Splask nové bubliny

Čeká nás nová internetová bublina? Někteří si prý myslí, že ano. Kdyby to tak doopravdy bylo, čeká nás nejspíše nepříjemný splask.

reklama

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Možná jste také zaregistrovali mediální spekulace o tom, že se stoupajícím úspěchem „sociálních“ firem, s nadcházejícím vstupem na burzu jedné z nejvýznamnějších, totiž LinkedIn, a také se spekulacemi ohledně investic do Facebooku možná přichází další dotcomová bublina. Jsou to zajímavé spekulace živené tím, že investoři ať už přímo, nebo jako v případě Facebooku přes bílého koně cpou do těchto firem peníze. A stejně jako před více než dekádou není vůbec jisté, jak je dostanou zpátky.

Za časů Internetové bubliny cpali investoři peníze do fondů rizikového kapitálu, které je pasírovaly do StartUpů vlastnících většinou jen o málo více než svou internetovou doménu. Firem bylo hodně, idejí a ideálů taky, nehrálo se na keš, ale na tržní podíl. To bylo samo o sobě nepochopitelné měřítko kapitalizace, nicméně v časech, kdy firmy nevykazovaly prakticky žádný příjem, nebylo jiného.

Dnešní doba je jiná. Facebook (a další sítě) příjem vykazují. Jejich zdrojem je reklama a – v případě Facebooku je to důležité – také vnitřní měna, kredity. Uživatelé v anglosaském světě jsou na rozdíl od těch tuzemských ochotni platit – a platí. Důvěra investorů v sociální aplikace tak nemůže být slepou vírou ve StartUpy, které možná najdou obchodní model a možná zkrachují. To ale neznamená, že se v sociálních médiích neskrývá bublina, která nemůže prasknout.

I když nejviditelnějším byznysem na Facebooku je asi Zynga a její hry, to nejdůležitější je jinde. „Sociální“ ekonomika z velké části žije z prezentací firem, které dospěly k závěru, že bez přítomnosti na sociálních sítích to nepůjde. Tyto firmy mají své stránky, aplikace, skupiny. Mají je, protože je prostě musí mít, ale přináší jim něco? Můžete namítnout, že existuje celá řada případových studií i knih, které popisují výhody prezentace na sociálních sítích (sám jsem jednu napsal), ale to moc nemění na faktu, že taková „sociální prezence“ není pro každého. Nebál bych se přitom o velké hráče; o Coca Coly, Giletty nebo Microsofty. Problémem se časem mohou stát miliony malých firem, které by třeba došly k závěru, že jim sociální sítě nic nepřináší a odešly. A pak by bylo prázdno.

newsletter_lupa

       

I když to nevypadá, jsou to menší hráči, kdo plní sociální sítě obsahem. Jejich masovější exodus by se po určité době projevil ve formě po obsahu si stýskajících uživatelů a následně odcházejících uživatelů. Tím by nebylo komu zobrazovat reklamu a i online gamblerské impérium Zynga by mohlo oprášit názor, že vybudovat si pro svůj byznys vlastní platformu je lepší než akceptovat FB kredity a třetinu jich odvádět Zuckerbergovi.

Co jsem zde popsal je možná podoba splasku sociální bubliny. Je otázka, jak konkrétně by vypadal a jak rychle přišel. Ale jeho bolestivost pro investory by zcela jistě byla přinejmenším srovnatelná s bublinou z doby před jedenácti roky.


Vojtěch Bednář

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »

       
11 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 2. 2011 20:16

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem

Čtěte dále