Spousta písmenek, nic se nedočteme

Online žurnalistika trpí řadou problémů, ovšem jeden je přinejmenším svými rozměry specifický: nedostatek nových informací a nedostatek nových forem. Snad se to v novém roce zlepší.

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Jednou ze základních pouček praktické žurnalistiky je, že chceme-li mít úspěch, musíme být originální. Protože ale být originální stojí čas, úsilí, a soustředění, a jedno/obojí/vše většina novinářů jednoduše nemá, je potřeba tento deficit suplovat tím, že místo originality tématické budeme usilovat alespoň o originalitu formální. V praxi se to projevuje tak, že když si ráno koupíte troje papírové noviny, dočtete se s nejvyšší pravděpodobností třikrát totéž – ovšem pozor, pokaždé (trochu) jinak.

To, co je ve světě tradičních médií bráno jako běžná praxe, která se toleruje, pokud nepřekročí určitý rozměr, se v prostoru online médií zřejmě stalo pro některé servery základem jejich existence. U amatérských blogerů, kteří si na publicisty pouze hrají, to člověk pochopí, okopírování informací odjinud a jejich publikování metodou copy&paste je přece jen způsobem, jak „něco“ vydat a vypadat přitom důležitě. Že ale absencí nejenom obsahu, nýbrž i vlastní formy mohou trpět profesionální žurnalisté, považuji za něco příšerného.

Záměrně nechci uvádět odkaz na konkrétní příklady, ale zeptejte se sami sebe: kolikrát jste četli článek, který se z devadesáti procent skládal z popisu videa, které bylo vloženo na jeho začátku nebo konci? Kdy jste naposledy byli konfrontováni se žurnalistickým výrobkem, který nebyl ničím jiným než převyprávěním, co se autor dočetl na jiném serveru? Kdy byl naposledy k dotyčnému veledílu přiložen dokonce screenshot tohoto serveru? Kolikrát se ve výplodu tvořivého publicistického ducha objevila věta „podle informací z médií“ případě „média v minulosti spekulovala“? To je ono.

MIF16

Zatímco prostor tištěných novin je ohraničen víceméně pevně počtem stránek, které je potřeba potisknout, a prostor televize vysílacím časem, internet je nekonečný a množství textu, které se uloží na webový server, v jeho kapacitě prakticky nehraje roli. Výsledkem toho bohužel je, že stále více online médií vytváří spoustu písmenek, ze kterých se ale nic nového, objevného a dokonce ani originálního nedočteme.

Snad to v roce 2012 bude lepší.

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 10. 1. 2012 21:00

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »