Hlavní navigace

Studie: agresivitu vzbuzují počítačové hry i bez násilného obsahu

Daniel Dočekal 21. 4. 2014

Samotný obsah násilných počítačových her není hlavním důvodem následné agresivity hráčů. Větším problémem je nejasné ovládání a mechanismy hry.

Dlouholetá otázka, zda agresivní hry vyvolávají agresivitu, či k ní dokonce vychovávají tam, kde by k něčemu takovému normálně nedošlo, se dočkala další z řady možných odpovědí. Agresivními se při hraní nestáváme proto, že hra obsahuje násilné prvky, ale hlavně v okamžiku, kdy se nám ji nedaří hrát. Častým důvodem je přitom frustrující způsob ovládání či nesnadno pochopitelné mechanismy.

K tomuto závěru došla studie, v jejímžrámci byla vytvořena i nenásilná verze Half-Life 2. Hráči, kteří před započetím hry nedostali informace o tom, jak hra funguje a jak se ovládá, pociťovali při hraní větší frustraci a agresivitu.

Výzkumníci z Oxford Internet Institute a University of Rochester nicméně zdůrazňují, že je potřeba téma dále studovat a hlavně najít odpovídající metody.

Výše odkázaný článek zmiňuje i to, že jiná aktuální studie upozornila na nebezpečí vyplývající z kombinace dlouhodobého hraní počítačových her a absence obvyklých aktivit ve skutečném životě. U dospívajících to může vést k morální nezralosti a snížení empatie vůči ostatním. Jedním z projevů podle této studie může být i ztráta rozlišování toho, co je dobré a co špatné.

widgety

Podle studie Oxfordské university je ale důležité studovat herní mechanismy, protože hráče ovlivňují mnohem více než samotný obsah her. Podstatnou roli samozřejmě hraje zásadní důvod, proč hry vůbec hrajeme: snaha vyhrát, dostat se na konec či na vrchol. Pokud totiž tomuto cíli brání špatné ovládání či nejasné herní mechanismy, vede to k frustraci a agresivitě, i když třeba sama hra neobsahuje žádné násilné prvky.

Agresivitu tak podle studie mohou probouzet i hry, které samy agresivní ani násilné nejsou. Stačí, když hráči nejsou schopni hru zvládnout, řídit a ovládat.

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

DigiZone.cz: Skylink nabídne eSportsTV HD

Skylink nabídne eSportsTV HD

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

Vitalia.cz: Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Inspekce našla nelegální sklad v SAPĚ. Zase

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Podnikatel.cz: Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

Babišovy firmy a registr smluv. Co odhalil?

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

DigiZone.cz: Funbox 4K v DVB-T2 má ostrý provoz

Funbox 4K v DVB-T2 má ostrý provoz

Podnikatel.cz: Kalousek chce odklad EET. Předvolební tah?

Kalousek chce odklad EET. Předvolební tah?

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

DigiZone.cz: Rapl: seriál, který vás smíří s ČT

Rapl: seriál, který vás smíří s ČT

120na80.cz: Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Hrbatá prsa aneb mýty o implantátech

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje