Jednotné přihlášení: Google, Facebook nebo Seznam?

Málokde je v poslední době na internetu tak rušno, jako v oblasti systémů sdíleného přihlašování. Do nich se v poslední době přelilo soupeření nejvýznamnějších webů internetu. Na scéně je Open ID s podporou Seznamu, Google Friend Connect a Facebook Connect.

reklama

V poslední době se do nabídky systémů sdíleného přihlášení k webovým službám přidali silní hráči, kteří se doposud na první pohled míjeli. Své systémy představily krátce po sobě hned tři významné firmy: Google Friend Connect, MySpace Data Availability a Facebook Connect, včera také finálně český Seznam s podporou Open ID.

Ohlédnutí do minulosti

Pokud webový server vyžadoval pro využití některých svých funkcí přihlášení, nejprve to zajišťoval vlastními silami. Často bylo potřeba i u jiného serveru stejného provozovatele znovu se registrovat, ačkoliv postupem času většina provozovatelů přihlašování sjednotila napříč všemi svými servery – například na Lupě a na Rootu se můžete přihlásit stejným loginem a heslem.

Větší portály si začaly budovat vlastní přihlašovací autoritu, například všechny služby Seznamu používají jednotný login formou RUS proxy. Microsoft šel ale ještě dále a nabídl svoji vlastní přihlašovací autoritu pod názvem MS Passport ostatním zájemcům o centralizovanou přihlašovací službu. Protiváhou snahy Microsoftu se stala otevřená aktivita vedená především Sunem pod názvem Liberty Alliance a souboj těchto přihlašovacích systémů zaměstnával komentátory i oba aktivisty do doby, než se ukázalo, že není, oč soupeřit (Microsoft Passport v koncích. Nebo na začátku?). Oba systémy totiž nebyly nijak jednoduché na implementaci, k jejich používání se sice hlásily zvučná jména jako Deutsche Bank, ale tato jména neměla na Internetu nic, kde by takovéto unikátní přihlašování bylo potřeba.

Open ID

Svět, v němž by jednotný login byl výhodou, vyrůstal spíše z internetového podhoubí. Diskusní fóra, chaty, weblogy a skupiny se proměňovaly v rejdiště loginů, avatarů, karem a aur, jenže provozovatelům nepřinášelo použití složitých Passportů a Liberty ID nic zajímavého za implementačních nákladů, které s tím souvisely. Co se uchytilo, byla naopak jednoduchost. A tu přineslo Open ID v květnu 2005. Byl to jedndouchý nápad a jednoduché provedení, se kterým přišel Brad Fitzpatrick, tvůrce populárního komunitního webu LiveJournal při práci v Six Apart, společnosti, která Internetu dala mnoho dobrých nápadů. A Open ID se stal jedním z nich. OpenID – dočkáme se globální internetové občanky?

Open ID funguje trochu jinak. Open ID identifikátorem je adresa, kterou dostanete od libovolného poskytovatele Open ID služby, například tangero.myope­nid.com. Z toho je patrné, že Open ID je „distribuovaná“ záležitost, poskytovatelem služby Open ID může být kdokoliv, kdo si instaluje příslušný software a provozuje jej. Pokud se rozhodne přestat jej provozovat, danné Open ID zaniká a uživatel si je musí registrovat jinde, u jiného provozovatele – proto ty uvozovky u slovíčka distribuovaná. Ačkoliv Open ID není jediným „otevřeným“ identifikačním standardem, pro svou jednoduchost se mezi nimi uchytilo zatím nejvíce.

Google Friend Connect a Facebook Connect

V létě roku 2008 představil svou vizi sdílené přihlašovací autority komunitní portál Facebook pod názvem Connect (FC), což nebylo zajímavé jen tím, že má existující bázi více jak stovky milionu uživatelů, ale také a hlavně tím, že Facebook oznámil možnost sdílet v rámci přihlášení informace se svými přáteli. Uživatelé se tak mohou dozvědět, kteří z jejich přátel používají tuto stránku, případně své přátele k používání stránky pozvat. A samozřejmě se na ni přihlásit svými údaji z Facebooku, aniž by je Facebook třetí straně předal. A nakonec, lze jiným webům umožnit využívat informace z vašeho Facebook profilu v rámci nastavení, která provádíte centrálně na Facebooku. Můžete například znemožnit všem webům znát vaše kontaktní údaje, když si to rozmyslíte.

S podobnou službou v rámci aplikací Open Social přispěchal Google pod názvem Friend Connect (GFC).

Pokud bychom porovnali FC s GFC, zjistíme, že jejich deklarované funkce jsou velmi podobné, ale v praxi jsou tu podstatné rozdíly. Zatímco FC vyžaduje trochu programování, GFC se zprovozní nahráním dvou souborů na server a vložením HTML kódu do stránky. Bod pro GFC. Jenže GFC neumožní předat hostitelskému serveru informaci o přihlášeném uživateli, pouze v rámci svého widgetu nabízí práci s informacemi uživatele. Ty se ale k provozovateli serveru vůbec nedostanou. To je na jednu stranu jistě dobře, ale například pokud chcete zprovoznit pod GFC přihlašování do diskuse pod článkem, musíte použít GFC widget nabízející celou diskusi a vlastní diskusi můžete vyhodit. Je to výhoda nebo nevýhoda? Z hlediska integrace do vzhledu vašeho serveru nevýhoda, možnosti přizpůsobení jsou téměř nulové, widgety jsou pouze v angličtině a i když administrace na první pohled napovídá, že na jazykové přizpůsobení se myslí, zatím je angličtina jedinou volbou. Pokud chcete přizpůsobit barvičky, i to jde, ale větší grafické předělávky jsou vyloučené, jde prostě o kód na straně Google a do něj nezasáhnete.

Facebook Connect zpřístupnil celé vývojářské API, s nímž si můžete pracovat podstatně rozsáhleji. Což ale také znamená, že náročnost implementace je vyšší, než u Google Friend Connect. Je to daň za větší šíři možností.

Typické příklady použití, které Google u GFC udává, zahrnují:

  • e-shopy: GFC umožní uživatelům zjistit, zda jejich přátelé objednali nebo ohonotili produkt na webové stránce
  • zpravodajské servery: umožní vložit komentáře s odkazem na unikátní GFC profil, který platí napříč všemi zapojenými servery.

Google i Facebook uvolnili své přihlašovací služby teprve v prosinci, v posledních dnech se objevuje stále více návodů, možností a pluginů, jak FC i GFC integrovat do nejrozšířenějších blogovacích systémů. Nepřekvapí, že Blogger patřící Google podporuje GFC bez nutnosti dalších úprav. Pro Facebook Connect se zase záhy objevil plugin pro Wordpress umožňující přihlášení k tomuto nejpopulárnějšímu instalovanému blogovacímu systému přes Facebook. Díky této integraci mohou uživatelé takového webu používat funkce určené jen pro registrované přihlášením přes Facebook Connect, plnohodnotně, bez omezení.
How To Add Google Friend Connect To Your WordPress Blog
Video: How To Add Google Friend Connect To A Wordpress Blog / Website (step-by-step)

Facebook Connect pozvání na stránku

Jak vypadá pozvání na prohlíženou stránku v podání Facebook Connect

Facebook Connect přidání k profilu

Takto vypadá žádost vašeho webu propojeného přes Facebook Connect o uložení uživatelových informací do Facebooku.

Google Friend Connect

Vzhled Google Friend Connect widgetu, který umožní prohlásit se za fanouška navštívené stránky. Použit příklad z Marigold.cz

Open ID, Google nebo Facebook?

Pokud vám v sociálních sítích neujíždí vlak, zatím vyčkejte. Rozvoj služeb je překotný a zatím nevyhraněný, není zřetelné, co je jen mlha PR a co jsou opravdu naznačené či realizované funkce. Zatím z prvního pohledu vypadá dále dotažený Facebook Connect, za kterým navíc stojí skutečné pozadí již existující sociální sítě se všemi vazbami a důsledky. V rámci Facebook Connect je již zřejmé, kdo jsou vaši přátelé, v rámci Google Friend Connect si teprve takovéto vazby musíte budovat, znovu si musíte své přátele přidávat, schvalovat. A nemáte žádnou vazbu mezi přihlášením uživatele do GFC a k vašemu webu, funkce dostupné pro přihlášené uživatele GFC nijak neošetří. Pokud si potřebujete na něco vsadit nyní, vsaďte na Facebook Connect, jestli se nemusíte rozhodnout, vyčkejte.

Nicméně výše uvedené výhrady si jistě uvědomují i v Google a je pravděpodobné, že nějaká metodika předání informace o zalogování a možnost hlubší integrace s aplikacemi třetích stran vznikne i u GFC. Do té doby to bude spíše na experimenty případně pro tvůrce webů, kteří nemohou nebo nechtějí nic programovat.

Jestli je pro někoho GFC a FC velkou hrozbou, tak především pro Open ID. I v Česku má login k Facebooku více jak 150 000 uživatelů, držitelů Google Access loginu, jenž zajistí přihlášení k GFC bude mít rovněž velké množství uživatelů, protože je potřebný ke všem registraci podléhajícím službám Google. Open ID se u nás zdaleka tolik nerozšířilo a zůstává spíše popelkou a ojedinělým pokusem (například na Bloguje.cz, OpenID míří na české weby). Situace v cizině je obdobná, Open ID si založili vášniví diskutéři, blogeři a geekové, na mnoha serverech ale vůbec používat nejde.

Seznam podpořil Open ID

To se ale může záhy změnit. Podporu pro Open ID spustil 11. prosince největší český portál Seznam a to obousměrně. Nejenom, že se ke službám Seznamu mohou přihlásit uživatelé přes Open ID, ale Seznam se stává také registrační autoritou v systému Open ID. Díky tomu každý, kdo má svůj login u služby Seznamu, se může napříště přihlašovat ke službám využívajícím autorizaci přes Open ID, protože automaticky získává Open ID adresu.

Tvorba Open ID u Seznamu

Jak se z loginu na Seznamu vytvoří Open ID adresa

V Česku to uživatelé tolik pravda nevyužijí, webů podporujících Open ID je tu pramálo, je ale docela dost dobře možné, že díky podpoře Seznamu bude jejich počet rapidně růst. Oproti 150 000 českým uživatelům Facebooku tu totiž stojí více jak pět milionů registrovaných účtů u Seznamu. A to je číslo, které se počítá.

KL2014

       

Seznam se tak do boje proti sílícímu tlaku Google vydává i na frontě autorizace uživatele. Pravda je, že Open ID nemůže samo o sobě nabídnout komunitní funkce, k uchovávání informacích o digitálních vztazích jsou jiné open-source formáty, ale češi také zatím z komunitních služeb nejsou tolik vyvalení, jako uživatelé za oceánem. Implementace Open ID může na dlouhou dobu pro dominaci na českém trhu postačovat.

A co vy a vaše webová služba? Nechává vás děni kolem Open ID, GFC a FC v klidu, jste mírně ostražití nebo implementujete? A pro co jste se rozhodli? Pište do komentářů (pod IInfo loginem :), my sami nad tím přemýšlíme, co zvolit.

Anketa

Používáte Open ID?

       

Patrick Zandl

Patrick Zandl avatar

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz, nyní přesedlal na energetiku a je spoluzakladatelem energomo­nitoru. Profesní životopis má na LinkedIn.

Školení PPC reklamy pro začátečníky

  •  
    Principy fungování PPC reklamy.
  • PPC nejsou jen ve vyhledávačích.
  • Zjednodušte si správu šikovnými nástroji.

Detailní informace o školení PPC reklamy »

       
97 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 8. 2013 10:19

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem