Spotify v Evropě vynáší autorům víc než iTunes

Streamovací služba Spotify vydělala muzikantům v Evropě o 13 procent víc, než činily jejich příjmy z prodeje digitální hudby na iTunes.

Hudební průmysl prochází další radikální změnou svého obchodního modelu. Obliba streamovacích služeb jako Spotify nebo Pandora masově roste a zákazníci tak přestávají mít potřebu si digitální hudbu kupovat a stahovat.

Čerstvá čísla pochází od společnosti Kobalt, která se v Evropě zabývá výběrem poplatků od streamovacích služeb a zastupuje zájmy umělců. V posledním kvartálu tohoto roku získal Kobalt pro své klienty ze streamu o 13 % víc, než z prodeje singlů a alb v digitálním obchodě iTunes společnosti Apple. 

“Že Spotify předstihlo v Evropě iTunes, považuji za nový milník ve streamování hudby,” uvedl ředitel Kobaltu Willart Ahdritz pro server TechCrunch.

Nekompromisní nástup streamu

Ještě před rokem byla situace úplně jiná. Tehdy příjmy z iTunes vedly před streamem o plných 32 %. Během roku 2014 ovšem trend streamování notně zesílil. Agentura Nielsen Entertainment pro Wall Street Journal uvedla, že počet přehraných streamů služeb jako Spotify nebo Pandora meziročně vzrostl o 46 %.

Apple naopak minulý měsíc reportoval pokles v prodeji hudby v iTunes Store o celých 13 %. I když přechod od stahování ke streamování probíhá na obou stranách Atlantiku, globální tržby z iTunes Apple letos navýšil. Na hudbě, filmu, knihách a aplikacích letos společnost vydělala 4,3 miliardy dolarů, o 300 milionů více, než loni. Firma ovšem neupřesnila, jaký podíl na výnosech činí prodej hudby.

Budoucí pokles stahování na úkor streamu se ovšem zdá neodvratný. Potvrzují to i čísla americké fonografické společnosti (RIAA), která za první polovinu roku 2014 hlásí pokles stahování singlů o 11 %, celých alb o 14 %, zatímco využívání streamovacích služeb vzrostlo o 28 %.

Content

Podle RIAA dnes streamovací služby činí téměř třetinu příjmů z prodeje digitální hudby v USA.

Apple si nekompromisní nástup streamu též uvědomuje a hodlá si z nového trendu ukrojit vlastní podíl. Proto společnost nedávno investovala 3 miliardy dolarů do akvizice firmy Beats, která vedle výroby sluchátek provozuje svůj streamovací servis Beats Music. Podle neoficiálních informací nyní Apple integruje streamovací funkce Beats do iTunes a výsledek odhalí veřejnosti v příštím roce.

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 11. 2014 16:06
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »