Hlavní navigace

Spory zákazníků s operátory o faktury už by neměl řešit ČTÚ, ale soudy

Jan Beránek

Návrh ministerstva průmyslu a obchodu schválila vláda, regulátor by měl i nadále rozhodovat spory o námitkách proti vyřízení reklamací.

Telekomunikačnímu úřadu zřejmě ubyde práce, ale i peněz. „Prostředky, které na tuto záležitost využívá ČTÚ a měly by být převedeny na ministerstvo spravedlnosti, totiž nepokryjí skutečné náklady soudů,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka pro ČTK.

Odebrat ČTÚ povinnost řešit nezaplacené faktury chtěla už novela telekomunikačního zákona, ale vláda před dvěma lety rozhodla. Především kvůli hrozbě, že by spory zahltily soudy. ČTÚ pak kvůli vyřizování nashromážděných reklamací musel přijmout 200 pracovníků.

„Přesun této agendy na soudy jednoznačně povede ke sjednocení dvou režimů – dlužník za služby elektronických komunikací a služby třetích stran bude komunikovat jen s jedním státním orgánem a ponese pouze náklady v jednom procesu,“ vysvětluje mluvčí ČTÚ Martin Drtina

START17

Úřad se pak podle něj bude moci věnovat řešení sporů, které má regulátor řešit. „Například spory o kvalitu služby, řešit námitky proti způsobu vyřízení reklamace, či posuzovat spory mezi podnikateli v elektronických komunikacích,“ dodává Drtina. 

Schválená změna si vyžádá novelu zákona o elektronických komunikacích, občanského soudního řádu, zákona o soudních poplatcích a zákona o správních poplatcích. Podle očekávání ministerstva průmyslu by měla platit od ledna 2017.

Našli jste v článku chybu?
1. 4. 2015 12:10
Luk (neregistrovaný)

Je dobře, že se to převede. Spory mají rozhodovat soudy, ne úřady (když nic jiného, tak soudy jsou již z Ústavy ČR definovány jako nezávislé, kdežto ČTÚ je součástí výkonné moci a navíc dokonce vykonává funkci regulátora vůči jedné ze stran sporu, což je silný střet zájmů). V drtivé většině případů to tak je, jen v telekomunikacích to nebylo. Navíc ve chvíli, kdy zákazník nezaplatí fakturu, na které je např. SMS jízdenka nebo jakákoli jiná Premium SMS, je teď potřeba vést dva spory, což už je úp…