Hlavní navigace

SPIR. Co znamená ta tajemná zkratka?

Marek Antoš 30. 8. 2000

Po dlouhých přípravách bylo včera založeno Sdružení pro internetovou reklamu, mezi jehož cíle patří například podpora Internetu jako plnohodnotného reklamního média či zadání jednotného výzkumu návštěvnosti. Vzhledem k tomu, že se výrazně účastíme jeho činnosti, nabízíme vám cosi jako pohled zevnitř.

Kolega Petr Koubský (Inside) se kdysi v jednom svém sloupku zamýšlel nad tím, jak je to s nezávislostí internetových médií v situaci, kdy většina „profláknutých“ internetových novinářů zároveň vlastní příslušný server a je tedy přímo zainteresovaná na jeho finančních výsledcích – a navíc se tak či onak účastní konkurenčního boje mezi servery, dodávám já. Psaní článku o SPIRu mne v tomto ohledu dostává do extrémní situace: na jedné straně jsme médium, informující více či méně nezávisle o dění v českém Internetu, na druhé straně je naše společnost zakládajícím členem SPIRu, na třetí straně jsem osobně byl pro první období zvolen předsedou výkonné rady SPIRu, což nutně předpokládá určitou osobní identifikaci s ním, a konečně na čtvrté straně jsem člověk, který má na řadu věcí vlastní názor a je zvyklý o něm psát. Nejjednodušším řešení by samozřejmě bylo tento článek nepsat vůbec – ale to by byla škoda. Řeším to tedy raději předběžným varováním: berte tento článek především jako můj osobní názor s přihlédnutím k tomu, čím vším může být ovlivněn.

Český Internet už dávno vyrostl ze svých amatérských začátků a původní „otce zakladatele“, kteří většinou začínali budovat své servery samojediní, vystřídaly více či méně profesionální společnosti, které mají celé týmy lidí. Technologické otázky ustupují stále více do pozadí a Internet začíná být spíše než sítí počítačů plnohodnotným mediálním prostředím. Tomu samozřejmě odpovídá i objem finančních prostředků, které se kolem Internetu točí – pokud se podíváme na výdaje do internetové reklamy (což je jen jeden ze zdrojů financí), z 15 milionů v roce 1997 jsme se dostali až na letošní odhad kolem 100 milionů korun, přičemž meziroční růst činí zhruba 100 procent. Budoucnost se zdá být ružová.

Samolibost a přehnané sebevědomí však rozhodně není na místě – stačí si uvědomit, že z celkových reklamních výdajů v České republice nejde do Internetu ani celé jedno procento. Pokud se má tato situace změnit, je třeba zavést některé standardní postupy a mechanismy, na které jsou velcí zadavatelé reklamy zvyklí z klasických médií a které zatím na Internetu postrádají. Chybí zejména jednotné a kompletní údaje o návštěvnosti – iAudit dnes sice nabízí počty unikátních hostů a shlédnutých stránkách, ale nenabízí žádnou charakteristiku cílové skupiny daného serveru ani řadu dalších informací, které by byly potřeba. Celý trh jako takový je navíc málo průhledný, jen malá část subjektů, které na něm působí, například zveřejňuje své finanční výsledky. V jiných médiích je přitom samozřejmostí finanční monitoring výdajů do reklamy, takže je možné zjistit, kolik reklamního prostoru jednotliví zadavatelé zakoupili a naopak z druhé strany, kolik prostoru prodala jednotlivá média. V případě Internetu sice také existují určité odhady, ale spíš než co jiného připomínají zaujaté věštění z křišťálové koule. Ještě do konce tohoto týdne proto SPIR vyhlásí soutěž, v rámci níž by měly oslovené výzkumné agentury předložit své návrhy realizace výzkumu. První výsledky výzkumu, který bude vítěz provádět pro SPIR jako zadavatele, by měly být k dispozici nejpozději v prvním čtvrtletí příštího roku.

Je logické, že tyto problémy si uvědomují zejména internetové mediální agentury a mediální zastupitelství, tedy subjekty, které se sice nestarají o internetový obsah, ale jsou naopak ve velmi úzkém kontaktu se zadavateli reklamy. To je také důvodem, proč se myšlenka SPIRu zrodila právě v jejich okruhu a ze šesti zakládajících členů jich plných pět spadá do této oblasti; šestým je naše společnost Internet Info coby provozovatel serveru. Také provozovatelé serverů si však podle mého názoru uvědomují, že tyto nedostatky internetového mediálního trhu existují a že je potřeba je společně řešit. Je proto možné očekávat, že se ve velmi krátké době objeví ve SPIRu noví členové právě z řad serverů; osobně doufám, že se tak stane prakticky okamžitě. Hlavní zásadou SPIRu je ostatně v této chvíli otevřenost jak vůči novým členům, tak vůči veřejnosti.

Jakkoliv to dost dobře není možné, kdybych se měl na chvíli odpoutat od svého účinkování ve SPIRu a podívat se na něj očima nezávislého komentátora, musel bych vyjádřit své uspokojení nad tím, že zde konečně vznikla vážně myšlená profesní organizace s jasným programem, která má naději na to, aby i do budoucna dobře fungovala. Nejdůležitější však je, aby se nám skutečně podařilo to, co je jakýmsi neoficiálním mottem SPIRu: podpora Internetu jako plnohodnotného a perspektivního mé­dia.

Anketa

Myslíte si, že SPIR, který spojuje řadu konkurenčních společností, může fungovat?

Našli jste v článku chybu?

31. 8. 2000 12:48

Jirka Lahvička (neregistrovaný)
Proc Pegas Internet, ktery nema zrovna nejlepsi povest (mirne receno)?

30. 8. 2000 17:58

Marek Antoš (neregistrovaný)
Aha, na to jsem zapomněl. :-) SPIR má dvě sekce - internetových médií a zadavatalů internetové reklamy. V první sekci jsou IP Praha, M.I.A. a Internet Info, v druhé sekci je Internet Servis, Pegas Internet a Run Interactive. Kompletní informace včetně seznamu členů najdete také na www.spir.cz.
Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů