Hlavní navigace

Tajné vánoční pletky

Nikola Rafaj 14. 12. 2000

"A na čem budete vydělávat?" zní typická novinářská otázka. "Na reklamě a e-commerci," následuje typická odpověď většiny internetových portálů, ačkoli o provedení její druhé části ještě nikdo nikdy neslyšel. Internetový portál a chce vydělávat na elektronickém obchodu? Už jste o takovém slyšeli?

Letošní Vánoce budou přelomové. Vypadá to jako hodně nadnesené tvrzení, zatím však právě ony utajeně a hodně potichu rozhodují, z čeho budou žít největší internetové servery v dalších letech. Budou si muset vystačit s reklamou, nebo jim kápne nějaký peníz i ze slavného elektronického obchodu?

Dosavadní příjmy serverů-poskytovatelů obsahu plynou z drtivé většiny z reklamy. Zanedbatelné položky plynoucí ze „služeb“ a dalších nicneříkajících oblastí, do kterých je na druhé straně hojně investováno, jsou zatím vysvětlovány jako „investice do budoucna“: musíme teď vydávat více, aby se nám v budoucnu vše několikanásobně vrátilo. Jednou z takových oblastí je právě elektronický obchod s koncovými uživateli. Portály i oborové servery k němu svádí jednoduchá (a dosud pomíjená) úvaha: máme milion uživatelů, kdyby jen každý desátý u nás měsíčně utratil 10 korun, máme vystaráno.

Už i český Internet ukazuje, že jej tato otázka zajímá. Vánoční poradce na Atlasu (http://vanoce­.atlas.cz/), obchod s dárky na Centru (http://vanoc­ni.centrum.cz/), průvodce nákupy na Mobil serveru (http://vanoce­.mobil.cz/), všichni začínají zkoušet, jak se uživatelé zachovají. Mají nás stále jen za bezplatné weby, nebo jsou ochotni něco utratit? Dosud totiž ani světové portály typu Yahoo! nemají vyřešeno, zda mohou na obchodování skutečně vydělat, nebo je to jen ztráta času. Všichni jsou průkopníky a ze srovnání několika projektů lze vypozorovat, že všichni stále hlavně zkouší (každý jinak), co má šanci se uchytit.

Nejdéle testovanou je myšlenka „partnerských serverů“, kterou nejlépe prezentuje Shopping na Yahoo! nebo Altavista a částečně zkouší Atlas se svým poradcem. Portál naláká uživatele, aby si na jeho stránkách vybral zboží, a v případě rozhodnutí k nákupu jej přesměruje na internetový obchod, který prodej, dodávku zboží a další procesy plně zajistil. Portálu se tím zvyšuje počet navštívených stránek, z každého uskutečněného prodeje mu plyne procento, uživatel má zase pocit, že nakoupil na jemu důvěrně známých stránkách. Yahoo toto „splývání“ dovádí téměř k dokonalosti, neboť všech 15 partnerských obchodů má zabudovaných přímo do svých stránek (adresa i design zůstává stále podobná yahoo.com), takže uživatel téměř nemusí postřehnout, že zašel nakoupit na úplně jiný server. V případě českého Atlasu se jedná o mnohem menší pokus, neboť má své tipy na dárky se skutečným prodejem jen prolinkovány odkazy a to navíc s jediným obchodem Shop.cz.

Podobnou myšlenku „partnerských webů“ začal vloni prosazovat Amazon, i když v jeho případě šlo o krok mnohem dál – majetkové propojení. Jeff Bezos, zakladatel tohoto internetového mamuta, se stále oháněl myšlenkou, že z Amazonu udělá pouze značku, kterou bude pronajímat, obchod povedou jiné firmy – podobně jako to dělá McDonald's nebo Benneton. Bezos již vloni začal vytvářet Amazon Network, do kterého přibral lékárenský Drugstore.com, potravinový HomeGrocer.com nebo (nyní již zkrachovalý) zvířecí Pets.com, po jarním tání na americké burze však musel z tohoto partnerství rychle vycouvat, neboť ho na začátku stálo příliš peněz. Z jeho následujících sdělení však vyplývá, že se této myšlenky stále nevzdává, což dokládá i vánoční propojení s hračkářským Toysrus.com.

Mnohem jistější způsob ukázal český iDnes – začleněním velkého obchodu ShopCenter do svých stránek. Není zatím dokonalé jako na Yahoo, při dalším prolínání však může oběma přinést dobrou (tj. stabilní) pozici – iDnes dodá zákazníky, které obslouží někdo jiný, a oba si rozdělí zisk. Tato forma „strategické aliance“ je také nejčastěji považována za nejlepší způsob, přinejmenším proto, že je odzkoušený v kamenném obchodu. Má však na druhé straně hodně velká rizika (především první partner může druhého stáhnout ke dnu) a úplně neodpovídá vztahům na Internetu – exkluzivní propojení vždy přináší ztráty z neuskutečni­telných obchodů.

Za nejméně odzkoušenou a proto za nejodvážnější variantu považuji cestu Vánočního Centra – „udělej si to sám“. V případě českého portálu se jedná o lehkou verzi obchodu se 100 dárky, na které si hlavně odzkouší, jak náročné je vyřizování objednávek, o zájmu zákazníků příliš nevypoví. Přestože je to velmi zajímavý pokus, nemyslím, že může přinést o uživatelích dobře vypovídající výsledky. Pokud se vánoční obchod ujme, bude to jen dobře, ukáže, že uživatelé portálu o takové služby mají (pravděpodobně) zájem. V případě neúspěchu však nelze zjistit, co bylo jeho důvodem – nedůvěra uživatelů, malá nabídka, je na podobné věci ještě brzy? Centrum vsadilo na hledání a dá se říct že oproti variantě „vrhnout se do toho po hlavě“ a vytvořit velký obchod jde o opatrné a relativně levné zkoušení. Nevím, co po něm může následovat. Myslím, že je vždy vhodnější nechat nejméně vyřizování prodeje na jiné firmě, jak to udělal Computer Press se svou Vltavou, pro kterou založil novou společnost.

Jak jste si všimli, je v tomto článku spousta otázek. Ty ani letošní Vánoce nevyřeší a bude trvat nejméně další rok, než budeme moci říci, která cesta může být ta správná. Zatím všem vzdávám hold za odvahu, že se do takového hledání pustili. Bude ještě hodně dlouhé.

Našli jste v článku chybu?

16. 12. 2000 1:31

Nikola Rafaj (neregistrovaný)
Dobry vecer,

odpovim Vam primerene dlouze, nebot bych Vam jiz radeji odepsal mailem. To se vztahuje k te anonymite, zde maji byt diskuze a my vedeme dialog (presneji 2 monology vedle sebe ;).

ad 1.) V tom se neshodneme, ale jsem rad, ze si drzite sve.
Zkuste si odpovedet, co znamena pro vetsinu lidi, co rozhoduji, IBM a Microsoft? Vyjmenoval jste presne oblasti, ve kterych se angazuji, jenze kolik z nas vi, ze IBM neni jen hardware a Microsoft Windows?

Kdyz jste uvadel, proc nepopisu v…






14. 12. 2000 22:07

Author (neregistrovaný)
K te anonymite.
Pod timhle nickname vystupuje vsude na Internetu a jsem pod nim znam. A kdybych napsal svoje jmeno, tak by to melo asi stejny efekt jako kdyz ho napisete vy. Neznam vas osobne a proto je to pro me jen neco nic nerikajiciho.
Za druhe si myslim, ze plati prislovi "ze zlato zustane vzdy zlatem, at je ma v ruce bohac nebo chudas" neboli pokud mate pravdu vy nebo ja je uplne jedno jak se jmenujeme. Pouze dnes si lide zvykli na berlicky divat se kolik ma kdo titulu a jeho j…

Podnikatel.cz: Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Italové dělají mozzarellu z mléka z Česka

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

Jak vybrat ořechy do cukroví a kde mají levné

Podnikatel.cz: Hledáte investora? Neunáhlete se

Hledáte investora? Neunáhlete se

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Lupa.cz: České internetové uzly vtrhly na Slovensko

České internetové uzly vtrhly na Slovensko

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru