Hlavní navigace

Srpen: klid před podzimní bouří na internetové scéně

Pavel Daniel 20. 9. 2000

Druhý prázdninový měsíc se v tuzemském iAuditu nechoval rozhodně podle tvrzení o "okurkové sezóně". Možná k tomu přispěly i diskuze na téma: "Jak sledovat návštěvnost Internetu", vyvolané nespokojeností nad výsledky, které zatím český Internet generuje, a událostmi, které elektronickými prkny proběhly.

Na začátek nejdříve několik obecných poznámek. Srpen vnesl do dění domácí virtuální scény několik nových momentů. Předně – začala se rodit nová organizace, která si vytkla za cíl „nové měření Internetu“ – Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR). Ovšem jak ukazuje iAudit, na sledovanosti hlavních aktérů – otců zakladatelů SPIRu (až na výjimky) se to nijak zvlášť nepodepsalo. I když se po prvních výsledcích takzvaných packů v iAuditu rozhořely na chvíli vášně, když Atlas.cz oznámil, že je nejsledovanějším českým webem, v měsíci srpnu přidal iAudit ve sledování packů další nové skupiny internetových stránek – Seznam, Aliaweb, M.I.A a České noviny. To, zda je tento krok v rámci šetření Internetu plus nebo minus, ukáže myslím až další vývoj. Zejména to, jestli se podaří prosadit SPIRu nový výzkum a jaké agentury.

Nový trend s blížící se školou

Pro zbytek prázdninového období však na rozdíl od července platí i jiný trend v návštěvnosti. Jak už podotkli autoři iAuditu ve svém komentáři – srpen s sebou přinesl větší návštěvnost. Paradoxně se však v první desítce nejnavštěvova­nějších stránek neumístil ani jeden z tradičních a zavedených vyhledávačů. Z české trojky propadl v srpnu jen www.atlas.cz (pokles počtu shlédnutých stran o 12%). Jeho konkurenti naopak v porovnání s minulým měsícem stoupli (počet shlédnutých stran: www.centrum.cz 7% oproti předchozímu 25% pádu a www.seznam.cz „pack“ +23% oproti předchozímu třiceti procentnímu pádu). Příčin je opět podle mého názoru několik.

Nejdůležitější roli myslím hraje sociodemografický profil uživatelů Internetu. Internetová populace, která dorazila v srpnu ke svým počítačovým obrazovkám, totiž zřejmě netráví čas jen vyhledáváním, ale začíná zkoušet, jak fungují nové obchodní modely na Internetu. Dalším důvodem je jistě i nově nastartovaná reklamní kampaň na www.seznam.cz a efekty z doběhlé reklamy na www.centrum.cz.

Mezi důvody, které povznesly k výšinám specializované servery (například www.aukce.cz) v počtu shlédnutých stran/den (nárůst o 132%), patří rýsující se změna ve vyhledávaní informací. Veřejnost se zřejmě odchýlila od „tradičního“ hledání kontaktu nebo základní informace a začíná se více věnovat sofistikovanějším produktům. Domnívám se, že i úspěch www.fazole.cz (ty si připsaly v ukazateli Počet shlédnutých stran/den 58%) dává tušit, že virtuální generace má už dost pasivního vyhledávání informací a chce vyzkoušet něco nového. Dalším důvodem propadu vyhledávačů je podle mého názoru i jejich příprava na podzimní mediální kampaně. Prázdniny jsou obecně „hluchým“ místem pro utrácení peněz z media rozpočtů, takže i velké e-firmy šetří kapsy a dech na podzim – domnívám se, že to byl i důvod nastartování TV spotů pro seznam.cz na začátku září.

Nové koště dobře mete

Myslím, že za velkou zmínku stojí dramatický nárůst preferencí pro takzvané ekonomické weby. Nárůst v počtu shlédnutých stran zaznamenal nejen Aliaweb se svojí Ariadnou (+69%), ale i server již zmiňovaných aukcí a server www.tvujdum.cz (+67%). Rozpoznat příčiny příznivého naklonění zprávám ze světa ekonomie, financí a průmyslu není pro prázdninový čas jednoduché. Na svědomí to může mít opět řada důvodů. Hlavním podle mého názoru je ovšem ten, že internetové veřejnost byla připravovaná na rozjezd několika specializovaných serverů (například www.penize.cz) v měsíci září, takže uživatelé e-informací chtěli prostě zkusit, co nová konkurence způsobí.

Velmi dobře si v měsíci srpnu vedly i zpravodajské servery. A to bez rozdílu specializace. Tradiční matador – www.lupa.cz tentokrát v souboji o největší počet shlédnutých stran zvítězil (+55%). Přičítám to především skutečně „nabité“ skladně článků a názorů, které v prázdninovém čase nikdo jiný nedokázal nenabídnout. Úspěch zpravodajských serverů podtrhuje i www.press.cz (nárůst v počtu shlédnutých stran o 35 %) a www.idnes.cz (vzrůst o 28 %).

Zajímavostí měsíce se ovšem staly výsledky reklamních systémů. Nejlépe si v srpnu počínal Billboard.cz, který ukořistil na svůj účet dalších 24 % ve shlédnutých reklamách za den. Po dosud váhavém předprázdninovém a prázdninovém období vstaly z popela především Seznam reklama a Mr.Lin(x). Vinu na tomto úspěchu má zřejmě blížící se podzim, který je již tradičně příznivě nakloněn utrácení společností za reklamu (obecně). Internetové výhledy pro druhé pololetí navíc z pera prognostiků agentur, které prodávají a kupují e-prostor pro reklamu, slibuje závratné částky.

Našli jste v článku chybu?

21. 9. 2000 16:33

MK (neregistrovaný)
IP adresa NENI ekvivalentni dial-up portu na boxu. Mame take jine typy pripojeni, napriklad vysoke skoly maji asi tak 10 class B poolu (coz cini kolem 655 360) moznych adres :-)

21. 9. 2000 16:09

Verek (neregistrovaný)
Pisete ze 20% je z ciziny a ze Slovenska.
Tedy 600 000 z Ceska.
Je 80 okresu. Tedy v prumeru 7 500 IP adres v okrese.
Kdyz vemu, ze v kazdem okrese je prumerne 5 provideru, tak to vychazi, ze kazdy z nich ma prumerne 1 500 portu. Tedy 50 30xISDN modemu ( tedy 50 access serveru).
To se mi moc nezda.
Kdyz vezmu, ze i kdyby bylo v cesku 50 000 pevnych linek tak se predesla cisla moc nezmeni.
A kdyz vemu, ze i kdyby kazdy ze 200 000 studentu mel svoji unik. IP adresu, tak porad by muselo byt u…





120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

120na80.cz: 5 poporodních problémů a jejich řešení

5 poporodních problémů a jejich řešení

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu