Hlavní navigace

Stalo se: mobilní vánoce přicházejí

5. 11. 2007
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
O2 spojila své síly s Centrum.cz a skrze portál O2 Active poskytuje svým zákazníkům mobilní přístup k jejich e-mailové schránce či k XChatu. A to zdarma, včetně přenosu dat. Také u Vodafone a T-Mobile už začaly letošní Vánoce. Průzkum Factum Invenio ukázal, že letošní Invex hodnotili jeho návštěvníci jako horší než ročníky předchozí.

Minulý týden přinesl celou řadu zajímavých událostí, zejména na mobilní frontě. Naši mobilní operátoři totiž přišli s nabídkami, které už míří na letošní vánoční svátky, byť ty mají podle kalendáře ještě nějaký ten čas do svého nástupu.

Než se ale podíváme na potenciální nadílku pod mobilní stromeček, rád bych se ještě na chvíli vrátil k letošnímu Invexu. Právě minulý týden totiž společnost Factum Invenio zveřejnila výsledky svého průzkumu spokojenosti návštěvníků letošního Invexu s jeho průběhem. A ty již nejsou tak optimistické, jak vyznívá již dříve zveřejněná předběžná zpráva o letošním Invexu. Ta například hovoří o tom, že

celkovou spokojenost s veletrhy [vyjádřilo] 79 procent vystavovatelů, [a] 73 procent vystavovatelů dosáhlo na veletrhu svého cíle, kterým bylo zejména najít nové zákazníky. Spokojenost návštěvníků s veletrhem INVEX-DIGITEX dosáhla podle předběžných dat výzkumu 86 procent.

Současně s tím už tato předběžná zpráva avizovala výsledky průzkumu, prováděného společností Factum Invenio:

Toto sdělení potvrdil i výzkum Sunnysoft Research provedený společností Factum Invenio, podle něhož 64 procent návštěvníků hodnotilo jako vynikající celkovou úroveň veletrhů. Ještě lépe hodnotilo 1825 respondentů kvalitu získaných informací – jako vynikající je označilo 78 procent dotázaných. Organizaci letošního ročníku hodnotilo jako vynikající 84 procent návštěvníků.

Sama společnost Factum Invenio zveřejnila hlavní výsledky svého průzkumu minulý týden formou tiskové zprávy. Ta výše uvedené citáty nevyvrací, ale přidává k nim ještě jeden pohled, představující relativní srovnání. Využívá toho, že až tři čtvrtiny návštěvníků letošního Invexu se zúčastnily některého z předchozích ročníků, a tak mohou srovnávat. A zde už to tak příznivé pro letošní ročník není, viz následující graf:


Invex Factum

zdroj: Factum Invenio

Průzkum společnosti Factum Invenio si všímal i rozložení zájmu návštěvníků mezi Invex a jeho doprovodný Digitex. Zde to vyšlo následovně:

Jedna třetina (33 procent) respondentů preferuje Invex, 28 procent Digitex a pro největší skupinu návštěvníků (39 procent) jsou atraktivní obě části podobně. Invex před Digitexem preferují zejména lidé starší, s vysokoškolským vzděláním a profesionálové v IT.

To není až tak překvapivé a vypovídá to spíše o složení návštěvníků. A když už jsme u návštěvníků, právě jejich počet je parametrem, který meziročně zaznamenal největší pokles, o cca 24 procent, viz následující tabulka. Jenže k tomu je vhodné připomenout, že se zde mohly projevit i další faktory, zejména posun celé akce o jeden den. Začátek byl letos až v úterý a konec v sobotu, navíc v rámci víkendu se státním svátkem a podzimními prázdninami ve školách.

rok vystavovatelů zastoupených zemí čistá výstavní plocha v m2 platících návštěvníků akreditovaných novinářů
2005 604 19 27438 103640
2006 580 22 29500 105000 828
2007 519 21 22870 80000 (odhad) 689

Pokles čisté výstavní plochy, subjektivně navozující pocit „menšího“ veletrhu, však nebyl zas o tolik výrazný, oproti úbytku návštěvníků: o cca 22,5 %.

Telefónica O2 a Centrum.cz

O2 Active

Pojďme nyní již k avizovaným novinkám mobilních operátorů. Ti se minulý týden totiž docela činili. Tak například Telefónica O2 CR ohlásila významné vylepšení služeb svého mobilního portálu O2 Active. Ten má již poměrně dlouhou historii, která sahá až do roku 2000. Tehdy založený mobilní portál Eurotel Juice byl v roce 2004 přejmenován na Eurotel Live a v srpnu 2006 pro změnu na O2 Active, v souvislosti se splynutím Eurotelu a Českého Telecomu a celkovým rebrandingem na nově vzniklý subjekt.

Nynější změny, které tento portál potkaly, se dají rozdělit do dvou hlavních oblastí: jedna se týká obsahové nabídky (poskytovaných služeb) a druhá způsobu jejich zpoplatnění.

O2 hledani

Poskytované služby se podařilo rozšířit díky spolupráci provozovatelů mobilního portálu O2 Active s provozovateli internetového portálu Centrum.cz. Díky tomu se uživatelé O2 Active mohou těšit na „mobilní vyhledávač“, který mj. zobrazuje ve výsledcích „jen obsah, vhodný pro daný typ telefonu“ (viz obrázek vlevo), či o mobilní verzi obsahu serveru aktuálně.cz. Snad nejzajímavější ale je mobilní přístup k e-mailovým schránkám na portálu Centrum.cz (viz obrázek níže vpravo) a také přístup ke zdejšímu chatu (ke službě XChat). Z druhé strany to i portál Centrum.cz inzeruje jakou svou vlastní dostupnost po mobilu, byť jen pro zákazníky O2.

Pokud jde o změny ve zpoplatnění služeb portálu O2 Active, pak zde nadále platí obvyklé rozdělení: základní obsah a služby jsou zdarma a prémiový obsah je placený. Posouvá se ale pomyslný předěl mezi „základním“ a „prémiovým“. Mezi základní, a tedy zdarma poskytované služby, by měl patřit například právě mobilní přístup k emailovým schránkám na centrum.cz či používání služby XChat.cz a také služby mobilního vyhledávače. A to díky tomu, že náklady na tyto služby zaplatí reklama. Nikoli ale reklama vkládaná do samotného obsahu, ale reklama nepřímá, spočívající v přednostním (a pro inzerenty placeném) umístění v rámci výsledků vyhledávání a asi i v dalších nabídkách.

O2 Active mail

Placená nadále zůstává erotika, stahování obsahu (downloads) a mobilní TV.

Kolik stojí data?

Ovšem ani tisková zpráva, ani prezentace z představení novinek explicitně nezmiňují otázku placení za datové přenosy. Nesmíme totiž zapomínat na to, že i když samotný mobilní portál O2 Active může poskytovat určité služby zadarmo, uživatel se k nim musí nejprve nějak dostat. Zde skrze WAP, který „pod sebou“ může využívat různé přenosové mechanismy pro přenos mobilních dat: CSD, HSCSD, GPRS či UMTS/HSDPA. No a využití těchto služeb je obecně placené, podle tarifu, který uživatel používá. Jak je to tedy zde?

Pohledem do nového ceníku mobilních služeb O2, který platí právě od 1. listopadu 2007 (tedy od spuštění nových služeb na O2 Active), můžeme zjistit, že data přenášená z/na O2 Active jsou od počátku listopadu 2007 zdarma! Tedy pokud se přeneseme přes malou chybičku, která je v novém ceníku u tarifu O2 Data 120: pro GPRS/UMTS/HSDPA zde uvádí cenu bez DPH jako nulovou, ale cenu včetně DPH (chybně) ve výši 30 haléřů za kB. Zřejmě ten, kdo připravoval nový ceník, editací z předchozí verze, zapomněl těchto 30 haléřů přepsat nulou. Původně totiž, u objemově zpoplatněných tarifů, stál 1 kB z O2 Active právě oněch 30 haléřů (pro GPRS/UMTS) a 1 Kč pro CSD/HSCSD.

Pozor ale na to, že i když samotná data z O2 Active jsou zdarma, uživatel stále ještě může za přenos platit. To když používá obstarožní CSD (klasický přenos dat skrze GSM, na principu přepojování okruhů). Zde totiž platí za délku spojení – a to je zdarma jen prvních pět minut. Od šesté minuty přijde každá minuta na 1 Kč (včetně DPH).

Srovnání s emailem u Vodafonu

Pro srovnání: mobilní přístup k emailovým schránkám, se kterým nyní O2 přichází (ve spolupráci s Centrum.cz), není úplnou novinkou. Víceméně totéž se schránkami na Seznamu a Atlasu nabízí portál Vodafone Live již od srpna, resp. září letošního roku. A také u Vodafonu platí, že mobilní data přenášená z/na jeho portál Live jsou zdarma.

Přesněji, pokud se podíváme do jeho ceníku, jsou zdarma u „Připojení na skok“ a „Připojení Vodafone karta“, které zpoplatňují jednotlivě každý kilobyte. Ovšem u paušálního „Připojení na dlouho“, které stanovuje výši svého paušálu do tří různých úrovní, podle objemu skutečně přenesených dat, není o jakékoli výjimce pro portál Live! ani slovo. A tak zde vlastně „portálová data“ spolurozhodují o tom, kolik uživatel nakonec zaplatí.

A hlavně: u Vodafonu není samotná služba mobilního přístupu k emailovým schránkám poskytována zdarma, nýbrž jako placená služba. A dovolím si vyjádřit názor, že není až tak laciná: přijde měsíčně na 45 korun (včetně DPH). Můžete si ji pořídit i na týden (za 30 korun), případně jen na jeden den (za sedm korun).

Vánoce u Vodafone

Když už jsem zmínil Vodafone, i ten minulý týden představil novinky, prezentované už jako vánoční nabídka. Hlavním trhákem by pro nefiremní zákazník měl být bonus ve výši 20 % jejich měsíčního paušálu, který jim Vodafone připočte tolikrát (po tolik měsíců), kolik roků jsou jeho zákazníky, podrobněji zde. Z hlediska účtování by měl být princip takový, že tarifní zákazník zaplatí svůj měsíční paušál tak jako normálně, ale od počátku měsíce jsou poskytované služby nejprve hrazeny (čerpány) z uděleného bonusu. Teprve po jeho vyčerpání přichází na řadu obvyklé hrazení služeb (čerpání) z paušálu/kreditu. Výjimkou jsou pouze „neomezené služby“, které z bonusu neodčerpávají. U zákazníků s předplacenou kartou je jejich kredit navýšen o 20 procent při každém dobití (v rámci příslušného počtu měsíců).

Vodafone vanoce

Zákazníci Vodafonu by ale měli pamatovat na to, že získání 20% bonusu není automatické, ale musí si ho sami aktivovat. A to od 1. listopadu 2007 do 31. ledna 2008, prostřednictvím internetové či hlasové samoobsluhy. A tarifní zákazníci by měli mít na paměti, že když si v určitý den bonus aktivují, bude jim přiznán až od počátku následujícího zúčtovacího období. Kdežto pro předplacené zákazníky platí ihned.

BRAND24

Ještě dalším lákadlem pro zákazníky Vodafonu může být nová soutěž, dotovaná zajímavými cenami. Nebo 10procentní sleva na některé nákupy v rámci Mall.cz. Firemní zákazníci zase mohou získat více volání v rámci firmy zdarma či slevu při zakoupení notebooků Dell (podrobněji).

Vánoce u T-Mobile

Také český T-Mobile už zahájil letošní Vánoce, a to konkrétně od 1.11.2007. Nabízí například svou nedávno spuštěnou novinku, službu Mých5. Ta je ale jen slabším odvarem služby My Faves v USA, která nabízí neomezené volání na vybraných 5 čísel zcela zdarma – zatímco v rámci Mých5 jsou tato volání zpoplatněna poměrně vysokým minutovým hovorným (zajímavé zhodnocení najdete např. zde). Vedle toho nabízí T-Mobile až jeden celý rok volání zdarma v rámci vlastní sítě pro zákazníky, kteří si nově aktivují či přejdou na tarif a upíší se na 2 roky, případně TWIST sady s úvodním kreditem ve výši 800 Kč. Nechybí ani soutěž, opět propojená s novou službou Mých5.

Využíváte služby některého z mobilních portálů?

  • Pravidelně.
    11 %
  • Občas.
    7 %
  • Zřídka.
    12 %
  • Ne.
    69 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).