Hlavní navigace

Srpnové inovace na webu

6. 9. 2007
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: 29
Facebook pokračuje v raketovém nástupu. Přenositelnost sociálních sítí může dát Internetu nový rozměr. Google dal nový kabátek Orkutu, chystá se shromažďovat vaše lékařské záznamy a obohatil svůj softwarový balíček o kancelářský balík. Bloglines je zpátky ve hře. Vyzyvatel YouTube našel jméno, zatímco online video se stále přibližuje klasické televizi. Další cesta modulů na desktop. Vsaďte se na BluBet o cokoliv! A najděte si sexuálního delikventa ve svém okolí. Nová česká služba pro sportovní týmy. Co nového se v srpnu na webu objevilo?

Facebooku se daří

Mánie okolo Facebooku neutichá. Naopak se mu v posledních měsíce podařilo obsadit pozici miláčka blogosféry, která poslední roky patřila Googlu. Vidina pravděpodobného blízkého uvedení na burzu mu proti Googlu pomáhá i na pracovním trhu. Facebook na rozdíl od svých konkurentů dokázal naplnit očekávání internetových nadšenců. Komunitní portály typu MySpace nebo českého Líbímseti se orientují na zcela jinou skupinu uživatel. Facebook se však otevřením své platformy stal v očích komentátorů něčím víc než jen shlukem nástrojů pro seznamování náctiletých. Platforma otevřená externím vývojářům z něj dělá jakýsi „sociální operační systém“. Prostředí, které lze využít pro jakoukoliv službu umožňující komunikaci a vůbec interakci mezi lidmi.

Není tak docela jasné, jak se dá na vývoji aplikací pro Facebook vydělat, a není-li to celé jen slepou uličkou. Přesto jejich počet utěšeně narůstá a stávají se i předmětem obchodů. Většina nejoblíbenějších aplikací – se statisíci aktivních uživatelů – patří do stáje dvou společností: RockYou a zejména Slide. Možnosti Facebooku však postupně oťukávají i velcí hráči. Yahoo svou první oficiální aplikaci zaměřilo na hudbu. Aplikace od Google by do Facebooku měla integrovat webové vyhledávání. Google ji již dokonce uvolnil, během velmi krátké doby však byla opět stažena. Pořízené screenshoty ukazují, že smyslem aplikace by mělo být sdílení vyhledávání se známými. Facebook využívá sítě vztahů mezi uživateli k informování o tom, co dělají vaši přátelé. Aplikace Googlu by měla této možnosti využít a ukazovat vašemu okolí, co jste zrovna hledali. Do jaké míry budete mít kontrolu nad tím, co zveřejnit, je zatím nejasné. Představa, že by o vás měl kdekdo vědět, co jste na Internetu hledal, se však zdá trochu nepříjemná. Loňský únik dat AOL ukázal, že to ne vždy musí být právě příjemné.

Izraelská společnost Dapper se chystá umožnit tvorbu aplikací pro Facebook i lidem bez programovacích schopností. Facebook AppMaker by měl být schopen získat data z webové stránky, RSS kanálu, modulu pro iGoogle a dalších zdrojů, fungovat by mělo i vzdálené přihlašování a hledání. Výsledkem však bude spíše jen statická stránka v rámečku Facebooku než plnohodnotná interaktivní aplikace. K obohacení obsahu profilů by však mohla posloužit dobře.

Přes veškerý povyk okolo aplikací je Facebook na americkém trhu stále daleko za MySpace, ačkoliv jeho růst je v procentuálním vyjádření výrazně silnější. Rozsáhlou publicitu si přitom nevysloužil zajímavými technologickými inovacemi, ale skrze něco zcela odlišného – politiku. Zjistilo se, že dcera republikánského kandidáta na prezidenta Rudyho Giulianiho má na Facebooku svůj profil. A že nepříliš loajálně vstoupila do skupiny podporující kandidaturu jednoho z demokratických favoritů – Baracka Obamy. Po odhalení jej však rychle opustila.

Přenositelnost sociálních vazeb

Úspěch Facebooku povzbuzuje jeho konkurenci ke zkopírování a vylepšení jeho modelu. Facebook po otevření platformy funguje v podstatě jako agregátor informací o vašich známých. Ukazuje vám jejich nové fotky, oblíbené filmy, plánované výlety, navštívené země i třeba maximální skóre v zeměpisné hře. Jeho otevřenost však není tak docela absolutní – seznam vašich přátel i celou řadu dalších dat pečlivě ukrývá za svými zdmi. Informace stejně tak získává pouze z „vlastních“ aplikací, pokud nahrajete své fotky třeba na Flickr, vaši přátelé se o tom skrze Facebook nedozví. Kritické hlasy proto tvrdí, že takováto otevřenost je spíše krokem zpátky. Místo toho, aby se kvůli výhodě definovaných vazeb mezi lidmi musel web přesunout na Facebook, by se spíše měl najít způsob, jak je zpřístupnit všem.

Diskuse se přitom rozbíhá řadou směrů. Brad Fitzpatrick, který nedávno přešel ze společnosti Six Apart do Googlu, publikoval zajímavou úvahu na téma „přenositelnosti sociálních sítí“. Jeho cílem je vytvořit takový standard, který by umožňoval elegantním způsobem synchronizovat vazby napříč různými službami. Nutnost na každém novém komunitním serveru vždy znovu vyhledat své přátele je podstatnou překážkou, která uživatele „zamyká“ tam, kde už jednou jsou. Aby ji bylo možné překonat, je potřeba vyřešit dvě otázky. Jednotnou identifikaci napříč servery – nikoliv nutně prostřednictvím OpenID – aby se dalo poznat, že uživatel „brad“ na Flickru je ten samý člověk jako „bradfitz“ na YouTube. A za druhé sdílení seznamu přátel. Zde se rýsují projekt Open Friend Format, zatím bez jasnějších obrysů.

Jinou cestou uzavřený model Facebooku napadají služby Plaxo Pulse a Readr. Ty umožňují agregovat novinky konkrétního uživatele napříč sociálními sítěmi za pomoci RSS exportů. Funguje to velmi podobně jako „news feedy“ Facebooku, akorát místo uzavření do jednoho systému je možné používat nejrůznější webové služby. Vaši známí používající Plaxo nebo Readr tak mohou na jednom místě sledovat, co je u vás nového.

Orkut v novém kabátku

Stranou pozornosti pro minimální podíl na americkém trhu stojí Orkut od Googlu. Jeho popularita je však v některých zemích světa ohromná – vedle Brazílie zejména v Indii. Podle řady statistik tak ve světovém měřítku drží mezi komunitními portály druhou příčku. Google zatím pokračuje ve spíše drobnějších vylepšeních. Kam by se Orkut mohl posunout, demonstruje Googlem financovaná studie z Carnegie Mellon University nazvaná Socialstream. V souladu se současným děním v této oblasti se zabývá otázkou jednotného rozhraní pro práci s řadou komunitních portálů. Není však vůbec jasné, jestli se Google tímto směrem nakonec opravdu vydá, nebo jestli zůstane jen u studie. Pro začátek Orkut po mnoha letech změnil kabátek. Ač je to jistě krok kupředu, vedle dění okolo Facebooku působí pouhý redesign nepodstatně.

Google vás chce léčit

Větší zájem si zaslouží zájem Googlu o elektronické lékařské záznamy. Tomuto tématu se na svém blogu Google dlouhodobě věnuje a neskrývá ambice vytvořit službu pro sdílení informací o pacientech. Objevily se již dokonce i oficiální screenshoty prototypu Google Health, které naznačují, co vše by projekt měl obnášet. Základem je databáze informací o zdravotním stavu pacienta – jeho nemoci, užívané léky, alergie, prodělané operace, očkování apod. Na základě poskytnutých dat by měl Google pacientovi poskytnout odpovědi na jeho základní otázky typu interakcí různých léků. Druhá část Google Health bude evidovat lékařské kontakty pacienta a pravděpodobně i pomáhat nalézt nového lékaře přímo přes Internet. Citlivost dat, která Google touto službou hodlá získat, je mimořádná. Jestli se vůbec v tomto či alespoň příštím roce dočkáme jejího spuštění, je proto značně nejisté.

Google Pack narostl o kancelářský balík

Nějakého oživení se po delší době dostalo i Google Packu – softwarovému balíčku obsahujícímu různé programy nejen z dílny Googlu. Když jej počátkem minulého roku Google představil, jevil se jako sice ne zcela originální, ale přesto revoluční způsob distribuce softwaru. Po úvodním balíku se očekávalo rychlé doplnění dalšími programy a snad i všeobecné otevření všem producentům softwaru. Google Pack měl být trojským koněm k proniknutí do desktopového království Microsoftu. Ve skutečnosti se však okolo něj děje jen velmi málo. Google jej na druhou stranu poměrně aktivně propaguje prostřednictvím AdSense, počet stažení však není znám.

Od samého začátku se počítalo s přidáním kancelářského balíku. To se nyní konečně vyplnilo, ovšem překvapivě se místo OpenOffice v nabídce Google Packu objevil StarOffice. Ten je postaven na stejném základě, ve srovnání s OpenOffice jen obsahuje některé doplňky jako nástroje pro snazší migraci z MS Office, kliparty a podobně. V rámci Google Packu je zdarma, normálně přitom stojí 70 dolarů.

Bloglines vrací úder

RSS čtečka Bloglines představila novou betaverzi. V poslední době bylo v této oblasti slyšet hlavně o Google Readeru. Ten prošel kompletní rekonstrukcí, do nemalé míry inspirované právě Bloglines, a poslední měsíce se mu dařilo přetáhnout k sobě řadu uživatelů. Podle statistik Google RSS čtečkám jasně kraluje. Jaký je však přesný poměr mezi Google Readerem a Bloglines, je těžké určit. Nejpřesnější statistiky může nabídnout Feedburner (ačkoliv nyní také patří do stáje Googlu), ten však neumí rozlišit mezi Google Readerem a iGooglem – obě služby se při stahování RSS kanálů identifikují stejně. Ačkoliv je tak celkový podíl Googlu velmi vysoký, není jasné, kolik z něj tvoří Google Reader. Podle čísel analytické společnosti Hitwise by tak Bloglines měly stále držet pozici největší „klasické“ RSS čtečky, ačkoliv Google Reader je výrazným způsobem dohnal.

A jsou to Bloglines, kdo nyní přebírá některé vlastnosti Google Readeru. Betaverze nabízí hned 4 způsoby prohlížení RSS kanálů. Po přihlášení jsou články z různých zdrojů zobrazeny v rámečcích podobných iGooglu či NetVibes, s omezenou funkcionalitou. Tři další pohledy pak znamenají chronologicky seřazený stručný přehled článků s nadpisy, trojdílné rozhraní podobné Outlooku a klasický výpis plných textů seřazených pod sebe. V tomto módu však byly původní rámy nahrazeny JavaScriptem a do značné míry se tak začal podobat Google Readeru. Vedle těchto změn navíc Bloglines dostaly nový kabátek a se svým silným konkurentem srovnaly krok.

Vyzyvatel YouTube má jméno

Postupně pokračuje snaha o vytvoření silného konkurenta Googlu v online videu. Za projektem, který by chce být „YouTube killer“ (zatímco uvnitř Googlu je prý přezdíván Clown Co.), stojí řada velkých televizních producentů. Po dlouhé době dostal konečně definitivní název a dokonce hned dva. Didja od NBC se chystá ke spuštění začátkem příštího roku a měla by poskytnou databázi zábavných reklamních klipů. Již na říjen je naplánováno spuštění testovacího provozu videoportálu Hulu, který budou společně provozovat právě NBC a News Corp. Přímému střetu s YouTube by se však měl také vyhnout – Hulu se má specializovat spíše na profesionální obsah. Detaily jsou stále předmětem utajení.

Apple TV v prohlížeči

Not Apple TV je pokus o vytvoření kopie rozhraní Apple TV uvnitř webového prohlížeče. Ve velikosti plné obrazovky můžete sledovat videa z YouTube, Google Videa, Metacafe, MyspaceTV i třeba Pornotube. Celý experiment je ve flashi, stejně jako podobné kopie rozhraní Joost a Babelgumu od stejného tvůrce. Žádné velké ambice tento projekt pochopitelně nemá, ostatně několikrát zvětšená videa z YouTube vypadají opravdu hrozně. Online video však s rostoucí kvalitou stále častěji aspiruje na vytvoření plnohodnotné konkurence ke klasických televizím. Rozhraní úložiště videoklipů ve stylu YouTube je pro tuto roli jednoduše nevyhovující. Neumožňuje kontinuální tok programu a je značně komplikované. Joost a Babelgum zase mají nevýhodu v nutnosti instalace nezávislé aplikace, zejména kvůli své P2P architektuře. Do budoucna však právě koncept televize v prohlížeči může být vítězem.

Moduly míří na desktop

Řada webových služeb pracuje s moduly, gadgety, widgety či jak zrovna tyto miniaplikace pojmenovává. Může to být výstup jednoho RSS kanálu i sofistikovanější flashová aplikace. Uplatnění nacházejí zejména na personalizovaných domovských stránkách, jako jsou iGoogle, NetVibes či Windows Live. Postupně však pronikají i na desktop ve formě různých postranních lišt (nejznámější je asi lišta ve Windows Vista a Google Desktop). Amnesty Hypercube umí pracovat s moduly v nejrůznějších formátech a jeho databáze tak pravděpodobně bude ze všech největší. Téma sjednocení standardů pro moduly je vůbec zajímavé. Modul Pageflakes se od modulu iGooglu liší jen velmi málo, přesto jej bez úpravy není možné použít „vedle“. NetVibes proto poskytuje nástroj, který model v jeho formátu umí přetransformovat do dalších běžných tvarů. Je však otázkou, jestli schopnost Hypercube pracovat s nejrůznějšími moduly bude pro uživatele tím rozhodujícím argumentem.

Vsaďte se na BluBet

BluBet je jedním z řady komunitních serverů umožňujících vsadit si na cokoliv. Bohužel však nikoliv reálné peníze, ale jen virtuální BluBucks. To sázky dělá méně vzrušující, samozřejmě ovšem také méně hazardní. Hry mají dvě podoby. Předmětem sázky může být nějaká událost, která se teprve stane, přičemž zvítězí ten, kdo ji správně odhadne. Druhý typ je spíše anketou než sázkou – vyhrává ten, kdo zvolí většinovou odpověď. Klasické sázky přirozeně potřebují rozřešení, které musí v limitu poskytnout zadavatel otázky. Jeho role přitom svádí k podvádění, čemuž se BluBet snaží bránit pomocí hodnocení kvality sázkařů.

Vyhledávač sexuálních delikventů

Fascinující způsob boje proti sexuálnímu obtěžování přináší služba Vision 20/20. V pěkném rozhraní mash-upu Windows Live Local si – pokud tedy žijete ve Spojených státech – můžete prohlédnout delikventy ze svého okolí. I s jejich fotkou, přesnou adresou bydliště, popisem vzhledu i spáchaného zločinu. Takových lidí je prý 650 tisíc a skutečně ať se podíváte na jakékoliv místo na mapě, velmi pravděpodobně jich naleznete spoustu. Jakkoliv lze tuto službu hodnotit pozitivně z hlediska bezpečí okolí, zdá se mi to být trošičku příliš drsné. Veřejná dostupnost tak choulostivé informace může dotyčným lidem zcela znemožnit normální začlenění do společnosti i přes odpykání trestu. I zločinec by měl mít právo na jistou ochranu.

BRAND24

Vlastní stránky pro sportovní bandy

Zajímavé služby vznikají i v Česku. Tvůrci Bandy (Ivan Latečka a Jaroslav Krumbholc) se zaměřili na malé amatérské sportovní kluby a skupiny. Banda jim poskytuje jednoduchou možnost, jak si vytvořit vlastní webové stránky uzpůsobené jejich specifickým potřebám. „Myšlenka tohoto projektu vznikla už před lety, když jsem sám potřeboval podobnou službu a nic použitelného k dispozici na Internetu nebylo. Naprogramoval jsem si tedy jednoduchou aplikaci a později ji dal k dispozici i dalším známým, kteří měli stejnou potřebu. Viděl jsem, že zájem o takovouto službu je, a když už byl základ hotový tak proč jej nevyužít a po vylepšení z něj nevytvořit stránky použitelné pro všechny,“ říká Ivan Latečka.

Internet je podle něj správným způsobem, jak amatérské sportovce organizovat. Kromě klasického publikaci článků, diskuse a nahrávání fotek tak Banda uživatelům poskytuje kalendář akcí, ankety, soupisku nebo správu společné pokladny. K dispozici je několik šablon vzhledu a správa webu je opravdu jednoduchá. Množství funkcí je sice dosti omezené, ale právě pro cílovou skupinu, kterou si její tvůrci vybrali, by mělo stačit. Vzhledem k úspěchu eStránek lze soudit, že právě o takovéto služby mají lidé zájem. Do budoucna není vyloučen ani pokus o prosazení se v cizině, ačkoliv pro rozjezd je prioritou český trh.

Který komunitní portál navštěvujete?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je bývalým redaktorem Lupa.cz, nyní pracuje jako konzultant v BCG. Vystudoval ekonomii a právo. Občas bloguje: jilm.cz a často tweetuje: @jilm.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).