Tak nám zase kradou obrázky...

A už je to tady znovu: Někdo, tentokrát RajSmichu.cz, zase bere cizí legrační obrázky a přidává na ně svoje loga. Nestalo se to poprvé, nestalo se to naposled a není to jen česká specialita.

A už je to tady znovu: Někdo, tentokrát RajSmichu.cz, zase bere cizí legrační obrázky a přidává na ně svoje loga. Nestalo se to poprvé, nestalo se to naposled a není to jen česká specialita. Nechci diskutovat o tom, zda někdo, kdo na konci roku 2004 považuje tento link za neotřepaný vtip, má morální právo být jakkoliv aktivní v oblasti „internetového humoru“. Je mi také celkem fuk, jestli zloděj bude tvrdit, že obrázky „dostal emailem od anonymního dárce“. Rozhořčení „okradených“ (jistě oprávněné) mi ale připomnělo jednu důležitou skutečnost: „Fotomontáže“ jsou u nás chápány podstatně jinak než v některých jiných kulturních zemích.

Pokud udělám třeba takovouhle montáž (k předloňským povodním), jistě jsem do ní investoval nějaký svůj nápad, nemluvě o námaze. Přitom ale jde o zkombinování copyrightované hlavy politika, copyrightovaného piráta (z filmu) a copyrightovaného papouška (z přírodopisného serveru).

CIF16

V USA nebo v Německu (a asi i jinde) existuje právo na parodii, které dává vtipálkovi až překvapivou volnost: Například může vzít cizí (velmi slavnou a velmi copyrightovanou) fotografii, namontovat na ni jinou hlavu a je v pohodě. Pokud vím, u nás nic podobného neexistuje a pokud někoho parodujete, „postižený“ může poukázat na skutečnost, že jste nedovoleně použil jeho podobu a máte smůlu (viz například záležitosti „Václavka a Dášeňka“ nebo „Zelený Raoul“).

Rozhodně se nechci zastávat nikoho z rajsmichu.cz nebo ftipky.cz. Jenom bych chtěl „okradené“ (mezi něž taky patřím) upozornit, že pokud jejich dílo (ať je jakkoliv vtipné a originální) vzniklo za použití cizích děl, také nejsou úplně z obliga a mohou se dočkat nepříjemných překvapení. Ovšem pokud se budou trochu snažit, může takové „nepříjemné překvapení“ být vyřešeno přinejmenším stejně kreativně jako původní montáž.

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 11. 2004 14:22

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »