Startupweek2011 přilákal internetové velikány do Vídně

Startupové konference se kupodivu nepořádají jen v Česku. V sousedním Rakousku proběhla také jedna zajímavá, a tak přinášíme dojmy z akce, která je „středoevropsky startupová“.

V první půlce října se ve Vídni konal StartupWeek2011 – konference, kde se sešly desítky internetových podnikatelů, investorů a desítky 50 začínajících startupů. První akce měla cíl přiblížit Vídeň na úroveň předních evropských líhní internetového byznysu jako je Londýn nebo Berlín. Podle Mika Butchera z Technrunch, hlavní moderátorské hvězdy konference, se "to docela povedlo".

Startup Challenge 2011

V první půlce akce soutěžilo 50 evropských startupů ve Startup Challenge 2011.

O vítězi podle mne nebylo pochyb od začátku – rakouský projekt www.mysugr.com – je o zdraví a pomáhá cukrovkářům pomáhat s jejich nemocí a sdílet problémy s dalšími nemocnými. Zajímavý byl projekt Pocketgui.de z Budapešti – na GPS napojený audio průvodce pro mobilní telefony.

Hodně mě zaujal projekt Wikifolio.com, který přichází s revolucí v kolektivním investování. Drobní investoři budou investovat společně s uznávanými investory, kteří jim budou nabízet svoje investiční tipy, kam také sami investují. 

Zajímavý byl i projekt Mediatoolkit z Chorvatska, který pomáhá médiím hledat zajímavá témata.  Warrantify.com je zajímavé CRM řešení pro řešení záruk a platebních dokladů pro e-commerce. 

DoubleRecall ze Slovinska  doufá, že přináší efektivní řešení pro inzerenty na webu – reklamní sdělení, kde nestačí klik, ale je potřeba napsat zadaný text a potvrdit tak zájem o službu…uvidíme. 

Kuponjo z Německa nabízí SaaS a whitel label řešení pro vytváření slevových kuponů pro e-shopy. Mixgar z Maďarska řeší problém a barů – jak vybrat tu správnou hudbu pro většinu hostů. Mixgar namixuje to nejlepší z preferencí na sociálních sítích hostů a manuálně vložených skupin a zpěváků, vybrané skladby ukazuje na plátně.  

Za restaurace zatím platí naši sponzoři – například Redbull, kteří také pomáhají s propagací. O službu je zájem, říká zakladatel firmy Bárdos Kristóf

Parta z Běloruska je za projektem Quote Roller, který se snaží automatizovat obchodníkům zasílání nabídek a kontraktů.

Druhá část festivalu patřila 70 zajímavým řečníkům z celého světa, mezi nimi například Steve Rogers (Google), Doug Richard (SchoolForStartups), Reshma Sohoni (Seedcamp) nebo Jonathan Bradford (Springboard). 

Esther Dyson, která patří mezi nejvýznamnější VC hráče na světě (investuje např. do ruského Yandexu), měla pár zajímavých postřehů v M&A panelu: „Na byznysu Grouponu mi něco smrdí. Jejich IPO se nepovede“,  “Prodej firmy je pro investora obchodní záležitostí. Investoři ale často zapomínají na to, že pro majitele jde o osobní záležitost.“ Etsher přijela do Evropy i investovat do zatím nezveřejněné středoevropské firmy… stay tuned...

Mohl jsem se potkat i s Larsem Hinrichem, zakladatelem Xingu a HackFwd (revoluční seed finance platforma). Podle Larse je internetové podnikání nemoc. „Buď ten vadný gen máš nebo ne. Pokud ho máš, tak tě něco žene vymýšlet dál a dál nové startupy.“ 

Na téma „do jak mladých/starých tůmů investovat“ měli zajímavou debatu na press briefingu Stefan Glaenzer, který zakládal Last.fm a vybudoval německý eBay - ricardo.de , a „náš“ Ondřej Bartoš z CredoVentures: Investuji do týmů bez rozdílu věku. Majiteli firmy může být klidně 80, pokud to má geniální myšlenku. Na byznys plány a čísla se díváme. Výjimky ale existují – jednou jsem dal investici okamžitě na nějaké konferenci.  

Naproti tomu Glaenzer preferuje investice do startupů, za kterými jsou mladí a nezkažení lidě. „Ti mají energii, elán a nic je nebrzdí. Samozřejmě pro B2B projekty chybí určitá zkušenost. To ale dodá investor… Na čísla, byznys plány se u startupů moc nedívám. Sám vím z osobní zkušenosti, že se to cucá z prstu,“ říká  Glaenzer.

Pascal Finette (Mozilla Labs) v energické přednášce přirovnal podnikání na internetu k běhu, jeho vášní.  “Nikdy nechoď, musíš utíkat,” říká. Zde jsou jeho základní body pro úspěch: Train hard, make sacrifices (zde mluvil o Zátopkovi), make positive choices, seek your potential, set high goals, relax under pressure, attack pain, push the pace, work as a team, run to win, Mile21-defeat the wall, have fun.

Na konferenci byli i další Češi. Co zaujalo Nikolu Rafaje (co-working prostor TechSquare a TEDxPrague? Mix top investorů a podnikatelů z celé Evropy, to byla klasa. Morten Lund. Ten chlap se svým příběhem - jak si "vyžral" úspěchy i pády - zaryje pod kůži. A konečně vítězná firma soutěže StartupWeeku, aplikace pro diabetiky MySugr. Mají dobře našlápnuto, říká Nikola. 

Kultura start-upů ve střední Evropě se opravdu vyvíjí směrem kupředu a je vidět trend, nicméně stále nejsme na stejné úrovni jako třeba Amerika. Velmi příjemně mě překvapilo, že na event dorazili i technologičtí a  start-up enthusiasti z celého světa a byli velmi proaktivní, říká Jan Řežáb ze Socialbakers. 

Oldu Neubergera (zakladatel libimseti.cz), který se nyní věnuje hlavně facebookové MissInternet, zajímaly schůzky s investory, sociální hry. Lukáše Hudečka (accelerator program StartupYard) zaujaly ze startupů MySugr, MyKoob a Blossom

Do vídeňské startup challenge se ze StartupYardu přihlásil Vít Horký s projektem Brand Embassy, ale do Top50 se bohužel nedostal. Robert Mitka, který v Ringieru vede investice do internetových projektů, se procházel po Vídni se staženou aplikací PocketGui.de. Roberta zajímají lokální projekty do 1 mil Kč, viz nedávná investice do ItáleDoSkříně. Robert koupil také v internetové aukci slevový agregátor, se kterým jsou v Ringieru spokojení. 

Na konferenci byli také zakladatelé německého DailyDeal, který nedávnou koupil Google. Na party ve sklípku na okraji Vídně mi šéf poradce u této transakce sdělil, že se chystá velká transakce v Groupon byznusu i u nás.

DailyDeal presentace

EBF6

Konference mi dala možnost potkat osobně asi 30 zajímavých lidí, navázat spolupráci se 2 developerskými týmy z východní Evropy a také možnost investovat – 5 nebo 15 tis. EUR do unikátního CRM řešení jednoho týmu z Pobaltí. 

A na závěr video shrnující StartupWeek v 64 vteřinách...

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 10. 2011 7:12

Školení Správa Stránek na Facebooku

  •  
    Jak pokročile spravovat Stránku, Události, Skupiny.
  • Jak tvořit i netvořit příspěvky.
  • Jak nepřijít o účet, nenaletět a neztratit všechno.

Detailní informace o školení Správa stránek na Facebooku »