Hlavní navigace

Strašidlo ISP ombudsmana obchází světem

David Litvák

Britská obdoba Lupy organizuje "Petici za ustavení ISP ombudsmana". Ten by měl následně nejrůznějšími způsoby řešit problémy s připojením, stížnosti na vyúčtování, neuspokojivé služby či problémy s ochranou osobních dat. U nás by tato institice díky situaci na telekomunikačním trhu stála přinejmenším za zvážení.

Britský server Net4Nowt by se s přimhouřením obou očí (a odmyslením modrého pozadí) dal označit jako anglická obdoba serveru tohoto, tedy Lupy. Vždyť jeho hlavní „náplní práce“ je také shromažďování informací o ISP a internetu vůbec; navíc se zdá, že tuto svou práci (také) vykonává patřičně zodpovědně, čímž si (také) získal odpovídající respekt. Pokud tedy takovýto server zorganizuje kampaň a petici za ustavení britského ISP ombudsmana, určitě bude zajímavé seznámit se s jejími důvody a cíli.

ISP ombudsman je přece na první pohled podobně nesmyslnou institucí stejně, jako ombudsman standardní – k čemu je taková funkce ve státě, kde všechny tři složky moci – zákonodárná, výkonná i soudní – plní své funkce? Nejsem-li jako zákazník spokojen se svým providerem, není přece nic snazšího, nežli přejít ke konkurenci či v krajním případě využít možnosti právního urovnání sporu se svým ISP. Ovšem… Pokud podle nedávného průzkumu Net4Nowt 65 % respondentů potrdilo, že mělo závažné problémy se svým providerem, a navíc skoro polovina z nich nebyla spokojena s vyřešením těchto problémů, bude to něco signalizovat. A to musíme mít na paměti, že ohledně telekomunikací budeme Británii ještě dlouho dohánět! Každopádně se ukazuje, že i tam, kde zákazník není rukojmím fakticky jediného monopolního telekomunikačního operátora, nestačí volný trh ani s hlídanou hospodářskou soutěží na to, aby plná třetina uživatelů služeb ISP vůči nim neměla výhrady standardními způsoby neřešené nebo dokonce neřešitelné. A navíc – s tím, jak se zkvalitňuje připojení do domácností, přestává být výměna providera otázkou několika britských šupů a začíná se jednat o podstatně vyšší částky.

Jaké by tedy konkrétně měly být oblasti zájmů ISP ombudsmana: problémy s připojením, stížnosti na vyúčtování, neuspokojivé služby zákazníkům či problémy s ochranou osobních dat – tedy ani pro nás nic nového. Samozřejmě, v situaci, kdy drtivá většina našich dial-upistů používá připojení k Internetu zdarma, ztrácí tím v podstatě nárok stěžovat si komukoli a těm, kteří se marně pokoušejí v podvečerních hodinách připojit na několik různých telefonních čísel, by nejspíš nepomohl ani ISP prokurátor. Tato situace ovšem pravděpodobně dlouho nepotrvá a s rostoucím významem Internetu bude přibývat těch, kteří si (ať už rádi nebo neradi) připlatí za spojení garantované – ne-li rovnou za broadbandové služby. Ovšem co si počnete, když tolik vytoužená mikrovlnná anténa nebude plnit očekávaní do ní vkládaná, natož limity ve smlouvě vyčíslené? Budete se dohadovat s providerem, reklamovat, soudit se, případně jej vyměníte za jiného (budete-li mít za jakého!!) nebo se dokonce potupně vrátíte zpět na Internet zdarma…? Nebylo by v takovém případě lepší mít možnost odvolat se k orgánu, který by ISP nejrůznějšími způsoby – od certifikátů kvality po peněžité pokuty – nutil k solidnímu jednání tak, abyste se vy a vám podobní do podobných situací pokud možno ani nedostali?

Jakkoli se vám tato myšlenka stále zdá příliš či snad původem z krajiny za zrcadlem, vězte tuto zvěst: V Austrálii institut ISP ombudsmana funguje již od roku 1997! A nejen to – Telecommunications Industry Ombudsmana neboli TIO zřídila australská vláda dokonce již roku 1993, aby řešil spory mezi telekomunikačními společnostmi a jejich zákazníky z řad soukromých osob a malých firem. O čtyři roky později pak byla jeho působnost rozšířena i na pole poskytovatelů internetového připojení. A nejspíš není náhodou, že se jedná právě o naše protinožce – neboť jaká země by mohla být TIO systému vzdálenější, než ta, kde telekomunikační monopol celá léta ani nejedná se svými zákazníky jako s partnery, ale jako s jednotlivci, kterým je a priori třeba nedůvěřovat? (Už jste se někdy pokusili reklamovat výši svého účtu?) Těžko očekávat, že právě v takovém prostředí naši ISP vyrostou v globální vzory solidnosti a vstřícnosti. Institut ISP (a ještě lépe i telekomunikač­ního) ombudsmana tedy stojí přinejmenším za pozornost, ne-li za seriózní zvážení. I když si momentálně můžeme říkat: „Australské starosti a Rotschildovy peníze…“

Anketa

Je načase uvažovat o zřízení telekomunikačního a ISP ombudsmana i u nás?

Našli jste v článku chybu?

27. 5. 2001 21:25

Petr ZIMA (neregistrovaný)
TIjO, to by bylo skvělý :-) Ale není ona chyba spíš v tom, že:

1) náhrada za nedodržení smluvních podmínek se drobnému klientovi těžko prokazuje a vymáhá (jako cokoliv jiného)
2) současná struktura trhu nenutí ISP poskytovat služby se zaručenou kvalitou (rozhodující je cena)
3) málokdo z drobných klientů si přečte smluvní podmínky ISP než s ním podepíše smlouvu (rozhodující je cena)

Mimochodem, pane Litvák, že vám zase spadlo spojení od UPC ;-) Mě taky. TIO na ně, na vydřiduchy :-)





25. 5. 2001 11:38

Jan Žáček (neregistrovaný)
Nemám v tom úplně jasno...

ČTÚ rozděluje licence, řeší spory a případně může i licenci odebrat? Proč by měl vnikat další "úřad" (i když ne pod dikcí státní správy), když už si z vlastních peněz jeden "úřad" platíme všichni z daní?

Problém bude asi v neplnění role ČTÚ na postupně se liberalizujícím trhu telekomunikací.







Vitalia.cz: 9 největších mýtů o mase

9 největších mýtů o mase

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Podnikatel.cz: Změny v cestovních náhradách 2017

Změny v cestovních náhradách 2017

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu