Hlavní navigace

Startpage v posledním tažení?

20. 11. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Při dnešním pohřbívání se ocitáme v pozici funebráka, který už má rakev připravenou u smrtelného lože a čeká, až jeho "klient" dopíše závěť, vyzpovídá se a přijme poslední pomazání. Startpage dokonce vůbec na umření nevypadá, a ještě laškuje se sestřičkami. Člověku se dere na jazyk otázka: Copak mu to doktoři neřekli?

539

Projekt Startpage pochází z vydavatelství Mona, které na Internetu vydává mimo jiné i populární servery Tvoje a iStrategie. Při pohledu na Startpage máte dojem, že jste se octli na portálu, a svým způsobem to také portál je. Startpage představuje rozcestník s vybranými odkazy, které mají návštěvníkům usnadnit přístup k informacím  – tedy skutečně portál, vstupní brána do Internetu. Výhodou proti katalogům je u Startpage skutečnost, že odkazy jsou vybírány redakcí – na anglicky komunikujících serverech se tomu říká classified links (tříděné odkazy).

Když je Startpage tak skvělý, proč ho tedy pohřbívám? Přiznám se, že se tu pouštím opět na tenký led, ale některé signály vycházející z Mony mě myslím opravňují k tomu, abych si myslel, že Startpage buď padne k zemi, a nebo bude mít štěstí a najde šlechetného zachránce, který mu vrátí ztracenou čest. Asi jste ale už zvědaví na ty signály. Tak tedy Startpage vypadl z iAuditu (takže asi není na prodej), a pak je tu ten email Vladimíra Škacha:

Vysoký management společnosti VNU/SANOMA (holandsko-finská společnost, jejíž součástí je i naše vydavatelství a tedy i projekt Startpage) rozhodl, že v projektu Startpage.cz se nebude dále pokračovat." (diakritiky doplnil -mrk-)

A je to venku. Když se podívám na iAudit, zjistím, že Startpage měl letos docela úspěch. Z prosincových 1.322 UIP/d se dostal až na 4.687 UIP/d v květnu a jen o jedno procento méně v červnu. Jenže už v červenci poklesla návštěvnost o více než 40 procent a sestupný trend pokračoval až k zářijovým 2.597 UIP/d (aktuální informace z Mytrixu nejsou dostupné). Je to pro srovnání pětinásobek návštěvnosti serveru Tvoje a o pár set méně, než kolik vykazuje Lupa. Proč Startpage přišel o své návštěvníky?

Pro někoho, kdo vidí Internet poprvé, je to jistě zajímavá služba, ale obávám se, že trochu zkušenější uživatele neosloví. Personalizace je podle mne silně nedotažená. Startovací stránka by měla jít kompletně přizpůsobit tak, abych si mohl editovat všechny „boxíky“ a ne pouze „Osobní odkazy“. Takto je uživatel odkázán na to, co považují za dobré autoři serveru. Zkušenější uživatel si podle mne raději vytvoří vlastní startovací stránku přesně podle své potřeby, no a ten nezkušený zůstane u toho, co mu jako startovací stránku nastavil provider (technik, zaměstnavatel, kamarád…). (Tomáš Krause)

Podobné projekty jsou připravovány pro začínající uživatele Internetu nebo pro ty, kdo si neumějí vytvořit vlastní „startpage“. Další velkou cílovou skupinou bývají firmy, které buď nemají vlastní intranet, nebo právě do vlastního intranetu „startpage“ zakomponují. Projekty „startpage“ musí dovolovat velmi snadnou, avšak vysoce účinnou personalizaci a vytváření uživatelských skupin. Tak daleko Startpage nedošel. Dalším stupněm by pak mělo být zřízení „weblogu“, kde by se uživatelé ze skupiny dělili o odkazy důležité pro jejich práci nebo zájmy. A pro kolektivní spolupráci je samozřejmě zapotřebí i diskusní fórum… Ale to už by byla jiná „startpage“.

Jenže, kdo potřebuje „startpage“ v této podobě? Možná by ji mohli (spíše její dcery) využívat třeba správci emailových konferencí nebo webmasteři jako odkazníku. Pro běžného uživatele toho nyní Startpage mnoho nenabízí a firemní uživatelé opravdu potřebují víc, než jen rozcestník. Startpage tedy doplácí na nedodělanost. Pokud by se ji podařilo rozšířit natolik, aby její jednotlivé dcery začaly využívat internetové komunity, určitě by se našel i nejeden inzerent, který by byl ochoten i při malé návštěvnosti získat inzertní prostor právě ve velmi detailně zacílené skupině – minimálně internetové obchody by uvítaly možnost zobrazovat vybrané zboží s možností prokliku až k pokladně. Druhou možností pak je poskytnutí dcery za úplatu webmasterům, kteří provozují zájmové a tematické servery, nebo firmám. K tomu už ale asi nedojde.

BRAND24

V České republice bohužel mnoho projektů na Internetu vzniká bez alespoň minimálního průzkumu a studie trhu. Podle toho také pak dopadají i nadějné projekty. Je s podivem, že se této chyby dopustil i podnik VNU/SANOMA. Opravdu si snad MONA myslela, že server typu Startpage by povzneslo rozšíření o ankety a soutěže? Spíš si myslím, že by uživatelé uvítali možnost vybrat si okruhy zájmů, sledovat výběr časopiseckých článků (touto cestou se vydává Právě dnes), a pokud by se Startpage měl opravdu stát titulní stranou uživatelova prohlížeče, určitě by se musel nabízet v mnoha skinech a třeba s možností změnit rozložení prvků na straně a s možností změny barvy a obrázku v pozadí… Nikdo nechce při každém otevření prohlížeče koukat na nevzhledné boxy.

Podle citovaného dopisu Vladimíra Škacha tvůrčí tým právě, když se k němu dostala informace o ukončení rozvoje, pracoval na nové verzi Startpage. Dokonce ještě dva dni předtím Mona rozeslala o Startpage optimistickou tiskovou zprávu. Oslavy se nakonec nekonaly. Tvůrci doufají, že se podaří projekt ještě zachránit – třeba i u jiného vlastníka. Startpage by si to zasloužil, protože odkazy na něm jsou vybírány opravdu kvalitně a jiné české „startpages“ mu v téhle oblasti – a ta je právě nejdůležitější – konkurovat nemohou.

Pohřebiště představuje ve všech kulturách místo posvátné. Prostor, kde potomci a přeživší vzdávají hold svým předkům. V seriálu Pohřebiště se na Lupě zamýšlíme nad „životem“ aktivit, projektů a serverů, které zásadním způsobem změnily Internet nebo jeho chápání. Připomínáme si nesmrtelné činy často již zapomenutých hrdinů a vyprávíme legendy z krátké historie českého Internetu.

Používáte Startpage?

  • Než jsem si přečetl tenhle článek, neznal/a jsem ji.
    7 %
  • Tenhle typ služeb nepotřebuji.
    9 %
  • Dříve snad, teď už ne.
    80 %
  • Samozřejmě, je to výborná věc.
    4 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).