Hlavní navigace

Streamovaná hudba v USA poprvé v tržbách porazila stahovanou

 Autor: Shutterstock, podle licence: Rights Managed
Daniel Dočekal 30. 3. 2016

Americký hudební trh sice nijak zvlášť neroste, ale některé podstatné změny se dějí. Byť v tomto musíte prostě věřit RIAA.

Čerstvé údaje o americkém hudebním průmyslu od RIAA ukazují, že v roce 2015 rostl pouze o 0,9 % a tržby se vyšplhaly na 7 miliard dolarů. Tolik peněz lidé v USA utratili za hudbu, staženou hudbu a streamovanou hudbu. Z těchto sedmi miliard se 4,95 miliardy dostalo k držitelům práv (to je růst o 0,8 % meziročně).

Co je ale podstatnější, streaming hudby vzrostl z 24% podílu na příjmech v roce 2014 na 34 %. Což zároveň znamená, že těsně předstihl kupování stahované hudby, konkrétně jde o 2,4 miliardy dolarů vs. 2,33 miliardy dolarů. 

Vzhledem k prakticky nulovému meziročnímu růstu celku znamená nárůst streamingu výrazný pokles někde jinde, tedy právě u stahované hudby. Ta v roce 2014 představovala 2,58 miliardy dolarů (9,6% pokles). Prodej fyzických nosičů spadl o 10,1 % na 1,9 miliardy dolarů.

Další dobrá zpráva je, že růst se objevuje hlavně u předplacených streamovacích služeb. Zde jde o 52% růst, z 800 milionů dolarů na 1,22 miliardy. Podle RIAA přitom v roce 2015 měly 11 milionů předplatitelů a tento počet by měl na konci roku 2016 narůst na 13 milionů. Není nezajímavé z toho spočítat, že jeden předplatitel za rok zaplatil v průměru zhruba 111 dolarů. Jen pamatujte, jde o čísla pouze za USA a počet předplatitelů v roce 2015 je průměrný roční, nikoliv na konci roku.

RIAA trochu zklamaně konstatuje, že spotřeba hudby raketově stoupá, ale příjmy pro autory nedrží krok. Není divu, hudební průmysl si bude muset zvyknout na změnu podmínek. Tedy hlavně na to, že opakované prodávání již prodaného není možné, například. 

Zároveň ale také stále platí zásadní nerovnost mezi příjmy od těch, kdo hudbu poslouchají, a penězi, které se dostanou ke tvůrcům. Prostředníci, tedy někteří z šiřitelů, pohlcují stále značnou část peněz.

Od RIAA dokonce zaznělo, že některé z těchto subjektů zneužívají zastaralé zákony a nařízení, které jim umožní pohybovat se hluboce pod tržními cenami, nebo dokonce neplatit vůbec. Paradoxem je, že RIAA touto poznámkou míří hlavně na YouTube. Na ten se ostatně RIAA a její lobbistické snahy chystají tlačit ještě více, spolu s tlakem na některé rozhlasové stanice a satelitní rádia.

Paradoxem je, že zdrojem výše uvedených problémů je nakonec hlavně to, co si hudební průmysl v minulosti sám prosadil – tedy DMCA. RIAA a hudebnímu průmyslu ovšem stále nedochází, že doba, kdy se platilo za gramofonové desky, je nenávratně pryč a úroveň cen stará desítky let nemá v dnešním světě šanci na pokračování.

Novinkou roku 2016 u RIAA ale může být i to, že jejím ústředním tématem konečně není hudební pirátství. Možná hudebnímu průmyslu došlo, že bude jednodušší se snažit peníze dostat ze subjektů jako je Google či Spotify. Otázkou je, zda to opět nepřeženou natolik, že hudební streaming nebude pro spotřebitele lukrativní. 

Našli jste v článku chybu?

30. 3. 2016 14:10

Citron (neregistrovaný)

To je asi zrovna špatný příklad, protože HN jsou jedny z mála, které se mohou spoléhat na peníze z korporátní sféry a od lidí, co ty peníze mají.
Ale taky jsem si všiml, že uvolňují zdarma čím dál víc článků.


30. 3. 2016 13:26

Citron (neregistrovaný)

Jeden z hlavních problémů těchto služeb je, že si nedokážou všichni lační našich peněz připustit, že prostě běžný člověk nebude platit stovkám subjektů za jejich nepostradatelné služby. Jakmile je tu něco jako Netflix nebo Apple music, tak lidi zaplatí za přehrávání, autoři něco dostanou. Já mám třeba Steam, a radši oželím dobrou hru, než si do počítače instalovat další drm srajdu typu uPlay, Steam je tak asi všechno co ještě hodlám vydržet, abych si zahrál. Stejně tak noviny, nebudu platit Hosp…

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Lupa.cz: Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

Avast po spojení s AVG propustí 700 lidí

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Měšec.cz: Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Platby do zahraničí: pozor na tučné poplatky

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá