Hlavní navigace

Tak pravil Zuckerberg. Třicet rad od zakladatele úspěšného startupu

Petr Kočí 1. 11. 2011

Kdybych začínal znovu, vybudoval bych Facebook v Bostonu, ne v Sillicon Valley. To je nejcitovanější výrok ze sobotního vystoupení Marka Zuckerberga na Stanfordově univerzitě. Ve „škole pro startupy“ ale zaznělo mnohem víc užitečných rad. Zde jsou ty nejzajímavější.

Mark Zuckerberg vystoupil na Startup School, která je pravidelnou akcí technologického akcelerátoru Y Combinator, už potřetí. Video ze čtyřicetiminutového rozhovoru s Jessicou Livingstone najdete zde. Zuckerbergovo vystoupení začíná ve 44. minutě. My z něj vybíráme tyto myšlenky. Souhlasíte s nimi?

“Hned na začátku jsme si uvědomili, že většina firem pohoří, protože postupují kupředu příliš pomalu a snaží se být příliš dokonalé.”

“Ve Facebooku máme motto: největší riziko je nepodstupovat žádné riziko. Když ho podstoupíte, může to skončit neúspěchem. Ale svět se mění strašně rychle a jedině pokud se všem rizikům vyhnete, máte neúspěch zaručen.”

“Pokud všichni oslovení zaměstnanci vaši pracovní nabídku přijímají, znamená to, že jim nabízíte moc vysoký plat. Abyste dosáhli tržní rovnováhy, měli byste mít podobné procento přijetí a odmítnutí. A netýká se to jen náboru nových zaměstnanců.”

“Lidí, kteří ve firmě promýšlejí návrh produktu a uživatelského prožitku, by zároveň měli dobře rozumět i technickému řešení. To je pro nás klíčová a neuvěřitelně cenná věc.”

“Zpočátku jsem vůbec nechtěl zakládat firmu. Postupně se ale ukázalo, že i když nejsme ti nejkvalifikovanější k tomu, abychom vytvořili univerzální sociální API, jsme ti, kterým na tom nejvíc záleží. Víc, než zavedeným firmám. Dělali jsme na tom, protože jsme byli přesvědčeni, že je to úžasná věc. Podnikání přišlo až pak.”

“Nebylo to jako v tom filmu. Žádné pití ani hackování. Prostě jenom soutěž pro programátory. Dva nejlepší jsme si vybrali a pak jsme spolu žili a pracovali v jednom domě. A bavili jsme se při tom.”

“Nešli jsme do toho, abychom měli firmu. A tenhle přístup si uchováváme. Pořád na Facebooku pracujeme hlavně proto, že si myslíme, že je úžasný, něco takového by mělo existovat a nikdo jiný to tak dobře nedělá.”

“Firma je nejlepší způsob, jak dát talentované lidi dohromady, aby něco změnili.”

“Budovat firmu je podobné jako vyvíjet software. Manažer i programátor si bere velké problémy a rozděluje je na malé zvládnutelné úkoly.”

“Už v počátcích jsme vytvořili speciální Growth Team – oddělení pro rozvoj a růst. Jeho zodpovědností je starat se o nabírání nových uživatelů. Je to jedno z našich nejlepších rozhodnutí. Ostatní technologické firmy, například Dropbox, ho teď kopírují. Doporučuju vám, jakmile máte hotový produkt, kterému věříte, centralizujte tyto kompetence a vytvořte něco podobného.”

“Zpočátku jsme neměli dobré analytické nástroje. Ale dospěli jsme k magickému číslu deset. Když má uživatel deset přátel, bude mít na zdi dost obsahu, aby pro něj bylo zajímavé se na Facebook vracet. Proto jsme odstranili všechny zbytečnosti a překážky, které novému uživateli stály v cestě, aby získal prvních deset přátel. V každé firmě to bude trochu jinak, ale doporučuji vám, abyste se ve správné fázi vývoje zastavili a provedli obdobný krok.”

“Když svou firmu prodat nechcete, nezapojujte se do procesu, ve kterém jednáte s lidmi o tom, jak svou firmu prodat. Já jsem to udělal a považuji to za svou největší manažerskou chybu. Zase jsem se z ní ale hodně naučil, poznal své lidi a část z nich na základě toho vyměnil. Chtěl jsem mít nejbližší kolegy, kteří stejně jako já budují firmu s dlouhodobou perspektivou.”

“Hodně zakladatelů startupů prodá svou firmu, protože zjistí, že chtějí pracovat na něčem úplně jiném, než co jejich startup dělá.”

“Pokud zakládáte firmu, abyste uskutečnili svou vizi, můžu vám téměř zaručit, že po jejím prodeji se vám už žádnou vizi uskutečnit nepodaří. Proto firmu neprodávejte. “

“Vždycky jsem se na VC investory díval skepticky a pořád se tak na ně dívám. I když pár výjimek existuje. Netvrdím, že všichni VC jsou špatní. Říkám jen, že musíte najít v první řadě lidi, kteří svět vidí podobně jako vy.”

“Většina z toho, co se mi stalo, bylo obrovské překvapení. Nebudu předstírat, že jsem v počátcích Facebooku věděl, co dělám.”

“V každém okamžiku se děje několik tisíc věcí a jen na jedné nebo na dvou záleží. Na ty se musíte koncentrovat.”

“Jedno z největších překvapení mé kariéry: že můžete být tak strašně špatní v tolika důležitých věcech. Když se ale soustředíte na to, co má pro vaše uživatele a zákazníky skutečnou hodnotu, učíte se z vlastních chyb a máte něco unikátního a cenného, tak se ze všeho dostanete.”

“První roky jsem se pořád bál, že je Facebook na pokraji zániku. Že Google nebo někdo jiný okopíruje náš produkt a my budeme nahraní. Ale podívejte se, jak dlouho jim trvalo, než ho okopírovali. Nakonec zjistíte, že máte dost času na to abyste se učili a zdokonalovali.”

“Dopustíte se spousty chyb. Na tom nezáleží. Nebudou vás posuzovat podle vašich chyb. Lidé si je za pár let nebudou pamatovat. Zapamatují si to, co se vám povedlo.”

“Proč jsi Mark Zuckerberg? Co jsi udělal správně, že jsi uspěl?” ptá se moderátorka Jessica Livingstone. “O tom jsem taky hodně přemýšlel,” odpovídá Mark. “Asi je to i v tom, jak mě máma vychovala. Dobrá židovská matka. Přinesl jsem domů test, ve kterém jsem dostali 99 bodů a ona se zeptala: proč nemáš 100?”

“Technologické a internetové startupy jsou jedno z mála odvětví americké ekonomiky, kterým se skvěle daří.”

“Znepokojuje mě tady v Sillicon Valley množství lidí, kteří zakládají firmy dřív, než si uvědomí, co vlastně chtějí dělat. Rozhodnete se založit firmu, ale ještě nevíte, co vás opravdu zajímá. Myslím, že hodně zakladatelů startupů žije v bludu.”

“Když založíte firmu a aspoň trochu se jí začne dařit, budete se tomu muset věnovat ještě nejmíň pět let. Tak radši dělejte, co vás baví.”

“Ještě dřív, než jsem začal pracovat na Facebooku, jsem chtěl vybudovat platformu.”

“Za pět nebo deset let budou aplikace a další nadstavby nad Facebookem tím, co si lidé z oboru budou pamatovat jako nejdůležitější události této doby.”

“Posledních pět let v sociálních sítích šlo o to propojit lidi. Dalších pět nebo deset let půjde o to, co na těchto spojeních můžeme vybudovat. Taky trvalo pár let, po tom, co se lidé připojili k internetu, než firmy přestaly distribuovat software na CD-ROM.”

“Když jste v Sillicon Valley, máte pocit, že tu být musíte. Jsou tu skvělí inženýři, skvělé univerzity, skvělí VC. Právníci vám poradí, jak správně založit firmu. Můžete si snadno pronajmout kapacity v datových centrech. Ale není to jediné místo, odkud se dá podnikat. Pokud začínáte a nic nevíte, je dobré tady být, protože tu je dost lidí, kteří vám pomohou s věcmi, jimž sami nerozumíte. Ale abych byl upřímný, kdybych měl teď začít znovu, radši bych zůstal v Bostonu. Podnikatelská kultura tady v Kalifornii je pořád na můj vkus zaměřená moc krátkodobě. Je tu moc lidí, kteří chtějí založit firmu, jen proto, aby založili firmu. Nebo proto, aby ji hned prodali. Je tu obrovská fluktuace. Lidé nejsou příliš oddaní tomu, co dělají.”

“Když děláte něco jinak než všichni ostatní, můžete strašlivě ztroskotat. Často existuje silný důvod, proč to nikdo jiný tak jako vy nedělá. Ale jak jinak chcete zažít skutečný úspěch? Když budete dělat svou práci jen o trochu líp než ostatní, jak potom chcete změnit svět?”

“Poradil bych vám, a radím to i všem vývojářským týmům ve Facebooku: zaměřte se na tu část svého řešení, která je úplně jiná než řešení všech, kdo na světě zkoušejí něco podobného.”

Našli jste v článku chybu?

1. 11. 2011 8:11

JKL (neregistrovaný)

Když v žádné jiné oblasti nezáleží na kvalitě, tak proč by mělo u sociálních sítí?
Copak si lidé kupují technologicky nejvyspělejší auta, mobily, domy, hamburgery?
Ne, lidé chtějí jednoduše to, co se jim líbí. Proto McDonalds prodá nejvíce burgerů a proto je nejpoužívanější Facebook...

Naopak pokud chce někdo vyvíjet cokoliv "nejvyspělejšího a nejlepšího", tak většinou velice rychle zkrachuje nebo jenom živoří.

V marketingu se pohybuji už řadu let a ač lidé tvrdí opak, tak na kvalitě jim vůbec…



1. 11. 2011 8:56

Jean Laroux (neregistrovaný)

Těm lidem ale nejdříve někdo musí říct co se jim líbí a co budou používat :-)

Vitalia.cz: Jak koupit Mikuláše a nenaletět

Jak koupit Mikuláše a nenaletět

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání