Tabfoundry umí vytvářet záložky na Facebooku v jednoduchém editoru

Při práci v reklamní agentuře řešil Láďa Hrbáček facebookové záložky téměř denně. Marně hledal snadný nástroj na jejich vytváření. Nakonec si řekl, že by se to dalo naprogramovat.

Tabfoundry je jedním ze slibnějších a ambicióznějších projektů z loňského StartupYardu. Na zářijovém Startup Live pak zaujal také Fadiho Bisharu. Se spuštěním veřejné verze si však tvůrci dali na čas. Zpřístupnili ji teprve před dvěma týdny. Lupě odpovídal Láďa Hrbáček.

Jaký problém řeší Tabfoundry?

Tabfoundry je drag‑and‑drop editor na vytváření záložek na Facebooku. Ty si lze představit jako webové stránky uvnitř těch facebookových. Restaurace si tak může jednoduše vložit na Facebook své menu, kadeřníci ceník nebo objednávkový formulář, autoři ukázky z knihy, a tak dále. V záložkách na Facebooku lze také provozovat soutěže.

[Redakční poznámka: Jde o „na míru“ přidané další záložky pro facebookové stránky — tedy stránky firemní, fanouškovské a podobné; nejedná se o profily uživatelů.]

Technicky je záložka prvek iframe vložený přímo do Facebooku přes API. Editor jako takový využívá HTML5 a je napsaný v JavaScriptu; na našich serverech běží aplikace v Pythonu a jako databázi využíváme MongoDB.

Máte konkurenci? Jakou proti ní nabízíte výhodu?

Oproti konkurenci (Heyo, GroSocial) se lišíme hlavně editorem. Umíme totiž práci se schránkou, s historií, umíme automatické zarovnávání k okrajům a středům objektů (guidelines) nebo mřížkou. Také umožňujeme práci s více objekty najednou.

Snažili jsme se, aby aplikace byla oproti konkurenci co nejvíce intuitivní a jasná, a v tom duchu se také snažíme Tabfoundry dále vylepšovat. Velký rozdíl bude potom ve funkcích, které teprve připravujeme.

Může vás někdo rychle ohrozit? Nebo byste řekli, že jste si získali pohodlný náskok?

Stát se může leccos, nicméně vyvinout editor není úplně triviální záležitost a další hráč by musel vynaložit poměrně velké úsilí a investici, aby podobný nástroj vytvořil.

Jak vás napadlo udělat Tabfoundry?

Tvůrci Tabfoundry. Zleva Láďa Hrbáček, Michal Kvasnička, Petr Messner

Tvůrci Tabfoundry. Zleva Láďa Hrbáček, Michal Kvasnička, Petr Messner

Přibližně rok a půl jsem pracoval v digitální reklamní agentuře, kde jsme řešili záložky prakticky denně. Snažil jsem se najít nějaký nástroj, v kterém bychom si mohli záložky vytvářet jednoduše sami, bez dodavatelů. A protože jsem také programátor, věděl jsem, že je možné takový nástroj vytvořit.

Jsme dohromady tři zakladatelé: já — Láďa Hrbáček — dále Michal KvasničkaPetr Messner. Petr pracoval několik let v Seznamu jako vývojář Skliku, Michal vytvořil nespočet webů na zakázku a já jsem před prací v agentuře vyvíjel weby a HTML šablony na zakázku. Všichni tři jsme z ČVUT a Michal s Petrem právě dokončují bakalářské studium. Vzhled Tabfoundry pro nás navrhoval Jiří Adámek.

Kdy jste na Tabfoundry začali pracovat?

Začali jsme prakticky od nuly dnem začátku loňského běhu StartupYardu, tedy 1. května 2012.

Jak vám StartupYard pomohl?

Jednoduše řečeno — bez StartupYardu by Tabfoundry vůbec nevzniklo. Teprve přijetí do akcelerátoru bylo impulsem k opuštění práce. Také nám dali podmínku, že posílíme dvoučlenný tým, a našli jsme si Michala, který sám napsal prakticky celý editor v JavaScriptu.

StartupYard nám poskytl desítky hodin mentorování se zajímavými lidmi, naučili nás prezentovat, dodali spoustu motivace, vzali na zajímavé konference, například na The Next Web v Amsterdamu nebo na Pioneers Festival ve Vídni, a mnoho dalšího.

Proč trval vývoj Tabfoundry tak dlouho?

Původně jsme chtěli Tabfoundry spustit už v září, ale nestihli jsme to. Na podzim nás pak trochu brzdila škola. Teď už je naštěstí Tabfoundry na světě a my připravujeme spuštění dalších funkcí, jako například editoru vlastních formulářů.

Cítíte se nějak ohroženi závislostí na Facebooku?

Závislost na Facebooku může být jak velkým problémem, tak i velkou výhodou. O tomto riziku víme od začátku a rozhodli jsme se ho podstoupit.

Jaké je vyvíjet pro Facebook?

Při vývoji jsme se občas setkali s různými „zákoutími“ Facebook API, která nejsou zdokumentovaná, nebo s chybami, které opravit trvá téměř rok (například přeřazování záložek na stránce). Přesto však obdivujeme vývojáře Facebooku za to, jakou odvádějí práci nehledě na tlak, který je na ně vyvíjen.

Co bylo na projektu vůbec nejtěžší? Co jste dopředu nečekali?

Řekl bych, že nejvíce jsme podcenili čas. Žádný velký problém nás nepotkal, zatím nejtěžší bylo skloubit dohromady Tabfoundry a školu.

Jak jste na tom s penězi?

Všechny náklady jsme hradili z investice od StartupYardu a peníze na osobní život řešil každý sám — převážně z práce na jiných věcech.

Jak bude Tabfoundry vydělávat?

Ti uživatelé, kteří platí měsíční poplatek za plán „Premium“ nebo „Agency“, mají k dispozici tzv. prémiové widgety, jako jsou formuláře, soutěže a další. Rozdíl je také v tom, že ve verzi zdarma je nad každou publikovanou záložkou na Facebooku logo Tabfoundry s proklikem k nám na web.

Máte ještě z doby neveřejné Tabfoundry už nějaké zákazníky?

Zhruba od srpna jsme spolupracovali s několika agenturami a freelancery, kteří měli přístup do soukromé betaverze. Dohromady to bylo něco kolem třiceti měsíčně aktivních uživatelů. Z toho období také pocházejí reference, které uvádíme na webu.

Jaké jsou první ohlasy na veřejné spuštění? Můžete už něco prozradit?

Máme velkou radost, že téměř všechny ohlasy jsou pozitivní, a také nás potěšilo, že ačkoliv nemáme venku ještě žádné prémiové widgety, našli se i první platící zákazníci na různých kontinentech.

Co vás čeká nyní?

V první řadě ještě spustíme možnost vytváření vlastních formulářů, následně budeme spouštět fotosoutěž a také pracujeme na něčem úplně novém — ale o tom bych zatím mluvil nerad.

Nechystáte se přesunout do zahraničí? Neuvažujete o Silicon Valley?

Zůstáváme v TechSquare. Do Silicon Valley se podíváme teď na konci ledna se StartupYardem, ale zůstat neplánujeme.

Jednáte s někým o investici?

Rádi bychom se obešli bez ní, ale uvidíme, jak nám to půjde.

CIF16

Kam chcete tento projekt dovést? Jak si ho představujete za tři roky?

Nemáme nějaké konkrétní plány nebo tabulky. Rádi bychom však, aby Tabfoundry používaly tisíce lidí na celém světě a abychom měli stovky nadšených platících zákazníků.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 2. 2013 12:16

Školení: Online Public Relations aneb PR sociálního věku

  •  
    Jak se liší digitální PR oproti klasickému PR.
  • Jak tvořit tiskové zprávy.
  • Jak monitorovat a vyhodnocovat PR.

Detailní informace o školení »