Svět bez Facebooku?

Co by se stalo, kdyby přestal fungovat Facebook? Na jednoduchou otázku nečekejte složitou odpověď. Nestalo by se nic vážného. Proč si ale nezkusit představit pár katastrofických scénářů?

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Facebook nás (píšu nás, protože i já Facebook využívám a do určité míry obdivuji) za posledních několik let učaroval. Naučil nás té správné a pořádné online zábavě, dal opravdový význam pojmu „sociální síť“. I média, a nejenom odborná, jsou z Facebooku na větvi, často o něm mluví a vydávají ho něco, bez čeho bychom snad ani nedokázali žít. Odpovězte si upřímně na otázku, co by se stalo, kdyby přestal fungovat Facebook? Moje odpověď je opravdu jednoduchá – nic. Fotky bych sdílel jinde, když bych chtěl s někým komunikovat, poslal bych mu e-mail, nebo bych zavolal, případně se stavil osobně (ano, i osobní kontakt je možné považovat v dnešní době za přípustný). Marketéři by si našli jiný kanál pro masírování zákazníků. A pokud by nám chyběla sociální síť jako taková, mohli bychom se uchýlit jinam, k některému ze zapomenutých konkurentů nebo dokonce předchůdců Facebooku.

Možná sí říkáte, proč si vůbec pokládat nesmyslné a hypotetické otázky. Není na škodu představit si situaci, která může (byť výjimečně) nastat. Facebook nic negarantuje, neříká nám, že tu bude tisíc let a pokud se podíváme do nedávné historie, tak „nesmrtelných“ a důležitých projektů zmizely ze světa tisíce. Facebook se prezentuje jako něco, bez čeho nedokážeme být. Nebo přesněji řečeno tak Facebook prezentují mnozí z nás. Na otázku, co by neexistence Facebooku znamenala pro nás jednotlivce, jsme si už všichni odpověděli. Co by konec Facebooku znamenal pro ekonomické prostředí? Svět by přišel o raketově rostoucí zajímavou firmu, kterých je ale na světě hromada a které také občas krachují nebo končí. Facebook činí zajímavým hlavně stovky milionů uživatelů a příznivců, to je jeho hlavní síla. A to je také důvod, proč nás Facebook tolik zajímá. Jsme jeho součástí, podílíme se na jeho rozvoji a jeho úspěchu. Ve zprávách nás nezaujme firma s větším obratem nebo ziskem, protože se zabývá „jenom“ ropou. Zaujme nás Facebook, protože se zabývá námi. Média to vědí, proto Facebook milují.

EBF6

Facebook je fenomén, který čím dál tím víc ovlivňuje naše životy. To, co se děje na Facebooku, je pro nás důležité, jelikož to zrcadlí běžná dění mezi příteli. Nesmíme ale zapomínat na to, že skutečné dění se odehrává v reálném světě, Facebook je jenom zrcadlo, byť téměř perfektní a bezedné, co se týče zajímavých informací. Pokud by bylo zrcadlo vypnuto, neznamená to, že končí i jeho předobraz, tedy reálný svět. Kdyby nebyl Facebook, nadávali bychom jinde. Jen by nám dalo větší práci zařídit, aby ono nadávání slyšelo tolik lidí, co ho slyší teď na Facebooku. Opět je to odkaz na klíčové sdělení – Facebook, to je hlavně obrovská masa uživatelů, tedy obrovské bohatství nejenom pro provozovatele Facebooku, ale i pro nás uživatele. Nic víc než lidi nám Facebook nedá.

Nebojte se, Facebook asi jen tak neskončí. Alespoň v dohledné době (zde je potřeba připomenout, že v tomto byznysu je pět let opravdu nekonečným obdobím, během kterého se může stát cokoliv). Pokud vám myšlenka na konec Facebooku nevyděsila, měl bych další nápad. Co kdyby skončil Google? Nebo dokonce celý Internet? Přání do nového roku je tedy zřejmé – ať nás v roce 2011 čeká co nejméně nečekaných konců.

20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 1. 2011 7:59

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »