Hlavní navigace

Tablety patří e-mailům a zpravodajství. A co na mobilních zařízeních děláte vy?

Jan Handl 5. 10. 2012

Podle jednoho z výzkumů s rostoucím počet uživatelů tabletů vzniká nová sorta lidí, kteří konzumují zpravodajství s větší vervou než ostatní. Kromě zpráv na mobilních zařízeních prý vedou e-maily, ale kde jsou ty aktivity, které možná neradi přiznáváme? Jsou data od účastníků výzkumů skutečně pravdivá?

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

Americká studie Future of mobile news si vzala za cíl zjistit, jak uživatelé chytrých telefonů a tabletů konzumují zpravodajství. Výkladem výzkumu se kromě jiných médií zabýval i server Poynter. Klíčovým zjištěním je fakt, že po e-mailu je právě zpravodajství druhou nejpopulárnější aktivitou na mobilních zařízeních (tedy chytrých telefonech a tabletech). Druhou skvělou zprávou pro média je zjištění, že třetina uživatelů tabletů čte více zpravodajství z více zdrojů, než když tablet nepoužívala.

Zpravodajská média by tedy mohla (finanční stránce věci je věnována část výzkumu) být spokojená, protože je jejich obsah na mobilních zařízeních oblíbený. Zpravodajství si čtou tři čtvrtiny majitelů tabletů, 19 % dokonce denně. Průměrný mobilní čtenář tráví se zpravodajstvím 50 minut denně, z každého navštíveného média si přečte dva až tři články. Trh s tablety se diverzifikuje, tržní podíl produktů od Applu klesá. Prosazují se menší a levnější tablety s Androidem. 

Zajímavé je, že existují rozdíly v chování majitelů iPadů a vlastníků ostatních zařízení. Jablečné tablety jsou častěji používány každý den a jejich majitelé také častěji konzumují zpravodajství. Zpravodajství v tabletech není tak mobilní, jak by se mohlo zdát – 85 % uživatelů tabletů a 58 % uživatelů chytrých telefonů tvrdí, že čtou zprávy doma. Že by zvyk z doby papírových novin a chvilek s kávou a tiskem na kanapi?

Tradiční otázkou do pranice je „souboj“ aplikací a mobilních stránek. Uživatelé tabletů obecně mají radši mobilní stránky (podívejte se na zajímavou tabulku výše), ovšem příznivci aplikací konzumují více zpravodajství a jsou častěji ochotní za obsah platit. Média se tedy celkem pochopitelně drží aplikací, protože za svůj obsah chtějí peníze.

Výzkum poskytl beze sporu pěkný pohled na to, jak zpravodajství v mobilních zařízeních čteme. My, „uživatelé mobilních zařízení“, jsme evidentně něco víc než ti ostatní. Zajímá nás aktuální dění, svá zařízení využíváme smysluplně, můžeme na sebe být pyšní.

Zjištění, že uživatelé preferují na chytrých telefonech a tabletech e-maily a zpravodajství se mi ale popravdě řečeno moc nezdá. Výzkum je výzkum, ovšem realita je někde jinde. No řekněte sami: když se vás někdo z výzkumníků zeptá na používání tabletu, co odpovíte? „Vyřizuji na něm e-maily, čtu zpravodajské a odborné články, využívám aplikace na organizaci času…“ Takhle vidíme používání tabletů a chytrých telefonů v ideálních představách. Tato zařízení nám mají pomáhat v práci a zjišťování informací. Do výzkumu uvedeme ideál. Ve skutečnosti nám ale mobilní zařízení slouží hlavně k sledování filmů, používání sociálních sítí, hraní her, bezúčelnému surfování… Nojo, ale přiznejte to, že?

Nechci zlehčovat roli mobilních zařízení v šíření zpravodajství. I já sám používám na tabletu mnoho nejrůznějších zpravodajských aplikací a webů a i onen vítěz souboje o nejoblíbenější mobilní aktivitu zvaný e-mail má u mě při práci s tabletem místo. Jenom se trochu bojím, že podobné výzkumy zkreslují realitu víc, než se může na první pohled zdát. Ale samozřejmě věřím tomu, že uživatelé tabletů čtou zprávy více než ostatní a že zpravodajství poráží hry a sociální sítě…

Našli jste v článku chybu?

5. 10. 2012 11:32

p (neregistrovaný)

vsak jo, na tohle je nejlepsi, pac se ti nezasvini kkavesnice a jde to dobre otrit

5. 10. 2012 10:19

porno (neregistrovaný)

kde je porno? hlavní důvod pro tablet?

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Pečete cukroví a zbyl vám bílek?

Pečete cukroví a zbyl vám bílek?

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí