Spotify změnilo podmínky užívání a chce o uživatelích vědět všechno

Poučeno příkladem Facebook změnilo Spotify podmínky užívání, aby po velmi ostré reakci uživatelů předvedlo, jak se umí omlouvat.

Víte, jak se to dnes dělá, když chcete uživatele přesvědčit, aby vám nakonec odsouhlasili něco naprosto nepřijatelného? Je to prosté a Facebook tuhle metodu používá už léta. 

Náhle z ničeho nic utáhnete kohoutky nebo změníte Pravidla užívání/ochrany soukromí tak, že se v nich objeví něco absolutně nepřijatelného. Vzápětí couvnete, ale pokud jste na úrovní nepřijatelnosti pokročili o deset kroků, tak se vrátíte jen tak o čtyři až šest. 

Uživatelé vám nakonec zatleskají, protože jste jim vlastně vyhověli. Vy jste ti hodní, ale svého cíle jste nakonec dosáhli. Ideální ještě je celé to svést na to, že „neumíte komunikovat“ a „příště to uděláte lépe“. 

Přesně tento postup čerstvě předvedla hudební služba Spotify. Kompletně ve všech bodech.

Spotify dostalo hlad na údaje o uživatelích

SORRY píše na blogu Spotify samotný Daniel Elk, CEO společnosti. Píše něco o tom, že nové podmínky užívání i ochrany soukromí jsou matoucí, že není jasné, co se chystají od uživatelů shromažďovat a co s tím chtějí dělat. Neomlouvá se za to, že  Spotify dostalo hlad na další a další údaje, omlouvá se paradoxně za to, že to „nenapsali jasně“.

Spotify v nových Podmínkách na ochranu soukromí prostě přidalo řadu věcí, které od uživatelů bude sbírat – lokační informace, kontakty, vaše fotografie a mediální soubory, informace ze senzorů (například rychlost pohybu) a tak podobně. 

Ale také třeba všechny informace o vás z Facebooku a dalších služeb „třetích stran“. V zásadě bez jakéhokoliv vysvětlení, co tahle náhlá změna znamená. Nelze se pak moc divit, že Wired okamžitě vypálili s You Can’t Do Squat About Spotify’s Eerie New Privacy Policy a proti Spotify vyrazila do boje i řada online osobností.

Co s tím?

Jediné, co můžete udělat, pokud se změnou nesouhlasíte, je přestat používat Spotify, protože zabránit jejich mobilní aplikaci shromažďovat a získávat tyto informace z vašich telefonů či tabletů možné není. 

Celé je to o to smutnější, že Spotify není aktuálně v pozici, kdy si něco takového může dovolit (s ohledem na nedávné spuštění Apple Music), ale zároveň je možná k podobným krokům tlačeno hudebními vydavateli a nutností nějak lépe monetizovat své uživatele.

V jednom má Daniel Elk pravdu – služba měla velmi přesně vysvětlit, proč s těmito změnami přichází. Že potřeba přístupu k fotografiím a mediálním souborů se týká například personalizace playlistů. Nebo že přístup k senzorům a poloze má umožnit navrhovat „správnou“ hudbu pro vaše běhání a sportování. Pokud by to udělali, dopadli by stejně jako Microsoft s Windows 10 – všichni by nadávali prakticky stejně, ale na něco jiného.

Nakonec záleží hlavně na tom, jestli určité aplikaci či společnosti věříte. Šéf Spotify bude samozřejmě tvrdit, že „data použijí pouze k tomuto účelu“, jako uživatel ale nemáte žádnou šanci ověřit si, jestli jich nezneužijí. Jestli to celé není jen součástí chytrého plánu. Nakonec, provozovatelé Ashley Madison také uživatelům tvrdili, že vše je 100% bezpečné.

Mobilní zařízení nechrání uživatele

Jedním z možných řešení by byla lepší „granulace“ přidělovaných práv. V možnosti odmítnout právo přístupu ke konkrétním informacím či funkčnosti. Nakonec i Facebooku nezbylo nic jiného, než u aplikací umožnit uživateli odmítnout přidělit specifická práva.

Většina uživatelů to neudělá, bude jim to prostě jedno (což je nakonec pro většinu internetových firem vysněný stav). Ale ti, kdo si chtějí soukromí chránit, by tuto možnost měli. Něco takového na mobilních platformách v zásadě možné není, respektive se to teprve mění - dnes totiž většinou platí „povol všechno nebo nic“.

Content

Pokud hledáte nějaké rozuzlení, tak není. Máme tu další společnost, která zkusila, co její uživatelé vydrží a jak na to svět (a hlavně média) zareagují. Jako obvykle to vypadalo, že narazila hlavou proti zdi, takže následovalo obvyklé „myslíme to upřimně“ a média začala psát o tom, že je vlastně všechno v pořádku. Ve výsledku jsou z těch špatných ti hodní. A uživatelé? Ti mají opět smůlu.

PS: Spotify si v nových podmínkách osvojuje i právo pracovat s údaji z vaší platební karty a s tím souvisejícími daty. Což by jeden očekával, že shromažďovat rozhodně nebudou a nepotřebují a že to ponechají na platební bráně s odpovídající ochranou.

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 9. 2015 19:59
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »