Hlavní navigace

Studenti jedou na závody s autonomními modely aut, finále bude v dubnu v Praze

Redakce

Malá závodní auta schopná samostatně sledovat trajektorii vyznačenou černou čarou na podlaze se prohánějí po ČVUT. Ve středu budou jejich konstruktéři reprezentovat Českou republiku na veletrhu Embedded World v Norimberku. Velké evropské finále se uskuteční začátkem dubna v Praze.

Studenti Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze jsou zapojeni do soutěže autonomních modelů aut Freecale Cup 2012. Vozítka sledují pomocí kamery černou čáru na závodní dráze, musí si poradit ve vysoké rychlosti se zatáčkami, serpentinami a křižovatkami.

Jeden z vítězů loňského Freescale Cupu

Jeden z vítězů loňského Freescale Cupu

„Není tak jednoduché určit z obrazu kamery čáru, když se leskne kvůli osvětlení,“ popisuje další z komplikací, které konstruktéři řeší, jeden ze závodníků František Pech. “Takové problémy se dnes musí řešit i v moderních automobilech”  

Na norimberském veletrhu bude možné ve středu 29. února zhlédnout tzv. malou exhibici, kde se tým vítězů malého školního finále z ČVUT utká s kolegy z univerzit v Deggendorfu a Landshutu.

Studenti budou moci porovnat svoje síly před ostrými závody, které se uskuteční ve dnech 3. a 4. dubna na ČVUT v Praze. Je to poprvé, kdy Fakulta elektrotechnická ČVUT pořádá evropské finále populárního Freescale Cupu. V regionu EMEA soutěží vedle ČVUT také týmy VUT Brno, Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava, Západočeské univerzity v Plzni, týmů ze Slovenska, Francie, Rumunska, Německa a Polska. Záštitu nad akcí převzal rektor ČVUT Václav Havlíček.

Vítězný team z evropského kola se zúčastní Freescale Technology Fóra (FTF) v Texaském San Antoniu. Tam studenti změří síly s dalšími vítěznými týmy z celého světa.

Tým ČVUT pro letošní Freescale Cup
Autor: ČVUT

Tým ČVUT pro letošní Freescale Cup

Závody inteligentních autíček jsou populární zejména v Asii a ve Spojených státech, v posledních letech se jejich sláva šíří do Evropy. Základní část Freescale Cupu je nyní rozdělena do devíti regionálních soutěží: vedle EMEA jsou dalšími samostatnými regiony Čína, Německo, Indie, Japonsko, Jižní Korea, Mexiko, Malajsie a Spojené státy.

Zdroj: Tisková zpráva ČVUT

Našli jste v článku chybu?
2. 3. 2012 12:32
copy; (neregistrovaný)

... ale oni studenti maj prave za ukol vyresit ty spatny jizdni vlastnosti .. a komu se to podari nejlip, ten vyhraje :-) nejde o to bejt nejlepsi v rychlosti na svete, ale bejt nejlepsi v ramci souteze na stejnym srotu ..

vem to jak u beznejch aut, kdyby vsechny mely supr kola a supr podvozek a supr teziste dole a silnice byly idealni .. nepotrebujes spoustu kremiku na vyreseni veci typu ESR a ESP :-) proste se snazis dostat neidealni realitu do idealni podoby .. a od toho tu je programator, k…

29. 2. 2012 8:44

U studentských prací se běžně používají nedokonalé (=standardní) prvky. Motory s velkým třecím odporem, serva s hysterezí, lanovody s vůlí apod. Jde o to, že navrhovaný řídící systém musí zvládnout i tyto situace. V reálném provozu se také třeba mění parametry motorů, převodů i elektroniky, jak v čase (opotřebení), tak třeba podle ročního období.