Hlavní navigace

Státní informační a (tele)komunikační politika I.

Jiří Peterka

Nový návrh se hlásí k tzv. lisabonskému procesu, k naplnění dosud nesplněných závazků z eEurope+ a zejména k rozpracování úkolů z koncepce eEurope 2005. Vláda přitom chápe ICT jako příležitost a šanci k nastartování nového a dlouhodoběji udržitelného rozvoje společnosti, založené na znalostech. Jaké tedy jsou hlavní priority návrhu?

Minulý týden, na Invexu 2003, představil ministr informatiky Vladimír Mlynář návrh nové Státní informační a komunikační politiky. O významu a poslání tohoto dokumentu jsem psal již v předchozím článku (Invex: Souboj koncepcí) – jde o novou koncepci státu, která navazuje na předchozí Státní informační politiku a Národní telekomunikační politiku, je výhledem zhruba do roku 2006, reaguje na současné trendy (mj. na přeměnu telekomunikací v elektronické komunikace a splývání s informatikou) a především navazuje na evropskou koncepci eEurope 2005, která se nás záhy začne týkat, jako budoucí členské země.

Jde přitom o návrh Ministerstva informatiky (plný text), který teprve vstupuje do veřejné diskuse, následně půjde do meziresortního připomínkového řízení, a teprve pak půjde na projednání do vlády. Rozhodně tedy nejde o finální podobu celé koncepce. Připomínky veřejnosti je možné zadávat zde.

V tomto (prvním) článku bych se rád vrátil podrobněji k obsahu a některým základním myšlenkám nové koncepce.

Telekomunikační, nebo jen komunikační?

Samotný název nové koncepce zřejmě není ještě ustálen a osciluje mezi Státní informační a telekomunikační politikou a Státní informační a komunikační politikou. Osobně považuji za správnou druhou variantu, která reaguje na dění v dosavadním oboru telekomunikací a jeho přeměnu na obor „elektronických komunikací“. Ostatně, hned v úvodu navrhovaného dokumentu se praví, že:

vláda [se] rozhodla respektovat úzkou provázanost a všeobecný trend konvergence obou těchto oblastí a vytvořit jeden společný strategický a koncepční dokument, s názvem Státní informační a komunikační politika. Tímto názvem vláda reflektuje také přeměnu oboru telekomunikací na elektronické komunikace.

Zmiňovanou konvergencí se samozřejmě rozumí konvergence informatiky a elektronických komunikací.

Vláda vidí ICT jako šanci

Možná úplně nejvýznamnější je na celé navrhované koncepci hned první odstavec jejího úvodu. V něm se totiž říká, že vláda vidí v moderních ICT obrovský potenciál a chce jej maximálně využít

Vláda České republiky, vědoma si své odpovědnosti za celkový vývoj státu i společnosti a ve snaze maximálně využít obrovský potenciál moderních informačních a komunikačních technologií, se rozhodla zrevidovat své dosavadní cíle v oblasti tzv. informační společnosti a v oblasti telekomunikací, a formulovat novou strategii státu pro nadcházející období, s výhledem do roku 2006.

Ve druhé kapitole, která se již zabývá východisky navrhované koncepce, je záměr využít potenciál ICT rozveden podrobněji:

V možnostech moderních informačních a komunikačních technologií vidí vláda ČR příležitost a šanci k nastartování nového a dlouhodoběji udržitelného rozvoje společnosti, založené na znalostech. K jejich využití hodlá přistoupit jako k nástroji, jehož aplikováním lze dosahovat růstu produktivity práce a celkové vzdělanosti, řešení celospolečenských problémů jako je např. nezaměstnanost, vyčleňování znevýhodněných skupin občanů a nerovnoměrný rozvoj lidského potenciálu.

Vazba na evropské koncepce

Navrhovaná Státní informační a (tele)komunikační politika (dále jen Návrh) samozřejmě logicky navazuje na předchozí Státní informační politiku a Národní telekomunikační politiku, které vznikly v roce 1999 a téměř již vyčerpaly svůj časový horizont. Z těchto dvou koncepcí však nová, „konvergovaná“ koncepce nepřebírá ani jejich strukturu (strukturu dokumentu), ani výčet prioritních oblastí – obě je řešeno nově. Navíc Návrh konstatuje, že

Záměry a cíle, obsažené v předchozích koncepčních dokumentech (Státní informační politice a Národní telekomunikační politice) se podařilo naplnit jen zčásti.

Jako k hlavnímu východisku se Návrh hlásí k tzv. lisabonskému procesu, který započal v březnu 2000 na summitu EU v Lisabonu, kde Rada Evropy schválila jako svůj strategický cíl záměr přeměnit EU do roku 2010 v nejkon­kurenceschopněj­ší a nejdynamičtější znalostní ekonomiku schopnou udržitelného růstu.

V návaznosti na tento záměr pak byly vypracovány a přijaty následující koncepce:

  • koncepce členských zemí eEurope, s výhledem do konce roku 2002
  • koncepce kandidátských zemí eEurope+, s výhledem do konce roku 2003
  • koncepce členských zemí eEurope 2005

První koncepce eEurope, zpočátku označovaná také jako Prodiho iniciativa, byla zaměřena zejména na zajištění dostupnosti toho, co bychom z dnešního pohledu mohli nazvat „úzkopásmovými“ (narrowband) službami. Tedy zejména na zajištění dostupnosti základního připojení k Internetu.

Tato koncepce přitom byla připravena s výhledem do konce roku 2002 – a tak ji ještě před koncem loňského roku nahradila inovovaná koncepce, nazvaná eEurope2005. Ta již vychází z předpokladu, že „úzkopásmové“ služby jsou dostupné, a navazuje na ně cílem dosáhnout všeobecné dostupnosti „širokopásmových“ (broadband) služeb.

Pro kandidátské země, čekající na vstup do EU, byla vypracována samostatná koncepce s názvem eEurope+, sestavená s časovým horizontem do konce roku 2003. V zásadě lze říci, že je obdobou původní eEurope pro členské země s tím, že řeší dostupnost „narowbandu“ a respektuje specifické podmínky kandidátských zemí.

Česká republika se k eEurope přihlásila usnesením vlády č. 405/01 z 23. dubna 2001. Tím na sebe současně přebrala i závazek (termínovaný koncem roku 2002):

Dosáhnout podstatného snížení ceny za přístup na Internet posílením konkurence a/nebo regulací cen a srovnáváním na evropské úrovni.

V nynějším návrhu Státní informační a (tele)komunikační politiky se na rovinu konstatuje, že tento závazek nebyl splněn, a jeden z hlavních úkolů nové koncepce je splnit tento cíl alespoň dodatečně:

v krátkodobém horizontu: splnit dosud nesplněný závazek z eEurope+ a výrazně zlepšit dostupnost úzkopásmového připojení k Internetu pro nejširší vrstvy obyvatelstva, včetně paušálních způsobů zpoplatnění. Tento cíl se týká zejména vytáčeného (dial-up) připojení, včetně ISDN, a lepší dostupností je míněn jak celkový pokles cenové hladiny, tak i to, aby vedle čistě minutového zpoplatnění měl koncový uživatel na výběr také další možnosti zpoplatnění, na principu tzv. časových kreditů (x hodin za y korun), tzv. intervalových paušálů (možnost připojení, za paušální poplatek, v určitých časových intervalech) a tzv. neměřeného paušálu (možnost připojení jen za paušální poplatek).

Splnění dosud nesplněného závazku z eEurope+ je tedy jakýmsi „restem“, k jehož nápravě se Návrh hlásí. Celkově ale navazuje hlavně na koncepci eEurope2005 – což ani jinak dost dobře nejde, s ohledem na náš budoucí vstup do EU:

K vypracování nové jednotné koncepce přistupuje vláda také vzhledem k nadcházejícímu vstupu ČR do Evropské unie. Jako členské země EU se nás již bude týkat aktualizovaný celoevropský akční plán členských zemí, s názvem eEurope 2005: Informační společnost pro všechny. Navrhovaná Státní informační a komunikační politika se proto orientuje zejména na rozpracování záměrů a požadavků tohoto koncepčního dokumentu do národních podmínek ČR, tak aby Česká republika dostála svým závazkům vůči EU, a současně s tím vytěžila maximum z možností, které jí skýtá potenciál informačních a komunikačních technologií.

Důležité také je, že celá problematika informačních a komunikačních technologií a jejich využití je v Návrhu chápána jako velmi dynamická – a proto Návrh předpokládá, že vláda se bude každý rok vracet k celé koncepci a bude ji průběžně aktualizovat.

Čtyři prioritní oblasti

Evropská koncepce eEurope 2005, kterou česká koncepce rozpracovává, má následující „cílové“ priority:

  • "moderní online služby veřejné správy, zahrnující oblasti egovernmentu, služeb elearningu a ezdravotnictví
  • dynamické prostředí pro rozvoj ebyznysu"

a pro jejich dosažení následující dvě priority, charakteru nezbytných předpokladů:

  • "široce dostupné širokopásmové služby, za konkurenceschop­né ceny
  • bezpečná komunikační infrastruktura"

Česká koncepce tyto celoevropské priority rozpracovává do následující čtveřice priorit, které mají i relevantní pořadí:

  1. "Dostupné a bezpečné komunikační služby: Tato prioritní oblast pokrývá třetí a čtvrtou prioritní oblast eEurope2005 (dostupné širokopásmové služby a bezpečnou komunikační infrastrukturu). Zahrnuje problematiku regulace trhu elektronických komunikací a posilování konkurence na trhu, včetně převzetí nového evropského regulační rámce telekomunikací. Dále zahrnuje dořešení zbývajících úkolů z koncepce eEurope+ v oblasti dostupnosti základních (tzv. úzkopásmových) internetových služeb.
  2. Informační vzdělanost: zahrnuje především problematiku ‚informatizace škol‘ a problematiku informační gramotnosti, elearningu a řešení problému digital divide.
  3. Moderní veřejné služby online: zahrnuje služby egovernmentu, eprocurementu a ezdravotnictví.
  4. Dynamické prostředí pro elektronické podnikání"

Řazení priorit v návrhu odpovídá celkové filosofii eEurope2005 i logice věci: dostupnost přístupových služeb je skutečně nezbytnou podmínkou k tomu, aby vůbec mohly být řešeny ostatní prioritní oblasti.

Ke konkrétnímu rozpracování jednotlivých priorit se vrátím v dalším článku.

Anketa

Zajímá vás problematika Státní informační a (tele)komunikační politiky?

Našli jste v článku chybu?

13. 10. 2003 18:30

Cham@seznam.cz (neregistrovaný)
V každém případě chválím počin MI ČR, kdy na svých stránkách tento dokument ministr Mlynář předložil k otevřené veřejné diskuzi. Tam je možné nejen předkládat připomínky, ale pracovníci ministerstva se s těmito připomínkami jsou schopni i rozumně vypořádat. Vím alespoň jaký je jejich názor a zda si za ním skutečně stojí.

Bohužel dále také předpokládám, že pokud tam k mnou zaslané konkrétní připomínce uvidím reakci "vaše připomínka bude zapracována do finální podoby dokumentu", potom…

13. 10. 2003 18:15

P.Dvorak (neregistrovaný)
Nedivte se onem "zaostalym" lidem.
Ja znam takove experty, ze vec naistaluji tak, ze nejen rusi televizi, ale jeste je v noci v poslednim patre slyset vrceni.
Ja bych take nekterym lidem, kteri mluvi jako Vy, take asi neduveroval.

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

DigiZone.cz: Placené VoD a obsah zdarma

Placené VoD a obsah zdarma

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny