Superfaktura nejen fakturuje, je to celý online systém na vedení malé firmy

Na Slovensku se cítí být v první trojce online ekonomických systémů. Zájem však vnímali i z Česka, a rozhodli se vyjít mu naproti. Spuštění na apríla se blíží, a není to žert.

Na českém internetu je v „online fakturaci“ poměrně dost plno. Přesto se do Česka vydává původně slovenská Superfaktura, která nabízí více než jen fakturaci a spárování. Vývoj české verze podnítily občasné projevy zájmu z řad českých podnikatelů a živnostníků. Ostré spuštění je naplánováno na 1. dubna a tvůrci by v Česku rádi získali deset tisíc platících zákazníků do tří let, prozradil Lupě Marek Mahdal, jednatel firmy Superfaktura.sk.

Co je Superfaktura?

Je to jednoduchý online ekonomický systém pro živnostníky a malé firmy — tak do deseti zaměstnanců. Nejvhodnější je pro poskytovatele služeb (jako jsou programátoři, reklamní agentury, dopravci a pod.), ale na Slovensku máme i množství klientů, kteří jej využívají při obchodu se zbožím (např. e‑shopy).

Navzdory „faktuře“ v názvu, řeší systém více než fakturaci?

Faktura v názvu je pozůstatkem z minulosti. Když jsme službu spouštěli na Slovensku, poskytovala nejprve jen tvorbu a správu faktur, ale postupně jsme přidávali další funkce, hlavně na žádost klientů. Dnes mezi její funkce patří:

• fakturace
• evidence nákladů
• evidence úhrad a párování s bankovním účtem
• online platby za faktury, platby mobilem (QR kódy)
• jednoduchý sklad
• automatické faktury, náklady, upomínky
• hybridní pošta (odesílání faktur fyzicky poštou)
• daňové přiznání pro živnostníky (zatím jen v SR)
• API přístup (propojení s e-shopem)

V čem je Superfaktura lepší než jiná možná řešení?

Pokud ji porovnáme s aplikacemi desktopovými, hlavní výhodou je dostupnost z jakéhokoliv místa s internetem, a také automatické aktualizace a zálohování dat.

Oproti jiným online aplikacím považujeme za jednu z našich hlavních výhod jednoduchost používání, kvalitní zákaznický servis a přístup k některým technologiím, které jiní poskytovatelé těchto služeb nepodporují (hybridní pošta, online platby).

Na kolik vychází užívání Superfaktury? 

Superfaktura je na 30 dní na zkoušku zdarma. Po uplynutí této doby se klient může rozhodnout přejít na placený program, a ty máme dva: Základní balík (měsíčně 4,90 EUR v SR, 150 CZK v ČR) vhodný zejména pro živnostníky a prémiový balíček (měsíčně 14,90 EUR v SR, 450 CZK v ČR) vhodnější pro firmy. Dražší balíček obsahuje např. více uživatelských přístupů, tagy, API, možnost více číselných řad dokumentů a obálky s barevným logem. Podrobný rozpis funkcí v balíku najdete v našem ceníku.

Kdo vytvořil Superfakturu?

Projekt jsme vytvořili ve společnosti 2day. Jsme malá webová firma, zabývali jsme se dosud hlavně vývojem webů a webových aplikací pro klienty. Když se Superfaktura rozběhla, vytvořili jsme pro ni sice zvláštní obchodní firmu, ale pracuje na ní stále týž tým.

Proč jste začali tvořit Superfakturu?

Na začátku jsme si ve firmě dělali faktury v Excelu. Klientů i faktur však přibývalo a po čase jsme úplně ztratili přehled o tom, která faktura je uhrazena, kterou jsme již odeslali, nemluvě o upomínkách. Nejhorší bylo, když jsem si omylem přepsal starou fakturu novou a musel si agendu pracně rekonstruovat.

Věděli jsme, že je čas na zakoupení ekonomického systému, abychom si práci s účetní agendou zorganizovali. Vyzkoušeli jsme asi všechny programy, které byly v té době na trhu, ale zůstali zklamaní. Všechny byly extrémně složité, těžké na pochopení i používání. V konečném důsledku bychom žádný čas neušetřili, jen si přidělali starosti. Rozhodli jsme se proto vytvořit si vlastní nástroj.

Ze začátku jsme to řešili tři: já řešil koncept a ekonomickou stránku projektu, Braňo Šimo design a Peter Pech programoval. Všichni jsme to dělali jen po část času, při práci pro klienty.

Napadlo nám, že pokud takovou aplikaci potřebujeme my, najdou se i jiné firmy, kterým by se hodila. A tak jsme vývoj nasměrovali i do možnosti SaaS, tedy abychom Superfakturu mohli prodávat jako online službu.

Na jaře 2011 jsme spustili beta test a pár měsíců aplikaci ještě ladili. Do prodeje jsme ji dali v červenci 2011.

Uživatelů přibývalo a časem Peter přešel na tento projekt naplno. Přibrali jsme pak účetního poradce Martina Čepce, který se stará o to, aby Superfaktura byla v souladu se zákony, dále Ninu Bednaríkovou, jež řeší první kontakt se zákazníky, a Lucii Simonovou, která se nám stará o marketing; také Daniela Pohánku, grafického designéra, a do týmu se částečně přidal i Maroš Miškerik, další zakládající člen 2day. Celkově dnes na projektu pracuje sedm lidí, z toho dva naplno a ostatní dle potřeby (20 až 50 % času).

Tým společnosti 2day

Tým společnosti 2day

Jak projekt řešíte technicky? 

Projekt běží na dedikovaném serveru v serverovně Websupport na Slovensku. Operační systém je Linux, dále využíváme PHP 5.4, framework CakePHP a MySQL. Data jsou přenášena zabezpečeně přes SSL. Systém se zálohuje několikrát denně na redundantní server a denní zálohy ukládáme na Amazon storage.

Z čeho projekt financujete?

Na začátku jsme jej financovali z vlastních zdrojů firmy 2day. Začátkem 2012 jsme přijali investora, který zajistil prostředky hlavně na marketing a na další rozvoj projektu.

Jakých výsledků jste zatím na Slovensku dosáhli?

K začátku března 2013 evidujeme 4420 registrovaných uživatelů. Z toho je asi třetina aktivních. Neznáme čísla konkurence, ale domníváme se, že mezi online ekonomickými systémy na Slovensku jsme v první trojce v počtu aktivních uživatelů.

Největší nárůst klientů jsme zaznamenali koncem 2012 a začátkem letošního roku, kdy se i průměrné měsíční tržby zdvojnásobily.

Naše tržby z projektu (jen z členských poplatků):

2011: 1051 EUR (27 000 CZK)

2012: 18 600 EUR (476 160 CZK)

Leden a únor 2013: 8100 EUR (207 360 CZK)

Kdy a proč vám napadlo jít také do Česka?

Napadlo nám to již začátkem roku 2012. Cestu si k nám našlo několik uživatelů z ČR, kteří chtěli SF využívat, ale nebylo to možné pro legislativní i praktické odlišnosti. Vstup do Česka je však pro nás krokem logickým, jelikož je to trh kulturně i legislativně nám nejbližší a nejsme omezeni jazykovou bariérou.

Proč tu pro sebe vidíte příležitost? Není český trh už zaplněný?

Víme o dvou silných hráčích v oblasti online fakturace, jejichž řešení jsou opravdu velmi kvalitní, ale omezené jen na fakturaci a k ní přidružené služby (jako párování plateb). My se snažíme potřeby malých podnikatelů zastřešit komplexně, tedy zpřístupnit i rozšířenější funkce, které se živnostníkům a malým podnikům také mohou hodit.

To vše při snaze zachovat uživatelské rozhraní jednoduché a snadno použitelné. Konkurence je v ČR jednoznačně silná, jsem však přesvědčen, že pro koncové uživatele těchto produktů je to jen dobré. Nutí nás to zlepšovat se, a zkušenosti z konkurenčního boje v ČR určitě zúročíme i při zdokonalování produktu na Slovensku.

Kolik asi myslíte, že v Česku můžete získat zákazníků?

Naším cílem je získat do tří let 10 tisíc platících uživatelů. Zda a do jaké míry se nám to podaří, to je otázkou budoucnosti.

Vyžaduje přechod do Česka hodně změn v Superfaktuře? 

Ano. I když je legislativa velmi podobná, najdou se některé zásadní rozdíly, které jsme museli při adaptaci aplikace zohlednit. V ČR například nemáte IČ DPH, importy a exporty z účetních programů mají rozdílný formát než na Slovensku a totéž platí i o výpisech z účtů českých bank. Rozdíl je také ve způsobu výpočtu a uvádění DPH v případě fakturace do zahraničí. Všechny tyto rozdíly jsme museli nastudovat a vhodně do aplikace implementovat. Velmi nám při tom pomáhají beta testeři, kterým touto cestou velmi pěkně děkuji.

Řešíte nějak zastoupení v Česku?

Zakládáme pobočku v Brně, služby českým zákazníkům budeme poskytovat skrze českou firmu. Momentálně hledáme do týmu manažera zákaznického servisu pro ČR. V závislosti na úspěchu produktu budeme tým dále rozšiřovat.

V jakém stavu máte nyní českou verzi?

Česká verze je v posledním stadiu testování. Od 24. ledna běží v uzavřené betě, při které nám pomáhá přibližně 30 aktivních testerů. Ukončení testování a spuštění ostrého provozu plánujeme na 1. dubna 2013 (a to není žert :))

Jak jste získali české betatestery?

Přímým kontaktováním technologických blogerů, anebo jsme poprosili naše české kamarády a ti zase své.

Jaké jsou dosavadní ohlasy na betu?

Většinou kladné. Musím říci, že jsme s kvalitou zpětné vazby od českých testerů velice spokojeni. Je vidět, že to myslí s testem vážně a podobnou aplikaci potřebují.

Uvažujete o tom, že byste Superfakturu rozšířili ještě do jiné země?

To bude záviset na úspěchu nebo neúspěchu v Česku. Při lokalizaci a adaptaci získáváme velmi cenné zkušenosti, které bychom jistě rádi zúročili i na dalších trzích. Vše bude záviset na našich finančních i lidských možnostech.

EBF16

Kam lze projekt ještě rozvíjet?

Nápadů a plánů máme množství. :) Z dlouhodobého hlediska chceme, aby Superfaktura byla centrálním řídícím panelem malého podnikatele. Aby měl přístup ke všem nástrojům a službám z jedné aplikace (k agendě, ke skladu, k prodejním kanálům, k účetnímu, k právníkovi, k bance, poště, úřadům, …). Určitě však nechceme dalšího mamuta, jakými jsou dnešní všeobecně orientované ekonomické programy. Jasně si svého zákazníka vyprofilujeme a budeme přizpůsobovat aplikaci jemu na míru. Víme, že nemůžeme vyhovět každému, ani se o to nebudeme snažit.

34 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 13. 3. 2013 11:12

Školení: Jak na firemní Facebook prakticky

  •  
    Jak efektivně propojit Facebook s webem.
  • Jak vše měřit a vyhodnocovat.
  • Jak řešit krizové situace.

Detailní informace o školení Facebooku »