Hlavní navigace

Světové vyhledávače v roce 2005 aneb Co nám Google nadělil?

28. 12. 2005
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 29
Hlavním motorem a inovátorem byl v roce 2005 na světovém Internetu bezesporu Google. Jeho nových služeb je nespočet, a tak si v nich v tomto článku uděláme pořádek. A nezapomeneme ani na konkurenci v podobě Microsoftu, Yahoo a AOL, kteří se snažili Googlu sekundovat se vztyčenou hlavou.

Jak shrnout rok 2005? Pro odpovědi na otázky většina z nás chodí na Google a dnes tomu nebude jinak. Není totiž pochyb o tom, že tento vyhledávač hraje na Internetu vedoucí roli a ať se nám to líbí nebo ne, diktuje svými službami tempo. Pro sumář internetových událostí a trendů těžko můžeme vybrat někoho jiného než Google a zabrousit jinam než na bitevní pole portálů a vyhledávačů. Co nám tedy Google a spol. v roce 2005 nadělili?

Google

Google vstoupil do roku 2005 jako čerstvý člen burzy (díky níž mnohonásobně znásobil své zisky; cena za akcii přesáhla 400 dolarů, celková tržní hodnota činí zhruba 125 miliard dolarů) i jako novátor v oblasti portálových služeb. Například gigovým freemailem (tedy Gmailem) nepřímo spustil válku e-mailových služeb na českém Internetu a zadělal si na kult bezmezné adorace uživatelů, která hraničí s náboženstvím. Jak „americký sen“ v podobě Google funguje, jste si mohli přečíst v lednovém článku 60 minut s Googlem.

Na přelomu roku 2004 a 2005 Google podle očekávání oznámil, že po naskenování knih v nich umožní vyhledávání, což se částečně daří. S koncem ledna se pustil do indexace videosekvencí a vyšla najevo jeho sympatieFirefoxu). Zároveň uvolnil AdWords API pro vzdálenou správu reklamních kampaní. Na stránkách Lupy jste se dozvěděli o záhadném Google Toolbar PageRanku.

V únoru Google zavedl službu hledání v mapách, operátor movie pro hledání filmů, programů a recenzí, stal se registrátorem doménových jmen a nabízel AdSense pro parkované domény.

S příchodem jara spustil Google oficiálně už minulý rok vyvíjenou verzi Google Desktop Search, umožňující vyhledávání na lokálním počítači, či personalizované Google News. Gmail ztloustl o jeden gigabyte a nové funkce, američtí uživatelé mohli sledovat pozice taxíků a autobusů díky službě Ride Finder v kombinaci s mapami. Google integroval technologii Keyhole a nabízel letecké a satelitní snímky. Nový Google Search History pro registrované uživatele poskytuje archivaci dotazů ve vyhledávání.

V květnu Google představil Web Accelerator umožňující rychlejší stahování stránek v nejpoužívanějších prohlížečích a Destkop Search pro firmy. Zároveň se definitivně personalizací homepage přiblížil portálům a připravoval platbu za zobrazení v AdWords. Pomocí amerických mobilních sítí mohli uživatelé prostřednictvím MMS „psát“ svůj blog na Blogger.com.

Napěchovaný archiv satelitních snímků, to je Google Earth, jenž vzniklo pomocí zmiňované technologie Keyhole. Mezi novinky patřilo 3D zobrazení, GPS navigace a vylepšené vyhledávání. O měsíc později bylo přidána Praha a Google Moon. Google zkoušel doplňovat diakritiku, integroval přehrávač streamingového videa do prohlížečů. Spekulovalo se, že Google vyvíjí vlastní platební systém. Německý operátor T-mobile využívá jako startovací stránku svých internetových služeb Google. Vyšlo najevo, že si Google platí za ladění výsledků a tajemství PageRank bylo odhaleno. Microsoft podal na Google žalobu kvůli Číně.

V srpnu se Google vydal na pole instant messagingu se svým Google Talk, což jsme poměrně negativně komentovali ve článku Google Talk: jednoduchý možná až příliš. Google se rozkmotřil se serverem News.com a ptali jsme se: Je Google demokratický? Gmail přišel s dalšími novinkami, třeba s nastavením libovolné adresy pro odchozí poštu a byl počeštěn. Tři tisíce Rusů se stanou od roku 2008 zaměstnanci Googlu. Google nasadil v AdWords nové minimální ceny.

Na podzim se objevily spekulace o WiFi síti od Googlu, který prodá 14 milionů akcií, zaměstnává špičkové odborníky a nabízí tištěnou reklamu. Na svých mapách osvobodil Taiwan od Číny. Google Reader je nová RSS čtečka, po Internetu se šířil falešný Google Toolbar. Databáze, prostřednictvím níž můžete sdílet data a vyhledávat mezi nimi, se nazývá Google Base. Google umožnil prohledávání letenek a oslavil sedmé narozeniny s větším indexem prohledávaných stránek.

Služba Google Local, díky níž si mohou američtí uživatelé naplánovat trasu, byla zpřístupněna pro mobilní telefony. V březnu Google koupil komerční měřící server Urchin a v listopadu jej přetvořil v Google Analytics. Zájem byl tak velký, že Google nápor uživatelů nezvládl a navíc se objevily některé bezpečnostní chyby. Google se v tichosti pustil do štítkování výsledků. V ČR má z webových portálů nejlepší image.

V tomto měsíci se dalších vylepšení dočkal Gmail; je přístupný z mobilu, obsahuje automatický odpovídač a skupiny kontaktů. Google je suverénně druhým nejoblíbenějším vyhledávačem na českém Internetu, o vztahu Googlu a hackingu pojednával článek Googlem ukradená hesla. Zatím poslední službou je Google Musicsearch, nabízející relevantní informace a odkazy k interpretům, albům a písním. Ve své akviziční a vývojové spanilé jízdě však Google v žádném případě neubírá na tempu (včetně Vánoc). Koupí jednou i vás?

A co konkurence?

Přehled letošních novinek na Googlu bere dech. Konkurence sice také nespí, ale často je odsouzena do role statistů, kteří na činy Googlu stačí jen reagovat. Yahoo Video Search je lednová služba vyhledávající ve video souborech. Yahoo vytvořilo toolbar nejen pro Internet Explorer, ale i pro Firefox. Na jaře portál Yahoo oslavil úctyhodné desetileté výročí, mezi dárky se objevila služba Yahoo 360 pronikající do oblastí bloggingu a sociálního networkingu.

Možnost sdílení obsahu oblíbených stránek poskytuje nově na Yahoo služba My Web. Objevily se zprávy, že Yahoo společně s Microsoftem a Googlem cenzurují web v Číně. Po atraktivním asijském trhu mnozí mlsně pošilhávají, Yahoo se zde rozhodlo investovat. Search Subscribtions je služba, která vyhledává informace v placených verzích stránek. Yahoo oznámilo, že se pustí stejně jako konkurenti do projektu digitalizace knihoven a zároveň interně testuje novou verzi e-mailu. Součástí zpravodajství na Yahoo se staly videozprávy. V listopadu Yahoo spustilo vyhledávač v podcastu a novou betaverzi map, ještě před tím ohlásilo spolupráci s Microsoftem na poli instant messagingu a spojenectví proti Google Talk. Před pár týdny ohlásilo Yahoo akvizici del.icio.us a přidalo možnost blogování.

Microsoft a jeho portál MSN.com představil na přelomu minulého roku službu MSN Spaces pro blog a fotogalerie (informovali jsme ve článku MSN Spaces: příliš mnoho míst pro vylepšení), ale i cenzuru. Od ledna šlo na MSN vyhledávat přes RSS, v únoru Microsoft spustil ostrou verzi vyhledávače, který nahradil dosavadní Yahoo. V dubnu MSN oficiálně zprovoznil svůj blogovací systém, který obsadil třetí místo v celosvětové oblíbenosti.

V květnu Microsoft uvolnil finální verzi MSN Search Toolbar, o měsíc později jeho aktualizace přinesla prvně do Internet Exploreru záložky a s nimi tabbed-browsing. Odpovědí na povedené mapy Googlu se stalo Virtual Earth s fotografiemi v úhlu 45 stupňů. Souboj probíhá i v dalších oblastech, Microsoft se nechce zahanbit a dohodl se s British Library na digitalizaci 25 milionů stránek knih. Povedená kalkulačka je to, čím se může MSN pyšnit. Po celý rok Microsoft aktualizoval svůj Messenger.

Nejzajímavější zpráva o dalším velkém hráči na trhu, America Online (AOL), se objevila před pár dny. V této divizi Time Warneru získal za miliardu dolarů pětiprocentní podíl Google. Dalších 300 milionů poskytne Google AOL ve formě kreditu na nákup kontextové inzerce. AOL, která je největším zákazníkem vyhledávače v oblasti reklamy, tlačí Google směrem ke grafické reklamě pod AdWords a na Froogle. Microsoft, který si také dělal na AOL zálusk, odešel v souboji s Googlem poražen. Možná se ale jedná o Pyrrhovo vítězství Googlu.

Následující tabulky nabízí přehledné shrnutí a porovnání některých služeb na zmíněných světových vyhledavačích a portálech.

Vyhledávání informací
Indexy Google Microsoft Yahoo AOL
Audio Ne ANO Ano Ano
Blogy Ano Není známo Ano (společně se zprávami) Ve vývoji
Knihy Ano Ve vývoji Ve vývoji Ne
Reklamní letáky Ano Ne Ne Ne
Katalog stránek Ano Ne Ne Ne
Encyklopedie Ne Ano (Encarta) Ano Ano
Obrázky Ano Ano Ano Poskytuje Google
Firmy Ano Ano Ano Ano
Zprávy Ano Ano Ano Ano
Podcasts Spekuluje se Ne Ano Omezeně
Zboží Ano Ano Ano Ano
Usenet Ano Ne Ne Ne
Video Ano Ano Ano Ano
Stránky Ano Ano Ano Poskytuje Google

Zdroj: Tristan Louis, Milan Kryl

Speciality vyhledávání
Vyhledávací služby Google Microsoft Yahoo AOL
Odpovědi Ano Ne Ne Ne
Shlukované výsledky Ne Ve vývoji Ne Ano (výchozí)
Prohledávání desktopu Ano Ano Ano Ano
Hledání pro mobily Ano Ano Ano Ano
Personalizované hledání Ano Spekuluje se Ano Ne
Historie vyhledávání Ano Ne Ano Ano (výchozí)

Zdroj: Tristan Louis, Milan Kryl

Nevyhledávací služby
Další služby Google Microsoft Yahoo AOL
Aukce Ne Pouze hledání Ano Ne
Blogy Ano Ano Ano Ano
Kalendář Ne Ano Ano Ano
Diskusní skupiny Ano Ano Ano Ano
Email Ano Ano Ano Ano
Komunikátor Ano Ano Ano Ano
Přístup k internetu Velmi omezeně Ano Ano Ano
Mapy Ano Ano
(se 2 dalšími)
Ano Ano
Personalizované stránky (My.*) Ano Ano Ano Ano
(přes My Netscape)

Zdroj: Tristan Louis, Milan Kryl

Vývojové vlastnosti služeb
Služby vývojářům Google Microsoft Yahoo AOL
Inzertní program Ano Ano Ano Ne
Vývojová API Ano Ano Ano Ne
Představení nových služeb Ano Ano Ano Ne
Webhosting Ne Ano Ano Ne

Zdroj: Tristan Louis, Milan Kryl

Budoucnost blízká i budoucí

Ze sumarizace letošních novinek na světových vyhledávačích krystalizují oblasti, kam se vývoj s velkou pravděpodobností bude ubírat. Nejlákavějším segmentem je určitě digitalizace knih, s čímž přišel jako první Google. I přes nepřehledná právnická popotahování o autorská práva jeho konkurenti nechtějí nechat nic náhodě a své projekty rovněž připravují. Největší vývoj zaznamenaly mapy: satelitní a trojrozměrné snímky se stávají standardem, plánovače cest spolupracující s mobilním přístrojem jakbysmet. Třetí potenciálně rostoucí službou je vyhledávání v multimédiích.

Google by rád vyhledával ve všem, třeba i v lidském genomu. Poslední dobou ale rád chodí do zelí také portálům, jeho Gmail se za rok a půl adaptoval na Internetu velmi dobře, Google letos udělal překvapivý úkrok stranou na pole instant messagingu svým Google Talk a způsobil tím na trhu značný povyk. Z nevyhledávacích služeb se možná dočkáme kalendáře, ale třeba také větších projektů v oblasti podcastu, telekomunikací, vlastního platebního systému, nebo třeba hostingu – ostatně pro webové stránky začal Google nabízet statistiky v podobě Google Analytics. Pozornost bude Google jistě nadále věnovat svým reklamním programům, které tvoří naprostou většinu jeho příjmů.

BRAND24

Každopádně je Google mocnější a mocnější. Občas se začínají rodit obavy, kdy začne být Google zlý, nebo zda nepředstavuje zlo on sám. Strach má zatím spíše konkurence a vyhledávač se těší mezi uživateli velké a mnohdy nekritické přízni. Otázkou je, jak dlouho mu to vydrží; největší a nejúspěšnější málokdy bývá nejmilovanějším…

Kdo ví, více nám možná prozradí příští rok. Ten letošní je pomalu za námi a jak si s ním poradily tuzemské portály a vyhledávače, si povíme v některém z příštích článků.

Který server je vám nejsympatičtější?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).