Studie: Filmové pirátství nepoškozuje Hollywood, může mu i prospět

Masové stahování pirátských kopií filmů má – podle nejnovější studie založené na cenách „filmových akcií“ – na příjmy z filmů jen malé dopady.

Sedm let studování, 150 filmů, které se staly hity, a pečlivé porovnávání dat z BitTorrent trackerů, ceny filmových akcií z Hollywood Stock Exchange (HSX) a konečných tržeb snímků. Taková je studie kansaského ekonoma Kolemana Strumpfa, která došla k závěru, že pirátění filmů nemá na finanční výsledky filmů významný dopad.

Podle Strumpfových odhadů se pirátské kopie snímků v období 2003 – 2009 projevily snížením příjmů z kin v průměru ve výši 200 milionů dolarů ročně. Což představuje pouze tři desetiny procenta z částky, kterou filmy za stejné období utrží. Pro jasnější obraz je k této částce vhodné dodat, že Hollywood za totéž období utratil 500 milionů dolarů za antipirátské aktivity.

Strumpf navíc zjistil, že pokud se film v horší kvalitě objeví na Internetu krátce před uvedením do kin, může tato skutečnost mít pozitivní vliv na tržby. Domnívá se totiž, že podobné aktivity přispívaji k lepšímu vybudování povědomí o novém filmu.

Nejhorší scénář pro filmová studia – kvalitní pirátská verze filmu Wolverine byla v roce 2009 publikována celý měsíc před premiérou. Tady je dopad úniku na cenu akcií na HSX. Film přitom celosvětově utržil cca 400 milionů dolarů.

Studie má svá omezení: Strumpf v ní vychází především z pohybu cen akcií na populární americké virtuální burze HSX, kde mohou lidé obchodovat s virtuálními cennými papíry jednotlivých filmů. Tato data jsou podle něj přesnější, než kdyby použil jen výsledné tržby filmů: obchodníci s akciemi totiž musí při transakcích zohledňovat i pirátské publikování filmu a výzkum tak má k dispozici denně aktualizovaná data o tom, jaký má únik snímku na cenu „akcií“ vliv.

MIF16

Zkušenosti navíc ukazují, že na základě cen na HSX se dá docela přesně odhadovat, jakého finančního výsledku nakonec film dosáhne (burza také svá data prodává analytikům). Akcie ale mají omezenou platnost – obvykle vyprší čtyři týdny po uvedení filmu do kin. Studie tak pokrývá jen krátké období, ve kterém vedle sebe pirátské kopie a originální snímek koexistují.

Studii najdete na Scribd: Using Markets to Measure the Impact of File Sharing on Movie Revenues Koleman Strumpf

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 22. 7. 2014 13:26

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »