Starcube Show: Vítězem se stal CaverSoft, český software využívaný i na Harvardu

Devět projektů, tři měsíce tvrdé práce v akcelerátoru a jeden vítěz na StarCube Show, která se konala v nově rekonstruovaném planetáriu na Kraví Hoře v Brně. Přinášíme vám shrnutí, co všechno se dělo na letošním vyhlášení, postřehy, informace o vítězných týmech a pozvánku na jarní běh akcelerátoru.

Letošní Starcube Show uváděl Michal Hrabí – manažer startup programu a MIC Brno, který svou úlohu moderátora sehrál velmi dobře. A před samotným uvedením projektů si nachystal překvapení. Představil pět vybraných projektů z různých koutů země jako je Arménie, Indonésie, Jordánsko a nejblíže Španělsko. Poukázal na to, že i v prostředí se značně zhoršenými podmínkami je možné vyvíjet zajímavý a užitečný program.

Představení těchto zahraničních projektů probíhalo spojením živého vysílání s krátkými videoukázkami. V Jakartě např. vyvinuli Centeng - systém sociální sítě zprostředkovávající pomoc pro ty, kteří bojují s nějakým pracovním úkolem a neví, jak jej dokončit. V Jerevanu pro změnu spustili projekt Clean H2O, který za pomocí modulu a speciální aplikace v chytrém telefonu pomáhá identifikovat kvalitu vody. Španělsko uvedlo zajímavé projekty z lékařského prostředí – Tedcas, sofistikovaný interaktivní nástroj pro ovládání obrazu pomocí pohybu rukou, a MedCitas, který zjednodušeně řečeno slouží jako systém pro rezervaci u doktora.

Nejhumorněji patrně působil tým z Jordánska se svým produktem „Dancing Pillow“, který se originální formou zaměřuje na ty, co mají problémy s probouzením. Protože některým lidem zdaleka nestačí budík, z prostého polštáře udělali v nastaveném čase vibrující monstrum za doprovodu silně blikajícího světla ve stylu bílé houkačky. Kombinace zvuku, blikajícího světla a vibrujícího polštáře vypadá také jako účinný prostředek, jak vzbudit celé sousedství. Jejich krátké promo video každopádně stojí za shlédnutí. 

Vítězné projekty StarCube Show

Na scénu pak nastoupilo devět projektů, které měly tři měsíce na to, aby se pomocí akcelerátoru dostaly blíže k obchodnímu úspěchu. Veškerou svou práci museli vtěsnat do dvou minut, během nichž se představili na letošní Starcube Show. Čtyři z nich poté byly nekompromisně vyřazeny a o boj se utkalo pět nejzajímavějších. A tady začíná další zajímavá část celé show, z níž by si mohli vzít mnozí prezentující projektů ponaučení pro příště.

Prezentační peklo

Představitelé postupujících týmů totiž měli hlouběji představit svůj projekt. K dobru dostali tentokrát pět minut na prezentaci a pět minut na zodpovězení otázek porotců. 

Tato část celé Starcube Show se ukázala jako nejméně vydařená. U většiny týmů se projevil nedostatek kvality rétorických schopností v cizím jazyce. Jejich mluvený projev byl nepřesvědčivý a zbytečně ubíral na profesionalitě. O schopnosti pohotově a plynně reagovat na dotazy porotců, je lepší nemluvit. 

Protože se projevily ambice prorazit na mezinárodní trh, mají týmy nejvyšší čas zapsat se do kroužku angličtiny a na workshop k Jeanne Trojan, anebo mohou zkusit Toastmasters.

Řekni, kde ty business modely jsou…

Druhou slabinou bylo zpracování obsahu prezentací. Na to mimo jiné poukázal Tomáš Čupr, který vyžadoval přesnější čísla. To byla ostatně jedna z klíčových otázek, která tak nějak zůstávala viset ve vzduchu – stručně a jasně představit, jak bude tento projekt vydělávat. 

Chyběla stručná strategie pro dosažení obchodních cílů (byly uváděny velmi nepřesně), definice cílové skupiny pomocí konkrétních příkladů (malé a velké firmy jsou poněkud široký pojem), konkurenční výhody a především – nevýhody.

I projekt oplývající mnoha skvělými vlastnostmi totiž nakonec může zmařit právě jeden jediný článek, který je jeho velkou slabinou. Domnívám se, že kdyby bylo součástí prezentací i reálné zhodnocení slabin, publikum by bylo daleko více přesvědčeno o pravděpodobnosti budoucího úspěchu.

V pětici finálových projektů sice byly hlavně ty, které už mají za sebou obchodní realizace, přesto se domnívám, že každý startup, který se představuje oficiálně veřejnosti, porotě a případně potenciálním investorům, by měl mít výše zmíněné body ošetřené.

Akcelerátor má pomoci projektům stát se silnějšími hráči na trhu – publikum však jejich zbraně pro vstup i udržitelnost nemělo možnost příliš poznat. Většina poukazovala spíše detailněji na funkčnost služby. Spíše než obchodní duch pak panoval v planetáriu ten vánoční.

Top 5 projektů

O čtvrté a páté místo Starcube Show se podělily projekty BioTube a Mail Komplet

BioTube je služba s okouzlujícím informačním kioskem, který má za úkol usnadnit život firmám, které potřebují prezentovat svůj obsah offline pomocí online managementu - ať už se jedná o prezentaci na veletrzích, v obchodě nebo ve veřejných prostorech jako jsou galerie, muzea… Kiosek vypadá designově velmi efektně, v zákulisí zazněla poznámka, že je to takový iPad za sklem namontovaný na stojánek. Produkt vznikl původně na zakázku pro klienta, což bylo impulsem tento realizovaný nápad dále rozvíjet. 

Služba Mail Komplet může připomínat Mail Chimp. Slouží ke správě emailových kampaní, snaží se za pomoci analýzy dat tyto kampaně zefektivnit. Uživatelům také poskytuje zajímavé výstupy. V současnosti se projekt již úspěšně pohybuje v černých číslech. 

#3 Vkládej.cz

Na třetím místě se umístila služba, která má usnadnit život všem, kteří využívají inzertní servery. Ať už se jedná o reality, prodej štěňat, seznamku, nabídku práce, či jakoukoliv jinou kategorii – Vkládej.cz umožňuje svým zákazníkům hromadně odeslat inzerát na více serverů, takže jej nemusí pracně zadávat ručně několikrát na různých místech.

Prvotní myšlenka vznikla v hlavě Ondřeje Konečného v dávné době, kdy se ještě živil sestavováním a prodejem PC pomocí inzertních serverů a pociťoval rozdíl v úspěšnosti svého obchodování, když nabídku vložil na pár serverů nebo na desítky. Původně byla služba automatizovaná jen částečně, proto byla stále poměrně náročná na manuální zadávání dat. Týmu se ale postupně podařilo Vkládej.cz plně automatizovat a služba nejen funguje, ale už i nějakou dobu vcelku slušně vydělává.

Vkládej front image

Vkládej.cz

#2 Spoteee

O projektu Spoteee jsme vás již informovali koncem listopadu. Aktuálně projekt úspěšně běží v několika posilovnách v Brně a vyjednává spolupráci s dalšími provozovnami i distributory fitness přístrojů. Tento kreativní tým, který vyhrál mj. soutěž adVENTURE a neustále pracuje na vylepšeních, přišel s další zajímavou novinkou vytvořenou na přání klientů.

Vedle zobrazování krajiny nebo oblíbeného českého či evropského města tým připravil jazykový dril na slovíčka, která se promítají na zdi. Momentálně je toto nové vylepšení stále odlaďováno a intenzivně se na něm pracuje. Návštěvníci posilovny tak mohou v budoucnu trénovat nejen fyzičku, ale i mozek. Zástupce tvůrců David Klodner mě ujistil, že cvičením se zároveň zvyšuje efektivita učení. Zda je to skutečně pravda, si budou muset klienti v budoucnu ověřit sami. Zdá se, že možnosti využití Spoteee mohou být do budoucna opravdu široké.

Spotee promo fotografie

Spoteee

#1 CaverSoft

Publikum, zástupci IHNED.cz i odborná porota se shodli, že vítězství patří více než nadějnému projektu CaverSoft, který již v současnosti využívají takové kapacity jako je Harvard, Oxford nebo Stanford. 

CaverSoft je úzce a vědecky zaměřený (širokou veřejností patrně těžko uchopitelný) softwarový nástroj sloužící k analýze proteinů. Za pomocí jejich vizualizace umožňuje interaktivní zobrazení a okamžitou interpretaci vypočtených výsledků. Díky tomu šetří manuální práci v laboratořích a zejména zdroje, protože je schopen identifikovat možné experimenty s proteiny, které nemají význam.

Starcube akcelerátor se pro tvůrce CaverSoftu ukázal jako skvělá příležitost pro svižnější vstup do světa byznysu, kterou tým úspěšně proměnil a doslova slízl veškerou smetanu. Vedle hlavního vítězství uděleného porotci vyhráli jak cenu publika (to pro něj hlasovalo třikrát více než pro ostatní projekty), tak zvláštní cenu od IHNED.cz, která tvůrcům zajišťuje roční mediální podporu. Projekt je sice úspěšně zavedený zejména na akademické půdě, pro svůj potenciál si však nepochybně zaslouží daleko větší pozornost farmaceutických firem a dalších výzkumných laboratoří i akademiků nejen u nás, ale i po celém světě.

Za CaverSoftem stojí univerzitní tým fakulty informatiky Masarykovy Univerzity v Brně, který na softwaru pracuje více než šest let. Teprve poslední rok se stal tento projekt Spin-off firmou, kdy přešel do komerčního sektoru a následně vstoupil do akcelerátoru.

Fotka týmu Caver Soft

Tým CaverSoftu: zleva Ondřej Strnad, Vilém Šustr, Petr Beneš, dole Barbora Kozlíková

Pozvánka na jarní běh

Letošní Starcube Show nastavila vysokou laťku. Skvělá organizace, krásné prostory a pestrý bufet. K dokonalosti programu už jen chybí schopnosti týmů lépe představit obchodní strategii a na místě by bylo i zlepšení jejich prezentačních dovedností – byť je pochopitelné, že vzhledem k programu v angličtině museli bojovat nejen s nervozitou, ale i se schopností mluvit v cizím jazyce. Je to také věcí zkušenosti. Koneckonců prezentace před lidmi je údajně druhou nejděsivější představou hned za smrtí blízkého člověka…

EBF16

StarCube akcelerátor zároveň počínaje včerejším dnem spustil registrace na jarní běh příštího roku. Pokud máte nápad, obchodní plán a zvažujete o využití této příležitosti, určitě neváhejte – týmy by vám potvrdily, že za tu novou zkušenost i kontakty to nepochybně stojí.

Přehled všech finálových projektů a týmů, které za nimi stojí, najdete v následující galerii:

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »