Srovnávačům cen se v Česku daří

Ambiciózní internetový projekt Heureka.cz oslavil první rok svého účinkování na tuzemském trhu. Představitelé projektu se pochlubili s ročními výsledky návštěvnosti přes 2 miliony reálných uživatelů, čísla NetMonitoru však hovoří jinak. Jak si stojí další podobné projekty?

Internetový start-up projekt Heureka.cz byl spuštěn v říjnu 2007. Provozovatel, společnost Miton, si jako cíl určil poskytovat nakupujícím na Internetu komplexní rady při výběru a nákupu zboží. Systém webu funguje tak, že se zde na jednom místě porovnává několik set tisíc výrobků z 600 kategorií a z více než 2500 internetových obchodů přesně podle zadaných kritérií, kterými mohou být cena výrobku nebo jeho specifická vlastnost.

Heureka

Pokud mají zákazníci jakýkoliv dotaz ohledně vybraného výrobku nebo e-shopu, mohou se obrátit na odborníky sekcí a produktů, kteří s nimi mají osobní zkušenost. Na webu Heureka.cz nakupující naleznou recenze, zkušenosti a hodnocení produktů. Nakupující komunita tvoří podle představitelů již více než 6000 registrovaných uživatelů.

Jiří Hlavenka, novinář a autor odborných publikací, vidí Heureku jako zajímavý projekt s daleko vyšším potenciálem než například obdobnou novinku NenechteSeNapa­lit.cz. Koncept Heureky, která se týká hodnocení a oceňování obchodů zákazníky, ohodnotil jako něco podobného, co velmi kvalitně a obsáhle nabízí zahraniční server BizRate.com.

bizrate

Rozdílné měření návštěvnosti

Na začátku listopadu oznámil nákupní rádce Heureka.cz, že 2. října 2008 oslaví první narozeniny. Tiskové sdělení vyzdvihovalo údaj, kdy web mělo od jeho vzniku navštívit 2 328 502 reálných návštěvníků. Heureka prý za celou dosavadní dobu působnosti měla zajistit svým spolupracujícím internetovým obchodům prodej zboží v hodnotě více než 100 miliónů korun. Uváděné statistické hodnoty měly vycházet ze statistik Google Analytics a vlastního měření webu provozovaného společností Miton.

Podle auditovaných výsledků měření NetMonitor činila celková návštěvnost Heureka.cz v období od loňského prosince do letošního srpna 1 496 537 reálných uživatelů. Výsledky z letošního září a prvních dvou měsíců působení subjektu na českém online trhu NetMonitor neuvádí. Ale i kdyby dosáhla Heureka vzhledem k vývoji své návštěvnosti v inkriminovaných měsících výborných výsledků, pravděpodobně by se pouze přiblížila hranici 2 milionů uživatelů, v žádném případě by ji nepřekročila.

Zajímavým statistickým údajem uváděným společností Miton je také samotná záříjová návštěva serveru. Pokud by byla opravdu 639 570 uživatelů, jak stojí v tiskové zprávě Heureka.cz, musela by jim vystřelit návštěvnost o více než 100 % z měsíce na měsíc. Návštěvnost Heureky sice měsíc od měsíce kontinuálně rostla, ale průměrně jen o 50 000 reálných uživatelů za měsíc. Prezentované výsledky Heureky tedy nepůsobí úplně věrohodně, vzhledem k jednoletému výročí mohlo jít o marketingový tah provozovatelů projektu.

Tomáš Hodboď, zastupující provozovatele Miton, k prezentovaným výsledkům Heureka.cz uvedl: Jsme si vědomi, že čísla z NetMonitoru jsou nižší, což je dáno odlišností metodik měření obou služeb. Velkou nevýhodou NetMonitoru je vydávání auditovaných čísel s měsíčním zpožděním. To u rostoucích projektů snižuje jejich použitelnost. Online výstup NetMonitorOnline ukazuje 416 000 RUest za září. Klíčový je pro nás trend, nikoliv absolutní čísla.

Představitelé konkurenčních projektů

Heureka ovšem není jediným internetovým subjektem, který se snaží uživatelům vyznat se a poradit, jak se pohybovat v džungli tuzemských online prodejců. Z poslední doby lze zmínit aktivitu s pokusem o překonání strachu zákazníků e-shopů, se kterou přichází projekt NenechteSeNapa­lit.cz.

Zde mohou lidé hledat rady, jak se nespálit při nákupu přes Internet. Na webu je popis toho, jak samotný nákup probíhá, shrnutí práv nakupujícího na Internetu a přehled nejčastějších nešvarů internetových obchodů. Uživatelé na webu také najdou kontakty na odborníky, pokud potřebují pomoc s nějakým problémem nebo pokud se chtějí informovat o vybraném internetovém obchodě. Zajímavým počinem je seznam důvěryhodných internetových obchodů, které jsou ověřeny samotnými uživateli.

Podle Tomáše Jindříška, ředitele společnosti OgilvyInteractive, je obvyklý problém podobných projektů to, že takzvaně po čase „vyhnijí“ a nejsou aktualizované. Pokusů o průhlednost a důvěryhodnost e-trhu je podle něj celá řada, svá pravidla má kupříkladu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), jehož členy velké e-shopy jsou, a v současné době i několik významných e-shopů připravuje vlastní kodex obchodníků, který by měl být zveřejněn přímo na jednotlivých stránkách partnerů iniciativy.

Petr Král, marketingový ředitel Korunka.cz, uvedl, že po zběžném prozkoumání vidí projekt NenechteSeNapalit jako chvályhodnou aktivitu pro zákazníky, na druhou stranu projektů, které se snaží zviditelnit nebo vydělat na předvýběru internetových obchodů pro koncové zákazníky, podle něj vzniklo a zaniklo již dost. Jiří Hlavenka vnímá NenechteSeNapa­lit.cz jako pobočný projekt právě významnějšího Heureka.cz.

Nasycený trh v Česku vs. zahraničí

A co další hráči na trhu? Zde je důležité rozdělit trh nákupních rádců, kam se řadí Heureka.cz, Hledejceny nebo NejlepsiCeny. Podle Tomáše Hodbodě je v zahraničí tento pojem vymezen jako comparison shopping a v poslední době zažívá celosvětově obrovský boom. Důvody jsou nasnadě. S rostoucím využitím Internetu jako prodejního kanálu začala existovat potřeba subjektu, který dokáže jednoduše, rychle a nezávisle srovnat ceny produktů. Web Hledejceny.cz v osmém měsíci roku skončil s výsledkem 128 924 reálných uživatelů.

Druhou skupinou jsou vyhledávače zboží jako je Zbozi.cz, SrovnaniCen.cz nebo Srovname.cz, jejichž jediným cílem je rychle a jednoduše najít nejlepší cenu konkrétního produktu. Uživatelé nezískávají žádnou přidanou hodnotu, a proto stojí trochu jinde. Pochopitelně jde o překrývající se segment uživatelů, proto musíme Zbozi.cz brát jako největšího konkurenta na trhu. Je tu myslím si prostor pro obě služby, řekl Tomáš Hodboď.

Srovnani-cen

Služba Zbozi.cz měla srpnovou návštěvnost 1 303 877 reálných uživatelů. Server Akcniceny.cz podle posledního auditovaného měření NetMonitoru v srpnu dosáhl návštěvnosti 236 072 reálných uživatelů. Dalšími hráči jsou „srovnávací“ portály, jejichž měsíční návštěvnost zpravidla nepřekročí hranici sta tisíc uživatelů. Srovname.cz v srpnu zaznamenalo 76 159 reálných uživatelů. Server Srovnanicen.cz je na tom s 53 240 návštěvníky ještě o něco hůře, ale pozitivní pro tento web je porovnání s výsledky na začátku roku. V lednu a únoru se počet reálných uživatelů pohyboval kolem hodnot v relacích 30 000 návštěvníků. Pokud mu vydrží nastavená laťka, mohl by zaznamenat až sto procentní nárůst návštěvnosti v kontrastu se začátkem roku.

Výrazný podíl na zahraničním online prodeji

Pokud jde o pohled za hranice našeho státu, není zahuštění trhů podobnými projekty tak markantní jako u nás. Český elektronický trh je v mezinárodním kontextu poměrně specifický množstvím a kvalitou těchto serverů.

Studie společnosti ChannelAdvisor vypovídala o tom, že v roce 2007 uživatelé ve Velké Británii přes srovnávací weby nakoupili zboží za 7 miliard liber. Podle odhadů tyto weby dělají 15 % – 16 % online prodejů a každoročně toto číslo roste. V Česku se toto číslo zatím pohybuje v řádech jednotek procent, ale podle našich odhadů to příští rok bude dělat již více než 10 % internetových prodejů a v roce 2010 až 30 %, myslí si Tomáš Hodboď. Navíc podle výzkumu společnosti Forrester je více než 75 % prodejů přes Internet ovlivněno radami nákupních rádců. V této oblasti vidí představitelé Miton pro Heureku velkou příležitost a připravují v projektu nové komunitní funkce.

CIF16

Dobré reference v zahraničí má již výše zmiňovaný BizRate.com. Je to vyhledávač zboží v nepřeberném množství internetových obchodů. Po zadání názvu zboží se vám zobrazí přímé odkazy do jednotlivých obchodů, porovnáním cen ovšem nabídka webu nekončí, neboť po zadání ZIP code (obdoba PSČ) vám server ukáže rovnou i ceny za poštovné. Nedílnou součástí tohoto portálu jsou i hodnocení jednotlivých obchodů zákazníky a diskuzní fórum. BizRate se podílí také na různých uznávaných studiích, například ve spolupráci s Goldman Sachs.

Konec letošního léta byl mimo jiné spojen s akvizicí softwarového výrobce Microsoft, který uzavřel dohodu o koupi internetového portálu pro srovnávání cen Ciao.com. Hodnota transakce byla 486 milionů dolarů. Microsoft tímto rozhodnutím o akvizici nové firmy potvrdil své ambice podpořit aktivity v Evropě spojené s oblastí internetového vyhledávání a elektronické komerce. Ovšem některé hlasy hovoří o tom, že právě koupí Ciao.com si Microsoft k vytouženým metám příliš nepomůže. Někteří komentátoři odsoudili obsah portálu. Podle Hodbodě však určitě nejde o nepovedený nákup. Z ekonomického hlediska je Ciao zdravá firma, navíc trh není obsazen trochu překvapivě Googlem, jehož Product Search nepatří k nejpovedenějším službám, a to vše jsou důvody, proč si myslím, že nákup Ciao.com je pro Microsoft zajímavou akvizicí.

Anketa

Používáte srovnávače cen?

63 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 3. 2013 16:55

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »