Španělský webhoster Dinahosting přichází s ostudou

Španělská společnost Dinahosting před pár dny oznámila příchod na český webhostingový trh. Jak se jí vstup povedl? Kdyby nebyly prázdniny a rozdávaly se známky, obdržela by nedostatečnou. Vysoké ceny, absence registrace domén .cz a další "maličkosti" úplně přebíjí katastrofální jazyková prezentace, se kterou se bez respektu představila Čechům.

Českým webhostingovým trhem jsme se na Lupě zabývali naposledy začátkem června v článku Webhosting? Stále zajímavý byznys. Konstatovali jsme, že po fázi konsolidací v minulých letech si už většina tuzemských webů hoví v poměrně stabilním prostředí. Autor Aleš Miklík nicméně v závěru textu nezapomněl podotknout, že více než polovinu virtuálních serverů ovládají zahraniční společnosti a český trh je stále natolik zajímavý, abychom se mohli dočkat vstupu nového hráče, třeba i disponujícího arsenálem zahraničního kapitálu.

Předpověď se vyplnila (překvapivě) rychle zprávičkou Do Česka přichází španělská hostingová společnost. Osmnáctého červencového dne se tím oficiálně narodil Dinahosting, respektive česká mutace španělské verze. Že to s tou češtinou a významem zprávy nemusí být tak horké ani v těchto letních dnech, naznačoval už první pohled na webové stránky a tiskovou zprávu společnosti. Ale neporcujme dinosaura, který ještě běhá…

Kdo je Dinahosting…

Dinahosting je hostingová společnost ze Santiago de Compostela, což je hlavní město španělské autonomní oblasti Galicie. Dinahosting byl založen v roce 2001, servery má v Madridu. Podle svých slov má firma více než 20.000 zákazníků v 50 různých zemích a pěti kontinentech, přestože oficiální stránky ani nenabízejí služby v globální angličtině. Na výběr je španělština, nově čeština (i když pro ni by se hodily spíše uvozovky), a samozřejmě domácí galicijština.

Dinahosting a jeho klienti

Celosvětové rozložení klientů webhostera Dinahosting.cz.

Jedná se spíše o menšího hostera regionálního významu. Určitě nelze Dinahosting považovat za významného světového hráče. Tím je například německá hostingová firma 1&1 Internet, jejíž zákaznické portfolio čítá asi pět milionů zákazníků, nebo třeba americká společnost GoDaddy.com, která spravuje přibližně 13 milionů domén, komentuje Jan Horna ze serveru Hormart.cz.

… a proč přichází

Španělští webhosteři si v českých zemích zhotovili průzkum o využívání Internetu a dalších příslušných služeb. Z něj Dinahostingu vyšlo, že Česká republika má sice stabilizovaný webhostingový trh, ale rovněž disponuje slibnou možností vzestupu – domnívají se (a asi všichni doufáme, že oprávněně), že v příštích letech dojde k výraznému nárůstu uživatelů Internetu.

Myšlenkové postupy Dinahostingu odhalila Katarína Viktoria Bratkova, jejíž vyjádření přetiskujeme po jisté jazykové korektuře:

Naše společnost sídlí v autonomní oblasti Španělska, která má kulturu značně odlišnou od zbytku státu. Máme vlastní jazyk (galicijštinu), a proto je pro nás důležité, když můžeme navázat styky v našem jazyce. Když jsme se rozhodovali, do které země vstoupíme, chtěli jsme zvolit trh, který má stejné hodnoty jako my. Chceme se domluvit stejným jazykem, jakým mluví naši klienti, a chceme, aby si naši zákazníci vážili této skutečnosti. Na anglosaském, francouzském nebo německém trhu, který je přeplněn podniky z tohoto sektoru, nebudou připisovat důležitost tomuto kroku. Pro nás bylo důležité vstoupit do krajiny s rozdílnou kulturou, ale s naší vlastní identitou, a rovněž kde chtějí mluvit vlastním jazykem, ne angličtinou nebo němčinou.

Odpověď na otázku, zda čeští uživatelé ocení snahu Dinahostingu, si ještě schovejme pro následující odstavce.

Netuším, co zjistila společnost Dinahosting při marketingovém průzkumu českého webhostingového trhu, ale jejich vstup na domácí trh považuji za poměrně riskantní. Pokud by šla firma cestou akvizice některého z předních hráčů na trhu (např. Zoner nebo Ignum), dokázal bych to pochopit, pochybuje Jan Horna a jedním dechem připomíná varující roční působení švédského webhostera Carambole, který tehdy navíc využíval reklamní podpory majetkově spřízněného portálu Seznam.cz.

Co Dinahosting nabízí?

Přichází čas nahlédnout do nabídky Dinahostingu. Ta přináší tři druhy sdíleného hostingu – osobní plán (prostor 100 MB, traffic 1 GB/měsíc), profesionální plán (prostor 600 MB, traffic 6 GB/měsíc) a profesionální plán plus (prostor 2 GB, traffic 20 GB/měsíc). Kromě toho zde figuruje plán pošta pro uživatele, kteří potřebují jen e-mailové schránky. Vybrat si můžete ze serverů s operačním systémem Windows a Linux, u profesionálních plánů také Mac.

Cena zájemce asi příliš nenadchne. Nejlevnější osobní plán stojí 54 eur ročně (Dinahosting trochu nepohodlně nabízí pouze ceny v evropské měně, českou korunu prý ale chystá v příštích měsících vést v patrnosti), což je v přepočtu půl druhého tisíce; na serveru přitom nemáte nárok ani na PHP, MySQL, databáze, spamfilter a antivirus. Další balíčky už tyto základní předpoklady pro pokročilejší weby obsahují – profesionální plán s Linuxem stojí 3370 korun (s Windows zaplatíte pět tisíc korun) ročně, znaménko plus u plánu ceny vyžene ještě výše. Až dvakrát dražší než na Linuxu je nabídka hostingu na Macu.

Cenově se hostingové modely (Linux a Win) pohybují na Dinahostingu od 130 do 1650 korun měsíčně. Přitom cena nad 1000 korun měsíčně je v Česku vyhrazena spíše specializovaným a individuálním či nadstandardním hostingovým řešením. Cena tedy jistě nebude konkurenční výhodou, hodnotí Jan Horna.

Nejvyužívanější hostingový plán v naší společnosti je profesionální plán, který nabízí dostatečný přenos i prostor a v ceně je obsaženo množství doplňkových služeb zdarma (formuláře, počítadlo, fóra, kniha návštěv, detailní statistiky, ochrana adresářů, instalační návody, přesměrování webu či pošty a doplňkové služby pro e-mail), vypráví Katarína V. Bratkova. Dinahosting zároveň slibuje, že si klient může v případě potřeby vytvořit i individuální hostingový plán.

K dispozici je i týdenní bezplatná zkouška hostingu. Dále Dinahosting poskytuje dedikované servery, autoinstalační systém blogů (tím je myšlen publikační systémWordpres­s.org) a – co je zajímavé – streaming videa. Jinak nabídka nepřináší v zásadě nic nového, co by na zdejším trhu chybělo. Poměrně netradiční je v ČR hosting na serverech Macintosh, říká Jan Horna.

Hosting na Macu

Co může hosting na Macintoshi přinést uživatelům? Výhodný bude především pro ty, kteří využívají specifické služby Mac OS X (streaming QuickTime videa). V případě dedikovaného serverhostingu je to řešení zajímavé pro zákazníky, kteří primárně pracují na Mac OS X a potřebují například serverově využívat specifické aplikace, dostupné pro Mac OS X, či chtějí mít jednoduše pod kontrolou svůj internetový server. Lze tak snadno používat shodné aplikace jako při vývoji bez nutnosti zkušeností s aplikací na jiné platformě pro hosting (například databáze s možností publikace na webu FileMaker). Jelikož má zákazník kompletní vzdálený přístup k dedikovanému stroji, může si ho snadno spravovat tak, jak je zvyklý ze svého stolního počítače a využívat defacto libovolné služby a aplikace, které ho napadnou, vysvětluje Martin Lér, odborník na počítače Apple.

Využití Mac OS X jako hostingové platformy je poměrně vyspělé, stabilní a bezpečné řešení, které může zaujmout kombinací vlastností unixových systémů a velice přívětivého uživatelského rozhraní, včetně pokročilých nástrojů pro vzdálenou správu, říká Martin Lér s tím, že tato alternativa přesto nebude (alespoň u nás) příliš využívaná.

Komu Dinahosting nabízí?

Co na Dinahostingu chybí, je registrace domén .cz a .sk., což je vzhledem k tomu, že Dinahosting hodlá podnikat na „československém“ trhu, trestuhodné faux pas. Zařazení registrace domén .cz a .sk v naší nabídce je jenom otázkou času, říká k tomu Katarína V. Bratkova.

Koho Dinahosting může zaujmout? Společnost dle svého vyjádření pomýšlí na celé spektrum zákazníků, od jejich osobních stránek po větší portály. Otázkou je, zda vysoká cena a další nepatřičnosti (viz dále) klienty neodradí. Se stávající nabídkou osloví Dinahosting větší počet domácích zákazníků jen stěží. Španělští rodilí mluvčí by mohli být výjimkou, odhaduje Jan Horna. Španělsky mluvící komunita je ale v Česku dost minoritní (kupříkladu při sčítání obyvatel v roce 2001 se ke španělské národnosti přihlásilo 168 lidí, k portugalské 42 osoby…).

Jedním z nejdůležitějších faktorů kvality hostingové služby je zákaznická podpora. Ač to není z webu zcela zřejmé, Katarína V. Bratkova slibuje technickou podporu v češtině. Úspěchu se nejpravděpodobněji dočkáte využitím e-mailu, do telefonu a Skypu doporučují stránky hovořit anglicky. Počítejte však se siestou: pracovní doba je od 9:00 do 14:00 a od 16:00 do 19:00. Nejlépe jistojistě pořídíte se španělštinou, nemluvě o galicijštině.

Ach, ta čeština!

Už úvodní tisková zpráva nevěstila nic dobrého, web zlou předtuchu potvrdil: Dinahosting neumí česky. To bych společnosti z Galicie nevyčítal, ale že si neobstarali před vážně míněným vstupem na český trh rodilého mluvčího na tvorbu oficiálních obchodních textů, je do nebe volající. Z webových textů obsahujících mnoho chyb, zvláštních patvarů a mixu češtiny se slovenštinou se musí ježit chlupy nejen copywriterům, ale i všem zákazníkům.

Naprostým vrcholem pak je oficiální vyjádření Dinahostingu, o které jsme jej před psaním článku požádali. Je z něj poznat upřímnost a snaha (dostali jsme odpověď o délce 4000 znaků), ale snad žádná věta nebyla gramaticky a stylisticky správně (!). V mediálním věku PR agentur to má redakční schránka rozdýchávala opravdu dlouho.

Nemohu si pomoci, abych z tohoto zvláštního přístupu Dinahostingu nevyvodil závěr, že se ani tak nejedná o amatérismus Dinahostingu, jako spíš neúctu k českým zákazníkům. Česká republika nepředstavuje ohromný trh, nepatří mezi zvlášť tradicionalistické země a Češi nejsou velkými puristy (byť pohled do diskuse o české Wikipedii můj názor nemusí potvrzovat), přesto čeho je moc, toho je příliš. Nedovedu si představit, že by si takto neomaleně dovolil Dinahosting oslovit třeba Brity nebo Francouze.

A co na hrůznou kvalitu českých textů říká sám Dinahosting? Při vytváření našich stránek v češtině využíváme vlastní zdroje. Stránky jsou ještě v procesu vývoje, denně na nich pracujeme, a to samé platí pro češtinu. Věříme, že se nám v co nejkratší době podaří odstranit všechny chyby, a budeme tak moci poskytnout našim českým klientům kompletní bezchybný servis včetně českých textů.

Sečteno podtrženo

Příchod Dinahostingu na český (potažmo slovenský) webhostingový trh je sám o sobě zajímavou zprávou. Už méně zajímavý je zatím Dinahosting samotný. Vysoké ceny, platba v eurech, absence registrace domény .cz, ne úplně jistá podpora v češtině, další „maličkosti“ a hlavně – absolutně nezvládnutá komunikace směrem ke klientům a médiím od počátku nevěstí Dinahostingu velkou slávu. Neschopnost zajištění gramaticky správných (když už ne použitelných a atraktivních) textů se pak rovná ostudě.

EBF16

Českým trhem Dinahosting s tímto přístupem nezahýbá ani silou dinosauří. Trh je poměrně stabilizovaný, loni uskutečněné akvizice jeho podobu příliš nezměnily a nelze to s největší pravděpodobností očekávat ani v budoucnosti. Vstup globálních hráčů na spíše malý český trh vyloučit nelze, očekával bych ale, že k tomu dojde spíše koupí etablovaného domácího hostera, předvídá Jan Horna.

Zato Dinahosting plánuje vstup na další trhy. Ano, ale chceme to dělat postupně. V Dinahostingu nesouhlasíme s mezinárodní představou, která se prosazuje na obchodním trhu a zabraňuje realizaci obchodu dle vlastních představ. Chceme vstoupit na další trhy na základě již zmíněných parametrů, avšak chceme to dělat s co největším respektem.

Anketa

Má Dinahosting v České republice šanci na úspěch?

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 11. 2006 10:31

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »