Tablety patří e-mailům a zpravodajství. A co na mobilních zařízeních děláte vy?

Podle jednoho z výzkumů s rostoucím počet uživatelů tabletů vzniká nová sorta lidí, kteří konzumují zpravodajství s větší vervou než ostatní. Kromě zpráv na mobilních zařízeních prý vedou e-maily, ale kde jsou ty aktivity, které možná neradi přiznáváme? Jsou data od účastníků výzkumů skutečně pravdivá?

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Americká studie Future of mobile news si vzala za cíl zjistit, jak uživatelé chytrých telefonů a tabletů konzumují zpravodajství. Výkladem výzkumu se kromě jiných médií zabýval i server Poynter. Klíčovým zjištěním je fakt, že po e-mailu je právě zpravodajství druhou nejpopulárnější aktivitou na mobilních zařízeních (tedy chytrých telefonech a tabletech). Druhou skvělou zprávou pro média je zjištění, že třetina uživatelů tabletů čte více zpravodajství z více zdrojů, než když tablet nepoužívala.

Zpravodajská média by tedy mohla (finanční stránce věci je věnována část výzkumu) být spokojená, protože je jejich obsah na mobilních zařízeních oblíbený. Zpravodajství si čtou tři čtvrtiny majitelů tabletů, 19 % dokonce denně. Průměrný mobilní čtenář tráví se zpravodajstvím 50 minut denně, z každého navštíveného média si přečte dva až tři články. Trh s tablety se diverzifikuje, tržní podíl produktů od Applu klesá. Prosazují se menší a levnější tablety s Androidem. 

Zajímavé je, že existují rozdíly v chování majitelů iPadů a vlastníků ostatních zařízení. Jablečné tablety jsou častěji používány každý den a jejich majitelé také častěji konzumují zpravodajství. Zpravodajství v tabletech není tak mobilní, jak by se mohlo zdát – 85 % uživatelů tabletů a 58 % uživatelů chytrých telefonů tvrdí, že čtou zprávy doma. Že by zvyk z doby papírových novin a chvilek s kávou a tiskem na kanapi?

Tradiční otázkou do pranice je „souboj“ aplikací a mobilních stránek. Uživatelé tabletů obecně mají radši mobilní stránky (podívejte se na zajímavou tabulku výše), ovšem příznivci aplikací konzumují více zpravodajství a jsou častěji ochotní za obsah platit. Média se tedy celkem pochopitelně drží aplikací, protože za svůj obsah chtějí peníze.

Výzkum poskytl beze sporu pěkný pohled na to, jak zpravodajství v mobilních zařízeních čteme. My, „uživatelé mobilních zařízení“, jsme evidentně něco víc než ti ostatní. Zajímá nás aktuální dění, svá zařízení využíváme smysluplně, můžeme na sebe být pyšní.

EBF16

Zjištění, že uživatelé preferují na chytrých telefonech a tabletech e-maily a zpravodajství se mi ale popravdě řečeno moc nezdá. Výzkum je výzkum, ovšem realita je někde jinde. No řekněte sami: když se vás někdo z výzkumníků zeptá na používání tabletu, co odpovíte? „Vyřizuji na něm e-maily, čtu zpravodajské a odborné články, využívám aplikace na organizaci času…“ Takhle vidíme používání tabletů a chytrých telefonů v ideálních představách. Tato zařízení nám mají pomáhat v práci a zjišťování informací. Do výzkumu uvedeme ideál. Ve skutečnosti nám ale mobilní zařízení slouží hlavně k sledování filmů, používání sociálních sítí, hraní her, bezúčelnému surfování… Nojo, ale přiznejte to, že?

Nechci zlehčovat roli mobilních zařízení v šíření zpravodajství. I já sám používám na tabletu mnoho nejrůznějších zpravodajských aplikací a webů a i onen vítěz souboje o nejoblíbenější mobilní aktivitu zvaný e-mail má u mě při práci s tabletem místo. Jenom se trochu bojím, že podobné výzkumy zkreslují realitu víc, než se může na první pohled zdát. Ale samozřejmě věřím tomu, že uživatelé tabletů čtou zprávy více než ostatní a že zpravodajství poráží hry a sociální sítě…

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 12. 10. 2012 18:52

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »