Studie spojuje používání Facebooku se špatnou náladou a depresemi

Studie Michiganské university našla souvislost mezi používáním Facebooku, špatnou náladou a depresemi. Není první, ani poslední.

Podle studie, tentokrát z Michiganské university, existuje souvislost mezi depresemi, špatnou náladou a nespokojeností s vlastními životy. Může za to možná Facebook, ale je nutné dodat, že je to možná i trochu naopak. Tedy že v okamžiku deprese, špatné nálady a problémů se vrháme na Facebook. A následně své negativní nálady šíříme na další uživatele.

Nejde o první ani poslední studii, která konstatovala totéž. Její jedinou malou vadou na kráse je, že vychází pouze ze sledování 82 uživatelů Facebooku po dobu dvou týdnů. Jejich „nálada“ byla zjišťována pětkrát denně, takže jde o zjištění samozřejmě velmi subjektivní – což ostatně ani dost dobře jinak být nemůže, přeci jen změřit přesně a nezávisle to, jak se cítíte, není tak jednoduché.

Ve studii je zmíněno, že sociální extroverti, tedy lidé extrémně společenští v běžném životě, vykazují největší posuny v náladách. Studie říká, že „čím více používali v určitém momentě Facebook, tím hůře se cítili, když jsme se jich poté dotazovali“. A také to, že čím více v průběhu dvou sledovaných týdnů Facebook používali, tím více jejich spokojenost s životem klesala. Při osobních kontaktech něco takového, podle studie, nenastávalo.

Studie zmiňuje, že Facebook sice poskytuje unikátní způsob pro naplnění základních potřeb sociálního propojení, ale místo toho, aby pomáhal cítit se lépe, funguje přesně opačně.

KL_NOMINACE

Nikoliv příčinná souvislost

Co je ještě více důležité, je ale to, že nemusí jít o příčinnou souvislost a základem problému může být skutečnost, že lidé se smutkem, špatnou náladou či depresemi se více obracejí právě k Facebooku. Což na jednu stranu může mít samozřejmě vliv na lidi v jejich sociálních kruzích. Podle míry aktivity na Facebooku ale můžete usuzovat i na změny v náladě.

Připomeňme, že Facebook na uživatelích tajně testoval, jakým způsobem negativní či pozitivní obsah od jejich přátel ovlivňuje jejich chování (viz Má nás Facebook za laboratorní krysy? Experiment vyvolal bouřlivé reakce). Z experimentu vyšlo, že čím více negativních příspěvků dostáváte, tím více negativní jste. A také to, jak nebezpečný může být algoritmus, který upravuje, co vlastně na Facebooku vidíte. 

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 8. 2014 7:43

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »