Hlavní navigace

SPT TELECOM má malér

Marek Antoš

Další aféra, spojená s SPT TELECOMem, se během včerejšího dne začala šířit z Ostravy. Oč jde? SPT TELECOM totiž v rámci modernizace ústředen "zapomněl" na tarif Internet 99 a napočítal zákazníkům standardní poplatky. A přestože o chybě ví, zatím se nepokusil o žádnou aktivní nápravu a čeká na reklamace.

Právě v těchto dnech si do našich schránek nacházejí cestu telefonní účty za srpen. Pro některé zákazníky SPT TELECOMu nahnědlá obálka ukrývala velmi nepříjemné překvapení: měli by platit podstatně víc, než jsou zvyklí a než by odpovídalo jejich provozu, někdy dokonce až přes 10.000 korun. Během dne se leccos vyjasnilo: problém se týká těch, kteří používají tarif Internet 99 a jedná se o závažnou chybu SPT TELECOM.

Jako první na to přišli v Ostravě, ale podobné problémy během dne popisovali v elektronických konferencích i zákazníci z dalších měst, například z Olomouce. Podle informací od postižených zákazníků jim na příslušných info-linkách bylo sděleno, že kvůli modernizaci softwarového vybavení některých ústředen došlo k tomu, že volání na čísla v tarifu Internet 99 byla účtována obyčejným tarifem. To zvláště v nočních hodinách, kdy je tarif Internet 99 skutečně výhodnější, může představovat dvou- až trojnásobek správné ceny. Problém je podle neoficiálních informací v tom, že impulsy nejsou – konečně! – průběžně přičítány na počítadlo, ale hovory se ukládají do databáze (vždy volané číslo, času začátku a konce hovoru) a teprve zpětně se z nich vypočítává cena. To je jistě pozitivni změna – kdyby tomu tak bylo všude už na začátku roku, nemusel by například Internet 99 mít nesmyslný spojovací poplatek ve 119. sekundě – ale vinou chyby v účtování je její dopad velmi nepříjemný.

Problém je však ještě někde jinde. Podle informací, které postižení dostávali během včerejška na info-linkách, totiž nejprvem musí tyto předražené účty nejprve zaplatit a vzápětí reklamovat. SPT TELECOM o chybě ví, takže reklamaci bude vyhověno a peníze budou vráceny. Pokud by však někoho nenapadlo svůj účet reklamovat, měl by při tomto postupu smůlu. Jediný možný přístup ze strany SPT TELECOM by přitom byl rozeslat všem postiženým omluvný dopis s novým účtem ve správné výši a těm, kteří už zaplatili, přeplatek vrátit, pokud možno i s nějakou náhradou škody. Nepochybuji o tom, že pokud dojde k medializaci celé věci, SPT TELECOM tak obratem učiní, ale je skutečně zarážející, že mohli pracovníci info-linek vůbec předpokládat jiný postup a vybízet proto k individuálním reklamacím.

UX17

Zprávy včera bohužel přicházely příliš překotně a v pozdním odpoledni již nebylo možné v SPT TELECOMu zachytit nikoho, kdo by se mohl k celé věci vyjádřit. Přestože jsem pak pracovníky tiskového odboru viděl při natáření pořadu Přísně veřejné, nemělo smysl je na místě s touto otázkou přepadat, protože o problému patrně dosud nebyli informováni. Další informace se proto pokusím zjistit během dneška. Nejhorší se mi osobně na celé věci nezdá samotná chyba, ale dosavadní přístup k řešení vzniklé situace.

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?
9. 10. 1999 14:16
m.rames (neregistrovaný)
zdravim vsechny, ...a co jineho by se dalo od teto firmy ocekavat? kricim; svete, pomoz nam zbavit se monopolu telecomu.
30. 9. 1999 12:37
Honza (neregistrovaný)
Celá věc jasně vypovídá o postoji telecomu k zákazníkům. O chybě vědí a přesto mají tu drzost spoléhat na to, že si toho třeba zákazník nevšimne a jim zbyde víc peněz. A když si všimne, ještě musí nejdřív zaplatit a pak podstoupit ponižující proceduru reklamací. Navíc vyžadovat nejprve zaplacení nemá právní oporu. Účet za telefon je vlastně obyčejná faktura a pokud není správná, je telecom povinen vystavit fakturu znovu a správně. A to bez předchozího zaplacení špatné faktury.