"Chtěli podnikat. Chtěli vybudovat online službu a následně ji draze prodat."
V tom bych viděl hlavní problém. To totiž není podnikání! Závěr článku naznačuje, že problém je firma, která buduje pouze online produkt. V tom podle mě problém není ani náhodou. Problém je v této novodobé verzi "podnikání" - vybudovat něco, co je momentálně trendy a sexy, a pak co nejrychlejší exit. Žádná snaha o dlouhodobý provoz, žádný finační plán, jak z projektu dlouhodobě získat peníze, atd. atd. Pak se pánové diví, že musí zavřít krám, když jim dojdou peníze z úvodní investice?
Tento trend je dnes bohužel vidět všude kolem. Jak mají ti lidé vybodovat skvělý produkt, když k němu nemají žádný vztah? Když ho nechtějí dále rozvíjet? Jak mohou být hrdí na něco, co hodlají obratem prodat prvnímu, kdo nabídne pěknou sumičku?
Díky, ale takhle prosím ne. Klukům to nezávidím a ani jim to nepřeju. Na druhou stranu mi jich s jejich "vizí" není ani líto. Snad se z toho alespoň poučí - a taková zkušenost je k nezaplacení.
Bez takových "pokusů" nikdy nevzniknout úspěšné firmy, které poskytují služby ať už jen na webu nebo i v kamenném podnikání. TO je přece normální, že se z deseti neúspěšných pokusům tak tak uplatní jeden. Každému úspěšnému projektu předchází jeden i více neúspěšných pokusů a stačí jen, aby se každý ze svých chyb poučil a bral to jako školu života (podnikání).
Co je lepší? Zkusit a neuspět nebo nezkusit a také neuspět? Ono i ten neúspěch může pro někoho být považován za dobrou školu, tj. dobrá příprava do dalšího projektu.
Nevím, co znamená v tom závěru, že "existenci zakládá pouze a jedině na online službě"? Takové priblémy můžou potkat kohokoliv i mimo oblast internetu ;-)
neviem aky realizmus by ste rad zaviedol. Predsa aj zfailovane projekty prispievaju k postupu. A pre autorov/tvorcov (ak teda neutopili v tom svoje baraky) je to skola. Rovnako taketo projekty prinasaju aj dalsiu vec. Vedia ukazat ostatnym, ako sa sprava uzivatel a co ocakava. Prieskum trhu Vam sice pomoze, ale v uvodnych fazach jeho vypovedna hodnota je miziva. Pozrime sa na iPhone. Ako by dopadlo prieskum trhu pred jeho vyvojom. Otazky, ktore by sa v prieskume polozili (a kopirovali by fnkcionalitu prveho iphonu) by jasne ukazali, ze ludia nemaju zaujem o telefon, v ktorm moze byt len kupena hudba, neda sa pouzit ako mass, nepodporuje mms a pod. Nehovorim, ze prieskum je strata casu, ale pri novych veciach, ktore nemaju nejaku predlohu sa hladaju relevantne data zle. A to z dovodu, ze vlstne vytvarate novy trh. Nakoniec pozrite sa na trh s tabletmi. Ako by dopadol prieskum pred ipadom ? tablety existovali a okrem nejakych geekov ci specifickych implementacii v podnikovej sfere, zaujem nebol. Dnes po tabletoch siahaju aj bezni ludia.
Ve vede se casto publikuji jen pozitivni vysledky. Priklad - navrhl jsem clusterovaci algoritmus, ktery je dobry na to a to, ale na tamtom ma problemy. Ale ty si necham pro sebe - at na ne prijde kazdy sam. Pritom i negativni vysledek je prinosny - clovek se dozvi o slepe ulicce.
Sleduji, ze podobne se nepise ani o konkretnich neuspesich firem (viz tento clanek, kde autor z jakychsi podivnych duvodu ani neuvedl o jakou sluzbu se jednalo).
Ano takto to chodi, ale to kazdy vi. Tohle je jeden z nejzbytecnejsich clanku co sem kdy na Lupe cetl. Marne v nem hledam nejaky vlastni napad, myslenku, polemiku, cokoliv. Dockal jsem se v nem destilovaneho nihilismu. Vedle tohoto clanku je i pan Docekal bezbrehy optimista a kral snilku :)
Docela podařený postřeh ze života - úplně vidím tu místnost mladých studentíků na WebExpu nebo podobné akci, jak všichni mají ten svůj geniální a jedinečný nápad a jsou nadšení jak právě oni udělají díru do světa. Vidí to, co si denně čtou už po tisící ve všech médiích, jak "firma z garáže" vyrostla do Silicon Valley.
Ono je fajn věřit tomu co dělám, ale na druhou stranu je taky docela fajn mít vlastní sebekritický pohled na svůj projekt. Jaké procento projektů asi skončí uplně stejným způsobem jako je popsáno v tomhle článku ? 80% ? 90% ? 95% ?
tak tento clanok ma uplne prekvapil ... doteraz som povazoval Lupa.cz za portal ktory naopak podporuje mladych a ambicioznych ludi k tomu aby svoje napady realizovali a nielen snivali ... aj ked je to samozrejme v mnohych pripadoch tak ako sa pise neznamena to ze niekto kto pride len tak na trh nema sancu na uspech vid slevomat ... a naco potom vobec kategoria startupy na lupe??? alebo len tym chce autor naznacit ze ak nieste projekt velky a znamy radsej sa netlacte online aby ste nahodou neohrozili skoro monopolnu konkurenciu? alebo akym pravom si vobec niekto dovoli hodnotit co je a co nieje startup?? Pomaly zacinam mat dojem ze na ceskom internete zacinaju mat velky hraci strach z malych nadsencov ze by sa im mohlo nieco podarit co by im ubralo na navstevnosti a nedaj boze este na nejakych prijmoch ....
To je velmi častý příběh. Trefný je i komentář od TF, viz. výše. V IT komunitě je třeba zavést co nejrychleji nějaký startupový realismus. 99% projektů co tu vnikají nemají sebemenší šanci uspět. Je třeba učit, jak se dělá průzkum trhu, jak se kalkuluje a za každý názor "budu další Facebook" dávat preventivně facku :-)
Ta castka dva miliony mi prisla prestrelena... reknete mi co se za ty dve koule koupilo... 10s na TV Nova pred zpravama v 19:30?
Jinak souhlas... ne kazdemu se podari prorazit... a tech co se jim to podari je mozna v radu procent... ale je to stejne jako se sportkou :) taky si koupite los a doufate ze budete mit stesti :)
Souhlasím s Vámi. Jsem docela překvapený z toho, jak se přistupuje k podnikání na internetu. Firma využívá externích služeb jiných subjektů. Usměvavý a chytrý podnikatel pak musí mít opravdu hoděn štěstí, aby mu celý takový pokus prošel. Osobně mě nejvíce děsila věta typu : "my děláme IT... my děláme callcentrum... atd. a vy se můžete věnovat businessu". Pak se někdy stane, že podnikatel jen platí a na konci může přijít rozčarovaní, že svou aktivitou vytvořil dočasný příjem jiným. Určitě je fajn, mít vlastní zkušenost a následně využívat jiných - pak vím, co od nich chci, nehraji jejich zdržovací hru na čas / income. Myslím, že kdyby podobný team měl jak se tu píše podnikatelský plán, třeba jen v hlavě a šel si za ním, musel by přežít. Nejde přesi o to, uspět s produkte, ale vyprofilovat svou aktivitu, stát se chytrým a úspěch pak přijde. Tady mi to připada, jako když zedník vyjede do Rakouska s tím, že tam bude inkasovat víc. Asi dobrý nápad, ale nestojí to za řeč.
Úplně souhlasím. Prostě to kluci zkusili, udělali produkt, který chtěli obratem střelit někam jinam a někomu jinému. Neviděli vůbec provozní náklady, protože s nimi nepočítali (přeci to bude starost už nového investora), počítali jen s prvotní investicí. A hlavně, na začátku jim evidentně chyběl business plán, jak to celé má vydělávat. Když zavádí zpoplatněnou službu až jako nouzovku, tak to nějakou strategií moc nezavání.
článek postrádá fakta a souvislosti. Působí to na mě jako nějaká hospodská historka zahořklého podnikavce. Ocenil bych anlaýzu konkretních kroků a to jak vývojových, tak finančních. Takhle je to sice hezký strašák na pole, ale havrani se pasou dál. Pokud by to mělo někoho poučit, mělo by to vypadat trochu jinak. Mnohem hodnotnější jsou, v případě tohoto článku, jeho komentáře.
S pozdravem
a přáním úspěchů,
K.