Hlavní navigace

Stalo se: české eurotarify přicházejí

30. 7. 2007
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: 29
Naši mobilní operátoři již představili své vlastní verze tzv. eurotarifů pro levnější roamingová volání v rámci EU. České Tesco se nestalo virtuálním mobilním operátorem, ale jen prodejcem balíčku s mobilem „pro školáky“ od Vodafone. Co naznačují hospodářské výsledky TO2 CR a Vodafone? Například že růst ADSL se dále zpomaluje.

Podle nedávného nařízení EU měli všichni naši mobilní operátoři do dnešního dne zveřejnit konkrétní podobu svých tzv. eurotarifů a seznámit s ní své zákazníky. Tak, aby si zákazníci mohli začít eurotarif sami objednávat a využívat ho v rámci roamingu ještě dříve, než na něj budou převedeni automaticky (nejpozději do konce letošního září). Jak vše nakonec dopadlo?

Každý z našich tří mobilních operátorů se s povinností zavést roamingový eurotarif vyrovnal po svém a poněkud odlišným způsobem. To je ale v souladu se skutečností, že nařízení Unie stanovuje jen určité základní mantinely pro roamingové eurotarify, do kterých se musí mobilní operátoři povinně „vejít“ – ale konkrétní detaily si mohou volit sami. Jako třeba označení, resp. jméno pro svou verzi roamingového eurotarifu. Pokud jde o ceny, zde EU stanovila jen jejich maximální výši bez DPH (viz následující tabulka) s tím, že operátoři samozřejmě mohou jít níže. Tyto ceny jsou pochopitelně stanoveny v eurech.

cena za 1 minutu hovoru maloobchodní cena, odchozí hovor maloobchodní cena, příchozí hovor velkoobchodní cena
2007 49 eurocentů 24 eurocentů 30 eurocentů
2008 46 eurocentů 22 eurocentů 28 eurocentů
2009 43 eurocentů 19 eurocentů 26 eurocentů

Minutové ceny pro koncové zákazníky, ke kterým nakonec dospěli naši mobilní operátoři, ukazuje následující tabulka. Jsou už v Kč a zahrnují DPH. Zajímavé na nich je, že nejsou stejné: nejlacinější je T-Mobile, nejdražší naopak Vodafone a O2 je mezi nimi.

Operátor Jméno eurotarifu Odchozí hovor Příchozí hovor
T-Mobile Roamingové zvýhodnění EU 16,54 Kč/min. 8,09 Kč/min.
O2 O2 Eurotarif 16,60 Kč/min. 8,15 Kč/min.
Vodafone CZ Vodafone World 16,70 Kč/min. 8,20 Kč/min.

Rozdíly jsou sice haléřové, ale na druhou stranu je zajímavou otázkou, nakolik jdou tyto rozdíly na vrub měnícím se kurzům eura vůči koruně a nutnosti nějak je zaokrouhlit a hlavně zprůměrovat v čase, a nakolik jsou důsledkem snah operátorů vzájemně se odlišit v rámci konkurenčního boje. Například sám Vodafone se ve své tiskové zprávě nechal slyšet, že Unií stanovený strop u odchozích hovorů vychází na 16,75 Kč (a on nasadil cenu 16,70 Kč).

V čem jsou rozdíly?

Podstatně větší rozdíly jsou ale ve způsobu, jakým jednotliví operátoři nařízený eurotarif implementovali. Připomeňme si, že do jednoho měsíce od nabytí účinnosti příslušného nařízení (30. června 2007) měli zveřejnit své nabídky eurotarifů a současně umožnit svým zákazníkům, aby si tyto eurotarify objednávali. Ovšem na jejich skutečné zprovoznění mají operátoři ještě další měsíc, do konce srpna. A pokud si zákazníci nevyberou (jakýkoli roamingový tarif) sami, musí je operátoři za další měsíc (do konce září) na eurotarif převést sami a automaticky.

Asi nejjednodušším způsobem se s těmito požadavky vypořádal Vodafone. Ten totiž pozměnil svůj dosavadní základní roamingový tarif Vodafone World tak, aby splňoval podmínky eurotarifu. Díky tomu mu odpadlo automatické převádění nerozhodnutých zákazníků, kteří si sami nezvolili jiný roamingový tarif. Ovšem kvůli termínu pro skutečné spuštění eurotarifu pro první zákazníky (do konce srpna) musel příslušné změny provést nejpozději k tomuto termínu. Zvolil datum účinnosti 29. července 2007.

Jediný náš mobilní operátor, který svou verzi eurotarifu označil skutečně jako „eurotarif“, je O2. Jde o O2 Eurotarif, který O2 nabízí od 29. července 2007. Pokud si ho zájemce objedná (postup zde), bude mu spuštěn až 29. srpna 2007. No a ti uživatelé, kteří si sami nevybrali jiný roamingový tarif, budou na O2 Eurotarif převedeni automaticky k 30. září 2007.

Jako nejvíce specifický mi přijde postup, který zvolil český T-Mobile. Ten pojmenoval svůj eurotarif jako „Roamingové zvýhodnění EU“ a nabízí ho svým tarifním zákazníkům. U předplacených služeb o žádném eurotarifu nehovoří (podobně jako Vodafone), ale snižuje zde ceny svého Twist Roamingu na úroveň požadovanou pro eurotarif (konkrétně viz předchozí tabulka). Tedy automaticky pro všechny své (předplacené) zákazníky, a dokonce od 1. srpna 2007 počínaje! Tedy dříve, než mu velí nařízení EU.

Zato u tarifních zákazníků jsou dostupné informace na webu T-Mobile poněkud nejasné a neúplné. Možnost objednat si nové „Roamingové zvýhodnění EU“ měli tarifní zákazníci již od počátku července s tím, že jim bude aktivováno „v prvním srpnovém týdnu“. Tedy opět s předstihem. Samotné roamingové zvýhodnění EU je zde nabízeno jako jedno ze dvou volitelných roamingových zvýhodnění s tím, že druhým je Cestovatel (a o dosud dostupném zvýhodnění WorldClass se již nehovoří).

Hlavně jsem ale na webu T-Mobile ani v jeho tiskové zprávě nenašel jakoukoli zmínku o automatickém převedení na eurotarif (zde: aktivaci roamingového zvýhodnění EU) u těch zákazníků, kteří se do konce září sami nerozhodnou pro něco jiného. Je to jen dočasné opomenutí, nebo je to snad záměr? Že by T-Mobile zastával názor, že ten jeho tarifní zákazník, který má základní variantu roamingu (Happy Roaming), si ji musel sám explicitně vybrat, a tak ho nemusí automaticky převádět, resp. automaticky mu aktivovat rozšíření EU? To by mi přišlo jako popření principu opt-out, na kterém si EU dost zakládala.

České Tesco jako virtuální mobilní operátor?

Zůstaňme ještě chvíli u našich mobilních operátorů. Jeden z nich, konkrétně Vodafone, minulý týden uspořádal společnou tiskovou konferenci s řetězcem Tesco. Určitě jsem nebyl jediný, kdo spekuloval o možnosti nějaké formy virtuálního operátorství, po vzoru zahraničního Tesco Mobile (který ve Velké Británii „hostuje“ v síti tamního O2). Nakonec to ale nic takového nebylo.

České Tesco se s českým Vodafonem dohodlo na exkluzivním prodeji balíčku, který obsahuje „super levný“ telefon ZTE (brandovaný jako Vodafone 225) a předplacenou Divokou kartu s kreditem 200 Kč. Zákazník pořídí tento balíček za baťovských 1199 Kč (včetně DPH), ale nikoli přímo u Vodafone, resp. v jeho distribuční síti. Exkluzivním prodejcem tohoto balíčku bude právě Tesco, které jej bude nabízet ve svých více jak 50 prodejnách po celé republice. A samozřejmě také propagovat ve svých reklamních materiálech.

Exkluzivní prodej v síti Tesco je prý zatím dohodnut na dva měsíce a bude probíhat v rámci celorepublikové kampaně „Zpátky do školy“. Tedy kampaně, v rámci které bude Tesco nabízet školákům vše, co by mohli potřebovat ve škole. Teď tedy včetně mobilu, což určitě není špatný nápad a tah. Tedy alespoň pro prodejce, u rodičů bych si tím nebyl až tak jistý. Samo Tesco přitom předpokládá prodej několika tisíc kusů těchto balíčků již během prvního měsíce. Tedy ještě v srpnu, protože celá kampaň startuje 1. srpna.

Samotný mobil Vodafone 225, nabízený v rámci balíčku, není dotovaný. Jeho výrobce, kterým je čínský ZTE, jej nabízí za takové ceny, aby mohl být prodáván na maloobchodním trhu i s daní za 35 €, resp. 45 USD. Tedy za cenu, která odpovídá složení a ceně výše popisovaného balíčku. Má ještě levnějšího bratříčka, kterým je model 125, za cca 19 € – ale jen s černobílým displejem. Tento model se ale do ČR nedostane, prý kvůli vyšším nárokům tuzemských uživatelů, kterým by prý černobílý displej nestačil.

V této souvislosti mne napadá: bude i dražší Vodafone 225 s barevným displejem stačit našim školákům? Neohrnou nad ním nos? Nejsou právě oni cílovou skupinou, která je naopak velmi náročná a od svých mobilů očekává spíše různé vymoženosti a extravagance? Ovšem Vodafone 225 nabízí opravdu jen to nejzákladnější: volání a SMSkování. Podporuje také polyfonní melodie a zabudované mobilní hry, ale to je vše. Žádná podpora datových komunikací, Internetu, MMS, WAPu, Javy, žádný zabudovaný foťák, žádná možnost propojení s počítačem, a tím ani žádná možnost stahování atd. (podrobněji). Spíše tento model tipuji jako vhodné řešení pro ty dospělé, kteří záměrně odmítají jakékoli vymoženosti a požadují co nejjednodušší mobil „jen pro telefonování a SMSkování“.

Hospodářské výsledky

Ještě do třetice k našim mobilním operátorům: dva z nich minulý týden zveřejnili své hospodářské výsledky za letošní první pololetí. Konkrétně Vodafone a O2. Jejich vzájemné porovnání je ale velmi obtížné, protože Vodafone zveřejnil jen několik vybraných údajů, zatímco O2 (resp. TO2 CR) zveřejnil velmi podrobné výsledky jak finančního, tak i provozního charakteru.

Porovnat lze alespoň deklarovaný přírůstek uživatelů za druhé letošní čtvrtletí. Tedy fakticky aktivních SIM karet, abychom byli přesní. V případě O2 to bylo 55 tisíc a u Vodafone 50 tisíc. To není až tak velký rozdíl ve prospěch O2. Ovšem pokud bychom to vzali za celé první pololetí, pořadí by se rázem obrátilo: 112 tisíc nových uživatelů (SIM karet) u Vodafone a pouze 30 tisíc u O2. U tohoto operátora totiž v prvním kvartále došlo dokonce k poměrně výraznému poklesu, když nárůst tarifních zákazníků nedokázal kompenzovat úbytek předplacených zákazníků, resp. SIM karet.

Další ukazatel, který lze porovnat, je celkový počet zákazníků (SIM karet) na konci prvního letošního pololetí: 2,525 mil. u Vodafone a 4,894 mil. u O2. Takže O2 zde stále jasně vede. Ovšem složení těchto zákazníků je (z pohledu operátora) příznivější u Vodafone, který má přibližně 52,6 % tarifních zákazníků, zatímco O2 jich má jen cca 42,4 %. S tím pak souvisí i rozdíly v ARPU, neboli v průměrném měsíčním výnosu na zákazníka, které je tradičně vyšší u tarifních zákazníků: Vodafone hlásí měsíční ARPU ve výši 635 CZK a O2 jen 524 CZK. Ovšem O2, na rozdíl od Vodafonu, rozepisuje ARPU i mezi jednotlivé skupiny svých zákazníků: tarifní generují ARPU 910 Kč a předplacení 249 Kč. Tak velké tedy jsou rozdíly.

Segment pevných linek

Zveřejněné hospodářské výsledky TO2 CR pochopitelně obsahují údaje jak za mobilní segment, tak i za pevný segment, kde tento operátor působí. Celkové finanční výsledky vypadají následovně:

  • Konsolidované výnosy dosáhly 31,1 mld. Kč, což představuje meziroční nárůst 3,2 %
  • Marže OIBDA klesla o 2,2 % na 14,2 mld. Kč, resp. na 45,9 %
  • Čistý zisk naopak stoupnul o 14,2 %, na 4,9 mld. Kč.

Za zmínku zde určitě stojí vývoj v „pevném“ segmentu, kde se po dlouhých letech celkového poklesu mohl nový šéf TO2 CR Salvador Anglada pochlubit obratem směrem vzhůru:

Jsem rád, že finanční výsledky společnosti za první pololetí roku 2007 potvrdily naše očekávání. Konsolidované výnosy opět vzrostly. Zasloužila se o to nejen tradičně silná výkonnost mobilního segmentu, ale také obrat trendu v segmentu pevných linek. Ten totiž v tomto období poprvé zaznamenal meziroční nárůst výnosů, kterého jsme dosáhli zejména díky pokračujícímu nárůstu výnosů z vysokorychlos­tního internetu a růstu výnosů ze služeb IT a ICT.

Na následujícím obrázku, převzatém z prezentace pro analytiky, pak názorně vidíme, které složky k obratu přispěly. Zdaleka nejvíce jde o IT služby.

vynosy z pevneho segmentu

zdroj

Z provozních výsledků v pevném segmentu určitě stojí za zmínku následující počty ke konci prvního pololetí:

Tipy C

  • Počet pevných linek klesl na 2.207.200 (pokles z 2.288.000 ke konci Q1 2007)
  • Počet ADSL přípojek pro koncové zákazníky (tj. bez přeprodávaných): 462.300
  • Počet velkoobchodních ADSL přípojek: 64.200
  • Počet zpřístupněných místních smyček (LLU): 36.000
  • Počet zákazníků O2 TV: 38.000

Zajímavý je počet velkoobchodních ADSL přípojek, neboli počet „přeprodávaných ADSL“. Již dříve, po zveřejnění výsledků za 1. čtvrtletí, jsem zde na Lupě psalo tom, že jejich počet neroste – že se zastavil na 65.000. Nyní se tento trend stagnace dokonce změnil v pokles: čtvrtletně z 65.000 na 64.200.

Až tak slavné to přitom není ani s maloobchodním ADSL, neboli s počtem přípojek, které prodá sama TO2 CR. I zde totiž dochází ke zpomalení. Za loňský 3. kvartál přibylo 42.000 nových přípojek a za 4. kvartál 41.000. První letošní čtvrtletí přineslo přírůstek 32.000 nových maloobchodních přípojek v podání TO2 CR. Ovšem poslední čtvrtletí už jen 25.000 nových přípojek. Takže i zde dochází k poměrně významnému zpomalení  – i přes masivní (a jistě hodně nákladné) reklamní masáže.

Využijete roamingový eurotarif?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).