Srovnávat NetMonitor s Google Analytics? Zvláštní nápady a navíc zbytečné

Pokud je snaha NetMonitoru o srovnání s Google Analytics pokusem o vzdělávání trhu, tak je to snaha potřebná a chvályhodná. A pokud ne?

Vždycky budou existovat lidé, kteří budou buď výběrem nebo vynecháním podstatných informací manipulovat čísla ve svůj prospěch. Pokud je někdo takový šéfredaktorem novin, tak je to sice smutné, ale taková je realita – pravdomluvnost se v jistých kruzích považuje za přežitek. A komu se to nelíbí, ten bývá označen za magora, kripla a mor dnešní doby.

Špatné na tom všem je, že to vede k aktivitám, jako je ta popsaná ve SPIR se pustil do veřejného srovnávání NetMonitoru s Google Analytics. Zvláštní nápady a možná i zbytečná práce. Místo práce, která posune trh dál, se kapacita lidí věnuje na boj s lidskou omezeností a účelovou manipulací.

Navíc se opakuje historie, protože srovnávání čísel z NetMonitoru a Google Analytics už tady bylo v minulosti několikrát. Stejně jako vydávání návštěvníků za čtenáře či uživatele. Nebo ještě absurdnější věci, jako je sčítání návštěvností, jiné sčítání návštěvností, staré známé započítávání Jízdních řádů a řada dalších méně či více zábavných věcí.

Když už se zabýváme NetMonitorem, jeho mnohem závažnějším problémem je to, že ačkoliv dokáže „změřit“ návštěvnost (reálné uživatele) Facebooku, Googlu, Google Maps či YouTube, tak to nedělá. V tomhle se české pojetí měření dost zásadně liší od těch, které mají v dalších zemích.  A určitým způsobem to navíc umožňuje jiné způsoby manipulace s trhem.

Prostě jiná čísla

Ale zpět k problému. SPIR zjistil, že Google Analytics „přidávají“ u unikátních uživatelů až dvojnásobek. V roce 2009 tomu nebylo jinak (nahoru i dolů běžně o 20 až 30 % a vůbec nebylo pravdou, že by jenom přidával). Obecně ale platilo, že Google (v tehdejším Google Trends for Websites) ukazoval čísla spíše nižší (u měsíčních čísel, což je také důležité dodat). A také tehdy platilo, že čím menší web, tím spíše Google dokázal vykázat čísla více se shodující s NetMonitorem.

Google Trends for Websites byly Googlem o pár let později zrušeny, právě proto, že šlo o příliš jasné odhady. Tahle služba přitom tehdy čerpala právě z Google Analytics. A pokud dnes NetMonitor tvrdí, že zjistil navýšení až o 152 %, může to mít řadu vysvětlení – třeba to, že od té doby se internet masivně změnil (mobilní telefony, tablety, daleko větší míra mizení cookies, atd).

Celé je to ale daleko složitější. NetMonitor například špatně měří malé weby, prostě proto, že je panel nedokáže správně odchytit. Google Analytics zase příliš vzorkuje u velkých webů, takže můžeme očekávat, že čím větší web, tím větší chybovost. Což není všechno, problémů je celá řada. 

Tím nejzásadnějším je ovšem to, že Google Analytics, Toplist, Navrcholu, NetMonitor či Alexa jsou prostě jiná čísla. Nemůžete je srovnávat, protože jsou založena na jiné metodice. A pokud někdo udává návštěvnost nějakého webu, tak je vždy nutné říci, odkud ta čísla jsou. A co to je za čísla.

Proč ještě řešit, co je to za čísla? Protože návštěva > návštěvník > unikátní uživatel > reálný uživatel. Poněkud detailněji je to rozebrané v dubnovém Unikátní uživatelé, aktivní návštěvníci, návštěvy. Co se vlastně počítá? Stejně tak je důležité ptát se na denní, týdenní a měsíční čísla (zjišťovat čísla za více než měsíc je už mimochodem opět mimo realitu), protože jenom tak si uděláte představu o tom, jak daný web/služba funguje. A pokud to myslíte opravdu vážně, potřebujete ještě odlišit domácí a zahraniční uživatele, protože i to může hodně znamenat.

Je NetMonitor lepší než Google Analytics?

Tahle snadná otázka má těžkou odpověď, ale dovolím si ji poskytnout – je lepší, ale není bezchybný a má svá omezení. Google Analytics jsou klasickým měřením návštěvnosti s použitím měřícího bodu a NetMonitor je sociodemografická analýza spojující jak měřící bod, tak panel. V určitém ohledu se tak srovnávají dvě služby zcela rozdílné kategorie. Asi jako kdyby někdo v USA srovnával comScore či Nielseny s Google Analytics – dost by se mu tam smáli.

Pokud bychom se chtěli začít bavit o tom, jestli je NetMonitor špatný, tak bychom tady museli mít konkurenční službu. Jenže pro náš malý trh je dost nereálné, aby tady soupeřily dvě služby této kategorie. A v kategorii, ve které je Google Analytics, najdete služeb daleko více. Můžete si nejenom vybrat, ale také začít řešit, která je lepší či horší.

Srovnání, které dal dohromady NetMonitor, je spíš marketingem než nezávislým srovnáním. Má pravdu například v tom, že NetMonitor je veřejná, kontrolovaná metodika, ale na druhou stranu to, že Google Analytics je „neauditovaná metodika“, je irelevantní. SPIR má pravdu také v tom, že NetMonitor má navíc panel a externí výzkum – ale proto se například z Google Analytics nikdy nedozvíme, kolik uživatelů má český internet.

NetMonitor není Google Analytics. A platí to i opačně

SPIR má pravdu i v tom, že NetMonitor se hodně snaží, aby pro všechna média platily stejné podmínky, aby nikdo nepodváděl, aby vše fungovalo shodně – u Google Analytics nikdy nevíte, co si tam vlastně daný server naměřil. A pro falšování GA je k dispozici záplava nástrojů i technik.

Na NetMonitoru je dobré i to, že je možné servery nejenom srovnávat mezi sebou, ale také měřit průniky a řadu dalších věcí. Z Google Analytics takové údaje nedostanete, navíc (a to také NetMonitor správně říká) jde v zásadě pouze o měření počtu cookies – což u NetMonitoru není nástrojem měření, ale jenom nástrojem ověřování, kontroly.

Z NetMonitoru navíc dostanete sociodemografii, ale zase je nutné pamatovat na to, že použitý panel znamená, že pro weby určité velikosti žádnou realistickou sociodemografii dostat prostě nemůžete – na což se také často zapomíná. V Google Analytics získáte něco „podobného“ a uvozovky jsou na místě – Google to totiž neví a hádá podle chování (a abychom byli objektivní, docela mu to jde), případně čerpá z profilů (Google+, atd), zatímco NetMonitor to podle lidí z panelu.

Google Analytics je nástrojem pro podrobnou analýzu webu, chování návštěvníků, schopnosti je uspokojit, sledování konverzí, finanční stránky, výkonnosti a řady dalších věcí. Tohle všechno, mimochodem, v NetMonitoru nenajdete, protože k tomu určený není.

Google Analytics má i velmi úzké vazby na reklamu, retargeting, remarketing, a protože Google má k dispozici nějakou tu více než miliardu přihlášených uživatelů, včetně uživatelů na mobilech, dokáže také řadu dalších věcí, které NetMonitor (zatím) neumí (a hned tak umět nebude).

Je NetMonitor povinný? Nebo je to jenom o lidech?

Jedním z častých argumentů proti NetMonitoru je, že je povinný a navíc chce za své služby platit. Odpověď na první část je jasná: nemusíte v NetMonitoru být, ale pokud v něm budete, může pro vás být zdrojem cenných informací. Pokud by snad měření v NetMonitoru mělo znamenat, že bez něj neprodáte na webu reklamu, je to jen problém konkrétních lidí. A tím se dostáváme k tomu, s čím jsme začali: k manipulaci a lhaní.

EBF16

Bohužel, inzerenti zpravidla vůbec netuší, co to NetMonitor nebo GA jsou, co je to RU, U, návštěvník, návštěva, atd. Snadno se tak nechají ohromit nesmyslnými čísly, proto je snadné jim bezostyšně lhát. Nejde přitom jen o problém inzerentů – ti totiž velmi často nakupují reklamu přes různé agentury či servisní společnosti. A u těch byste asi očekávali zásadně vyšší odbornou úroveň.

Pokud je snaha NetMonitoru pokusem o vzdělávání trhu, tak je to snaha potřebná a chvályhodná. Pokud je to snaha lépe se prodat a dělat z Google Analytics něco méněcenného a špatného, tak se vydal nevhodným směrem.

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 7. 2015 0:02