Hlavní navigace

Státní informační a (tele)komunikační politika (3.)

Jiří Peterka

Stát hodlá bojovat s hrozbou problému digital divide a pomáhat lidem v získání a udržení informační gramotnosti mj. i daňovými úlevami pro domácí počítače a připojení k Internetu. Informatizaci škol navrhuje řešit na jiných principech než dosud. Cílem je dosáhnout evropského průměru vybavenosti a připojení vzdělávacích institucí a udržet jej.

Prioritou číslo dva, hned za „nezbytným předpokladem“ v podobě dostupných a bezpečných komunikačních služeb, je oblast informační gramotnosti. Ta je v návrhu Státní informační a (tele)komunikační politiky rozdělena opět na tři dílčí oblasti:

  • informatizaci škol,
  • informační gramotnost, e-learning a řešení problému digital divide,
  • vědu a výzkum.

Jak dál s informatizací škol?

První podoblast, tj. informatizace škol, je dnes v kompetenci ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Návrh Státní informační a (tele)komunikační politiky, ve své stávající podobě, je zatím jen návrhem ministerstva informatiky a jeho obsah dosud nebyl s MŠMT projednáván a „sladěn“. Proto je třeba brát následující zásady a vize skutečně jen jako návrh ministerstva informatiky, a nikoli jako návrh MŠMT, či dokonce jako návrh celé vlády.

Na druhou stranu návrh ministerstva informatiky není zaměřen výhradně jen na školy, ale obecněji na všechny vzdělávací instituce, včetně knihoven. Co konkrétně tedy obsahuje?

Zásadní je odklon od koncepce, na které je postaven dnes tolik kritizovaný projekt Internet do škol. Součástí této koncepce byl mj. předpoklad, že školy nejsou schopné se o cokoli postarat samy, a proto jim to musí být, za drahé peníze, poskytováno externím subjektem (generálním dodavatelem). Návrh nyní jasně říká, že:

Vláda považuje za správné, aby při provozu a využívání ICT technologií na školách a ve vzdělávacích institucích mělo přednost využití jejich vlastního potenciálu.

K outsourcingu, neboli k zajištění služeb externím subjektem, se staví jako k náhradnímu řešení, které má být použito jen výjimečně – a pokud, pak s ohledem na přednostní prospěch pro resort školství:

Metoda outsourcingu by měla být využívána tam, kde vlastní potenciál škol na zadané úkoly nestačí, a měla by respektovat přednostní postavení externích subjektů z resortu školství, před ostatními poskytovateli.

Pokud jde o koncept jediného generálního dodavatele, ten je v Návrhu nahrazen podstatně rozumnější představou několika vzájemně alternativních dodavatelů, se kterými stát předjedná rámcové podmínky, ale faktický výběr je až na samotných školách:

Stát nepovažuje za správnou jakoukoli exkluzivitu komerčních subjektů ve vztahu ke školství, ani pokud jde o poskytování ICT produktů a služeb. Efektivnost nákupu ICT produktů a využívání ICT služeb ve školství hodlá vláda podpořit uzavíráním rámcových smluv s více prodejci a poskytovateli. Cílem těchto rámcových smluv je předjednat pro celý resort školství výhodnější podmínky a dát vzniknout vzájemně alternativním nabídkám, mezi kterými si školy budou samy vybírat.

K tomu, zda by měly školy být připojovány přímo k Internetu, nebo pouze k privátní síti (školskému intranetu), se Návrh nevyjadřuje. Představa školského intranetu však není příliš konzistentní s představou o vzájemně alternativních dodavatelích a možnosti, aby si školy vybíraly, přes koho a jak se připojí.

K čemu se Návrh dále vyjadřuje, je princip financování informatizace škol. Na rozdíl od stávajícího principu „vše ze státní kasy“ jednoznačně preferuje sdružování prostředků:

Při vybavování škol, vzdělávacích institucí a knihoven ICT technologiemi a připojením k Internetu hodlá vláda v maximální míře prosazovat princip sdružování finančních prostředků z více zdrojů.

Zajímavý je také požadavek, aby rychlost připojování vzdělávacích institucí rostla přednostně (tj. rychleji) než u ostatních subjektů veřejné správy.

V oblasti informatizace škol Návrh vytyčuje i konkrétní úkoly, mezi které patří zejména:

  • "urychleně dokončit připojení všech vzdělávacích institucí (tj. jak škol, tak i knihoven a dalších)
  • získat a udržet evropský průměr, co do vybavenosti vzdělávacích institucí a parametrů jejich připojení
  • průběžně zvyšovat schopnost škol využívat ICT technologie, technologie e-learningu a vzdělávacího SW, včetně jejich zavádění do výuky"

Jak dosáhnout informační gramotnosti?

Další „podoblast“ je věnována informační gramotnosti, která je v Návrhu explicitně definována, a to následovně:

Informační gramotností je obecně míněna vůle a schopnost lidí pracovat s informacemi a využívat k tomu informační a komunikační technologie (ICT technologie).

Vše je navíc chápáno nikoli jednorázově, ale jako kontinuální proces, který tudíž musí být součástí procesu celoživotního vzdělávání:

Vláda si plně uvědomuje, že vzhledem k rychlému vývoji v oblasti ICT není získání informační gramotnosti jednorázovou záležitostí, ale má kontinuální charakter. Proto musí být součástí systému průběžného celoživotního vzdělávání.

Potřebě získat a udržet si informační gramotnost je navíc připisována doslova klíčová role:

Absence či nedostatek informační gramotnosti vytváří u občanů tak silný handicap, že může vést k diferenciaci (rozvrstvení) obyvatelstva, resp. takovouto diferenciaci dále prohlubovat. Jde o problém označovaný jako tzv. ‚digital divide‘. Vláda považuje za naprosto nezbytné proti tomuto nebezpečí aktivně bojovat, formou odstraňování překážek a podporou možností vzdělávání v oblasti informační gramotnosti pro nejširší vrstvy obyvatelstva.

Jaké ale jsou ony překážky? Návrh je vyjmenovává takto:

  • "nedostatečná motivace a nízké povědomí o možnostech ICT technologií
  • strach z prvních začátečnických kroků, z údajné složitosti a náročnosti
  • nízká dostupnost ICT produktů (zejména: počítačů) a služeb (zejména: připojení k Internetu), danou jejich relativně vysokou cenou, vzhledem ke kupní síle obyvatel
  • omezená dostupnost možností, jak informační gramotnost získat a udržet si ji"

S druhou a čtvrtou překážkou hodlá vláda bojovat mj. i programem NPPG (Národní program počítačové gramotnosti), který považuje za základ celoživotního vzdělávání v oblasti informační gramotnosti, určený úplným začátečníkům. Do roku 2006 chce, aby informační gramotnost na úrovni NPPG získala nejméně polovina obyvatel. Vedle NPPG však musí existovat i pokročilejší vzdělávací programy, na vyšší úrovni, s možností objektivního hodnocení dovedností a znalostí. Zde vláda považuje za základ systém certifikací ECDL (European Computer Driving Licence) a požaduje, aby do konce roku 2006 získali kvalifikaci na základní úrovni ECDL všichni vedoucí a odborní pracovníci veřejné správy.

Překonávat třetí překážku, tedy nízkou dostupnost ICT produktů a služeb, hodlá vláda občanům ulehčit daňovým zvýhodněním pro domácí počítače (včetně možnosti, aby firmy poskytly počítače svým zaměstnancům) a daňovým zvýhodněním domácího připojení k Internetu. Ministr informatiky Vladimír Mlynář se právě takovýmto záměrem nikdy netajil a na včerejší tiskové konferenci se k němu vyjádřil v tom smyslu, že po reformě veřejných financí příslušný návrh opět předloží do vlády.

Věda a výzkum

Oblast vědy a výzkumu je poněkud specifická, protože může navázat na vlastní koncepční dokument Národní program výzkumu, který byl vládou schválen poměrně nedávno, v dubnu 2003. Návrh Státní informační a komunikační politiky se proto na něj odkazuje a přebírá jeho hlavní požadavky:

  • "definovat roli státu pro oblast inovací, vymezit chybějící pravomoci a kompetence příslušného ústředního orgánu státní správy;
  • přijmout národní politiku inovací, včetně zohlednění návaznosti na inovační strategie krajů nebo regionů;
  • propojit databáze inovačních firem, aby poskytovaly veřejné správě a veřejnosti informace o státní podpoře výzkumu a vývoje, a o výsledcích aktivit financovaných z kapitol státního rozpočtu;
  • podpořit rozvoj národní páteřní sítě informační infrastruktury výzkumu a vývoje;
  • rozvíjet mezinárodní spolupráci v oblasti programů výzkumu a vývoje v oblasti ICT;
  • zaměřit se na cílenou podporu technologickým parkům a inkubátorům."

Anketa

Považujete daňové úlevy na domácí PC a připojení za správné řešení problému jejich špatné dostupnosti?

Našli jste v článku chybu?

21. 10. 2003 1:33

Michal Krsek (neregistrovaný)
Dobry den,
budiz Vase deleni, me je to celkem jedno.

Pokud se tyce demonopolizace AT&T, pak nemate pravdu. Demonopolizace znamenala, ze vznikly regionalni monopoly (baby bells) a AT&T si ponechala long distance calls. I proto je stav broadbandu v USA neradostny (i kdyz jsou o dost dal, nez jsme my).

Nevidim v tom to vertikalni deleni. Vertikalni deleni by bylo, kdyby baby bells neposkytovaly smerovani hovoru/spojovani okruhu. Proste, kdyby POUZE provozovaly infrastrukturu (draty).


20. 10. 2003 13:32

Tom Tobula (neregistrovaný)
IMHO rozdělení železnice na správu (železničních) cest a České dráhy (provoz vagonů) je vertikální a ne horizontální dělení.

Rozdělení Telecomu na správu místních smyček a na správu sítě ústředen by bylo horizontální i vertikální. Vyzkoušeli ho v USA při demonopolizaci AT&T, byť v jiném měřítku dílčích celků.

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

DigiZone.cz: Placené VoD a obsah zdarma

Placené VoD a obsah zdarma

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák