Hlavní navigace

Taky hledáte řemeslníky na Internetu?

Marek Antoš

Co udělá normální člověk, když potřebuje doma vyměnit okna? Poptá se mezi známými, podívá se do Zlatých stránek, nechá si doporučit nějakou šikovnou firmu. Co udělám já - a mnozí další, podobně postižení? Zadám do Googlu příslušná klíčová slova, projdu nalezené stránky a vyberu si z nich dodavatele.

Co udělá normální člověk, když potřebuje doma vyměnit okna? Poptá se mezi známými, podívá se do Zlatých stránek, nechá si doporučit nějakou šikovnou firmu. Co udělám já – a mnozí další, podobně postižení? Zadám do Googlu příslušná klíčová slova, projdu nalezené stránky a vyberu si z nich dodavatele.

Zvykl jsem si na Internetu hledat prakticky všechno. Když mám schůzku v neznámé restauraci, zkusmo zkonzultuji její název s Googlem. Pokud to zrovna není hospoda čtvrté cenové u nás na sídlišti, často si tak prohlédnu jídelní lístek dopředu. Nedávno jsme se stěhovali do nových kanceláří: stěhovací firma, kterou jsme si vybrali, vychází na slovo stěhování jako třetí. Na webu hledám(e) i dodavatele vody, pronájem chalup, prodejce výpočetní techniky, kurýrní služby; zkrátka cokoliv.

Když se však nad tím zamyslím podrobněji, můj rozhodovací proces se kvůli Internetu radikálně změnil. Primárním vodítkem k volbě dodavatele je jeho umístění ve vyhledávači. Kdo je dál než na druhé stránce výsledků, k tomu se vůbec nedostanu; nemluvě o tom, kdo nemá stránky vůbec. Sekundární je vzhled, obsah a důvěryhodnost jeho webové prezentace, tedy vlastně jak je schopen se mi na dálku prodat. O tom, jak kvalitní produkty či služby poskytuje, se pochopitelně nedozvím vůbec nic. Přesto si po zobrazení stránek několika konkurenčních firem utvořím obrázek, na jehož základě si jednu z nich vyberu.

Zvyknout si na tento způsob není těžké: ono to totiž docela funguje a zatím jsem se nikdy příliš nespálil. Vybírat si však dodavatele podle toho, jak má zvládnutý web, resp. jak šikovného dodavatele si v této oblasti vybral on, je dost zvláštní. Zatímco dříve jste se aspoň mohli zajít podívat, jak to v prodejně vypadá a jestli tam mají uklizeno, přes Internet nepoznáte ani tohle. Na skvěle vypadajících stránkách s desítkami smyšlených pozitivních ohlasů od zákazníků vám tak někdo může prodat docela slušný šunt.

Tak nevím: asi mi nezbývá než doufat, že se kvalita projevuje i tím, že si vyberete dobrého tvůrce webových stránek. Sám tomu sice nevěřím, ale přece se kvůli tomu nevrátím k telefonnímu seznamu!

Našli jste v článku chybu?
22. 7. 2004 18:54
Zdeněk Dvořák (neregistrovaný)
Já jsem řemeslník a zrovna elektrikář...a podle toho co píšete bych řekl že jste si najmul nějakou větší firmu, která k vám poslala svoje zaměstnance, aby odvedli nějakou práci. Dobrého řemeslníka poznáte podle toho že přijde do bytu zeptá se vás na to jakou máte představu o výsledku a pak Vám sdělí svůj názor a svoje zkušenosti s tou nebo onou věcí. Pak se dohodnete na konečném vzhledu kde řemeslník musí brát ohled na přání zákazníka a na druhou stranu by zase zákazník neměl zavrhovat názory…
22. 7. 2004 10:48
Karel (neregistrovaný)
Pevně doufám, že ten smajlík dává do nadsázky celou větu. Jinak reklamovat a reklamovat do úmoru - je třeba naše obchodníky naučit, že šmejdy se prostě prodávat nemají - pokud s tím člověk rovnou nepočítá při nákupu někde v tržnici ;-)