukládáním dat, což se týká cookies. Vzhledem k tomu, že cookies jsou už několik let ve velké míře používány v reklamních systémech, v obchodech a vůbec takřka v každém rozsáhlejším systému na webu k usnadnění práce jednak uživatelům (například na Lupě používáme cookies pro rozlišení přečtených a nepřečtených diskusních příspěvků), a pak si jimi usnadňují práci programátoři. Častým využitím cookies je ukládání hesel a uživatelských jmen pro systémy, které vyžadují autentizaci uživatele. Podle původního návrhu by tak například pod každým formulářem, z kterého budou data uložena do cookie, musel být přidán další formulářový prvek, jehož zaškrtnutím uživatel svolí k uložení dat do cookie (tímto způsobem fungovala autentizace třeba v dnes již neexistujícím reklamním systému Mr.Lin(x)). Po dlouhých diskusích nakonec v direktivě zůstala jen nutnost informovat uživatele, že vložená data budou uchovávána.

Až do poslední chvíle se bouřlivě diskutovalo o možnosti jednotlivých států zadržovat data (Ladislav Zajíček by řekl „šmírovat datovou komunikaci“). Evropská unie v tomto bodě ustoupila tlaku Velké Británie, která požadovala možnost zadržovat data až sedm let a určovat, kdo k nim bude mít přístup. Tento postup je příkře odsuzován organizacemi na ochranu lidských práv, protože původně měly vlády dostat toto právo jen během stavů nouze. V podstatě se dá říci, že podle této direktivy nic nestojí v cestě ukládání dat přenášených třeba po Internetu a jejich následné analýze vládními výzvědnými službami.

Pokud odhlédneme od poslední zmiňované upravy, která doufejme bude uplatňována s rozmyslem, dá se říci, že původně tolik obávaná direktiva nakonec byla schválena ve znění, které jen kodifikuje nyní existující stav a umožňuje snáze postihovat ty, kdož právo na soukromí berou na lehkou váhu. Z hlediska země, která ještě není součástí Evrpské unie, by pro Českou republiku měl být významný i oddíl o poskytování osobních dat do „mimounijních“ zemí, ale pro podrobný rozbor se k direktivě snad na Lupě ještě vrátíme.

Našli jste v článku chybu?

22. 1. 2003 21:00

Shaddack (neregistrovaný)
Mozna existuje reseni. Vypocetni vykon telefonu roste, maji cim dal casteji Java Virtual Machine. Mozna by se dala napsat aplikace filtrujici prichozi SMS a automaticky ignorujici ty reklamni podle sady pravidel - neco jako SpamAssassin, nebo bayesiansky filtr. Technicka reseni jsou spolehlivejsi nez se pokouset o boj s legislativou. (Dalsim zajimavym pouzitim JVM by mohly byt sifrovane SMS. Pak by Protivnik (EU) mel k dispozici jenom udaje o doprave (traffic analysis), neboli kdo komu neco posl…

7. 1. 2002 21:37

PK202 (neregistrovaný)
Mel jsem na mysli, ze je v tomto pripade celkem jedno jestli se v rizeni stridaji podplaceni (pardon lobovani)politici jakekoliv narodnosti.
Rozdil je pouze v tom, ze lobovat ve vice statech je mnohem mnohem narocnejsi a drazsi nez lobovat v jednom centru.
Nehlede k tomu, ze to ve vsech statech vyjit nemusi.

Vitalia.cz: Bižuterie tisícinásobně překračuje povolené limity

Bižuterie tisícinásobně překračuje povolené limity

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru