Startupům nevadí tolik byrokracie, jako nedospělé české prostředí

Petr Koubský v E15 vtipně poukázal na nešvar České republiky, na nelichotivé umístění v žebříčcích byrokratického zatížení a míry korupce. Také se trefil do struktury ekonomiky, kde většina podnikatelů jen překupuje zboží. Má pravdu. Ale jako člověk zakládající startup si myslím, že obojí je pro založení firmy celkem nedůležité.

Na oba problémy totiž startupy narazí až ve chvíli, kde nejsou startupy nebo jsou již celkem pokročilí. Byrokracii sice možná potkají dříve, než korupci, ale pokud by majitele firmy odradilo od podnikání pár otravných formulářů, tak asi nechtějí podnikat. Korupce také startupy nezničí. Soudit se pravděpodobně ještě s nikým nestihly a nějaké nečisté státní zakázky, které by zničily jejich existenci, jsou také vysoce nepravděpodobné. Příspěvek se v main stream novinách tedy trefuje do main stream problému, ale začínající firmy nejsou main stream a proto se jich řešení netýká.

Problémy českých startupů a důvody, proč lidé nechtějí začít inovativní firmy jsou tyto:

1) Náhled společnosti na podnikatele, kteří zkrachovali, jako na potenciálně podřadné zaměstnance (motto: buh ví, proč zkrachoval?). Nikdo se na ně nedívá tak, že tihle lidé se nebáli riskovat a že se svoji prací a znalostmi snažili vybudovat něco nového. Nikdo je nevidí jako potenciálně aktivní zaměstnance, kteří mají rozhled přes více oborů a pro libovolnou firmu budou pravděpodobně výrazně přínosnější, než někdo, kdo 20 let dělá ve středním managementu a již si našel své cestičky, jak nic nedělat a držet si místo.

Začínající podnikatel musí být blázen aby začal a z blázna se v českých podmínkách stane buďto budižkničemu a ztroskotanec a nebo zloděj. To první v případě neúspěchu, to druhé v případě úspěchu. Nic mezi není.

2) Obtížné modely financování nových firem. Pokud se podíváte na české technologické firmy, které se sdružují kolem Buzzmagu nebo se ukázaly na Webexpu, tak najdete dva základní modely.

  • Novou technologii vyvíjí již zaběhnutá firma, která vydělává zakázkovým vývojem.
  • Novou technologii vyvíjí několik spolumajitelů, kteří projekt financují pomocí peněz od přátel, bláznu a nebo z úspor svých a své rodiny (známá FFF – friends, fools and family).

Jak je z těchto dvou modelů vidět, tak v ČR není angel kapitál, který by pomáhal mladým firmám přejít přes údolí smrti.

A ačkoli je investorských peněz v ČR celkem dost, tak jsou to peníze až na úrovni venture kapitálu. Na venture kapitál si však mladá firma sáhne až ve chvíli, kdy je zisková.

Díky neexistujícímu angel kapitálu je málo pravděpodobné, že budou vznikat technologie, jejichž vývoj trvá v několika lidech i několik let.

A pokud začínající podnikatelé mají problémy s financováním, tak jim rozhodně nepomůže ani třetí problém, který prodlužuje dobu, než se jejich firma stane ziskovou.

3) Obecný český přístup odmítání nového a házení klacků pod nohy. Obojí je jakýmsi národním sportem, težko se s tím bojuje. Nicméně začínající podnikatel s tím musí počítat. Naštěstí jsou však výjimky a např. komunita kolem Buzzmagu je extrémně otevřená a plná lidí s nadšením, kteří se navzájem hodně podporují.

EBF16

Počet přihlášených startupů na posledním Webexpo určitě dává znamení, že nové firmy v ČR vznikají a vznikat budou. Pokud uspějí, tak budou pravděpodobně vybaveny mimořádnou dávkou schopnosti přežít a to dává zase naději, že se prosadí i v mezinárodním prostředí. Vše zlé je tedy pro něco dobré a těžké startovací podmínky možná právě jednou přispějí k tomu, že dnešní mladé české technologické firmy budou velmi úspěšné i celosvětově.

Je však zřejmé, že těchto firem je výrazně méně, než by mohlo být a to i proto, že stát se chová nepřátelsky. Nepřátelství však v začátcích není korupce a byrokracie, ale vysoké daně, všemožné odvody na sociální dávky, nepřátelský přístup k práci ve „schwarz systému“ apod.

Anketa

Půjčili byste svému kamarádovi 50 000 Kč na jeho startup?

33 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 31. 7. 2010 10:54

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »