Startup Futu pohlídá vaše finance. A co z toho bude mít?

V představení zajímavých startupů jsme se dostali na službu, která pohlídá vaše finance, dokonce je automaticky načte z vašeho bankovnictví.

O službě Futu jsme si povídali s jedním z jejích tvůrců, Jiřím Sedláčkem.

Zakladatel Futu Jiří Sedláček

Tvůrce Futu Jiří Sedláček

Představte nám ve stručnosti váš projekt. Proč jste jej spouštěli? V jaké fázi se v současnosti nachází?

Futu – finance pod kontrolou je server, který pomáhá odpovědět na otázky “Za co jsem utratil/a” a “Co si můžu dovolit”.

Spouštěcí impulsy byly dva. Za prvé jsem narazil na americký server Mint.com a za druhé jsem sám cítil potřebu své finance uchopit nějak rozumněji než v Excelu nebo na papíře.

V současnosti má Futu.cz za sebou první tři měsíce provozu, kdy se ukázalo, že prostor pro podobnou službu tu je. Usuzuji tak z toho, že máme aktivní uživatele. Na druhou stranu jsme si vědomi toho, že ¾ Čechů své finance neřeší. Není běžné, že lidé plánují své nákupy, nebo že průběžně kontrolují své výdaje. Lidi jsou dost impulsivní. I takové věci jako auta se kupují impulzivně. S tímhle Futu nemůže soupeřit, ale musí se tomu přizpůsobit.

Futu - startovní stránka služby
Autor: Hauerland Lubomír

Futu – startovní stránka služby

Váš projekt zpracovává citlivá data o osobních financích. Jakým způsobem jsou tyto informace chráněny?

Celý web běží na protokolu HTTPS, což je technologie, kterou používají banky. E-maily z bank po zpracování mažeme. Přístup k datům je chráněn asymetrickým šifrováním (ssh). Data ukládáme tak, že na jednom místě jsou informace o transakcích a na jiném místě jsou informace o uživateli. Navíc vůbec netušíme, jak se naši uživatelé jmenují. Jediný osobní údaj, který uchováváme, je e-mail. A ten si může každý zvolit, jak chce. Na požádání jsme schopni všechna uživatelova data okamžitě odstranit.

Jste v přímém kontaktu s českými bankami? Jaké jsou jejich reakce? Nabídly vám nějakou individuální formu spolupráce?

Futu - demo účet
Autor: Hauerland Lubomír

Futu – demo účet

Kontaktovali jsme jednu banku, které se projekt Futu.cz líbí. Nabídli nám možnost technické spolupráce na úrovni výměny dat. Podmínkou je určitý počet uživatelů. Této laťky se snažíme dosáhnout.

Proč jste zvolili právě toto jméno/ značku?

Jméno jsme vybrali s manželkou na dovolené na Pálavě. Pomohl nám česko-latinský slovník. V latině znamená Futu budoucnost. Je to krátké a dobře zapamatovatelné, doména byla volná,…

Kolik lidí (zaměstnanců) v současnosti na projektu pracuje?

Jsou to 2 lidé, ale ani jeden není zaměstnanec. Je to tak jednodušší. Já i Vláďa (Vladimír Dosoudil, pozn. edit.) pracujeme za podíl ve firmě. Věci jako grafiku řešíme zakázkově.

Kdo je typický návštěvník (zákazník) vašeho webu? Kolik návštěvníků mohou vaše služby potenciálně oslovit?

Futu - demo účet - statistiky
Autor: Hauerland Lubomír

Futu – demo účet – statistiky

Upřímně řečeno Futu je hračka. Bez Futu se dá dost dobře žít. Není to hypotéka, bez které byste nemohli bydlet. Není to auto, bez kterého se nedostanete z bodu A do bodu B. Z toho vyplývá i profil našeho uživatele. Je to člověk, který si rád hraje, nebere se moc vážně a rád zkouší nové věci. Mezi našimi uživateli jsou jak muži, tak ženy. To soudíme podle registračních e-mailů. O věku nic nevíme, ale příjmové skupiny jsou zastoupeny všechny.

Považujete český trh za dostatečně velký pro vaši službu? Plánujete expanzi do zahraničí?

Ano, považuji český trh za dostatečně velký. Expanzi neplánujeme. Zaměřujeme se čistě na český trh a jeho specifika.

Kdo jsou vaši největší konkurenti u nás a v zahraničí? V čem si myslíte, že jste lepší?

Naším asi největším konkurentem je služba Eucty.cz. Ta nabízí oněm hračičkům daleko více prostoru pro různé nastavování a ohýbání. Mají ruční importy téměř ze všech bank. Mají daleko více funkcí, které můžete využívat. My jsme lepší právě v těch importech a v jednoduchosti. Sázíme na přirozenou lenost. Málokomu se chce každý měsíc ručně stahovat data z banky a nahrávat je někam jinam. S tisíci malými problémy, které každý ruční import dat provází.

Futu - demo účet - dosažení osobních cílů
Autor: Hauerland Lubomír

Futu – demo účet – dosažení osobních cílů

Jakým způsobem chcete oslovovat nové zákazníky? Jaké sociální služby a kanály přitom budete využívat?

To je hlavní problém, před kterým stojíme. Reklama na Facebooku sice přinese nové uživatele, ale je to ekonomicky náročné. Futu v sobě nemá žádný prvek virality ani sociálna, takže tudy cesta taky nevede. Ukazuje se, že jediný možný způsob, jak Futu dostat k lidem, je vytvoření komunity zabývající se finanční gramotností. Dobrou knihu o finanční gramotnosti v ČR nenajdete. Tímhle směrem uvažujeme. Pro tento záměr hledáme partnery.

Jakým způsobem chcete vydělávat peníze?

Po ukončení bety službu zpoplatníme částkou 300 Kč za rok. Když člověk přestane platit, tak se mu data neztratí. Takže se bude moci kdykoliv vrátit. Pokud si bude přát svůj účet zrušit, tak to bez problémů uděláme.

Kde vidíte váš projekt za tři roky? Čeho byste rádi dosáhli v letošním roce?

Kvalita dat je základní vlastnost, se kterou Futu stojí a padá. Synchronizace dat přes e-mail má své mouchy. Tyto mouchy chceme do konce roku vychytat. Zároveň chceme nabídnout více funkcionality v oblasti plánování.

Za 3 roky bude Futu využívat každá česká domácnost pro správu svých financí.

EBF16

Pokud by neexistoval Internet, v jaké oblasti byste se nejspíš realizovali?

Asi bych se vrhl do potravinářství. Pocházím z Valašska, takže bych nejspíš vytvořil vlastní prémiovou značku slivovice nebo tak něco. :-)

Anketa

Zkusíte Futu?

27 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 4. 2011 23:26

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »