Taťána le Moigne: nemáme ambici v Česku někoho porážet

Hostem posledního letošního NetClubu byla Taťána le Moigne, ředitelka české pobočky Google. Hovořilo se nejen o vyhledávání a firemní kultuře, ale také například o stolních hrách či logách Doodles.

Jak jste se vlastně dostala do Google?

V roce 2003 jsem odešla z Microsoftu a upřímně jsem skutečně neplánovala pracovat pro nějakou další korporaci. Založila jsem si vlastní konzultantskou firmu a k tomu jsem začala dělat hry pro děti. Byly to dvě profesní činnosti, které mě naplňovaly. Jedna mě držela v branži, kterou jsem původně vystudovala, a ve které jsem strávila patnáct let. Druhá mě dostala do úplně nového světa. Nebylo to ale úplně ono, protože jsem člověk, který kolem sebe potřebuje lidi.

Bavila jsem se o tom s několika kamarády a ti mně řekli, že potřebuji nějaký velký úkol, vzali si ode mě životopis a poslali jej do Google. Ten v té době objížděl střední a východní Evropu a otvíral jednotlivé země. Původně v Česku vůbec neměla vzniknout pobočka v podobě, v jaké ji známe dnes. Důvodem byl silný lokální konkurent a malý trh. Google v současné době s výjimkou Maďarska, Řecka a Izraele nemá pobočku v zemi, kde by byl tak nízký počet obyvatel.

První dva roky jsem prodávala Česko do Google, nikoliv Google do Česka. Musela jsem například přesvědčit lidi v Google, že Česko je specifický trh, který bude potřebovat trochu jinou strategii než ostatní státy v regionu.

Zvukový záznam rozhovoru

Chcete si poslechnout zvukový sestřih rozhovoru Miloše ČermákaTáňou le Moigne, šéfkou českého Google? MP3 (cca 30 minut, 21MB) je ke stažení zde:
NetClub s Tatianou le Moigne.
Podcast definice je zde.

Jaké je to pracovat v Google?

Taťána le Moigne a Miloš Čermák.
Autor: Petr Bartoš, Lupa.cz

Taťána le Moigne a Miloš Čermák.

Pracovala jsem pro tři americké firmy (Digital, Microsoft a Google) a myslím, že Google je první firma, ve které jsem opravdu za Táňu. Jsem strašně ráda, že jsem mohla v Česku postavit pobočku Google od samého začátku. Navíc jsem to mohla dělat způsobem, kdy mně do toho nikdo moc nemluvil.

Když jste šla Google, co jste si o té firmě myslela?

Domnívala jsem se, že je to takové utajené zlato. Je to firma, která má tu bílou stránku, jednu lištu, kterou všichni používají, ale jinak není v offline světě v podstatě vidět. To bylo pro mě jako pro člověka, který byl zvyklý na to, že marketing je nutná součást obchodu, ohromně zajímavé.

Kdy Google porazí ve vyhledávání Seznam?

My nemáme zadání, abychom na českém trhu někoho poráželi. Pro Google je dobře, že má na českém Internetu respektovaného konkurenta. Pokud byste se mě, zeptal, zdali bych raději Česko bez Seznamu nebo Česko se Seznamem, tak bych určitě odpověděla, že se Seznamem.

Díky tomu, že na tuzemském trhu existuje konkurence, tak jsme mohli v českém Google dělat spoustu věcí, ke kterým bychom se při absenci takové konkurence asi nikdy nedostali. Nemáme ambici nikoho porážet, mohu ale říci, že naším cílem je výrazně posílit pozici Google v Česku, a to nejen v oblasti vyhledávání, ale také v celé řadě dalších strategických produktů.

NetClub v roce 2011

Registrujte se a navštěvujte i příští rok akce NetClub se zajímavými hosty. Začínáme 2. února 2011 s Tomášem Čuprem, zakladatelem Slevomatu. 

Kolik dnes v české pobočce pracuje lidí?

Osmnáct.

A kolik je vlastně Čechů v celém Google?

Určitě přes padesát. Relativně hodně Čechů je v Dublinu a Curychu. Právě v Curychu se nachází největší vývojové centrum Google v Evropě, které zaměstnává na tisíc inženýrů. Je mezi nimi například Jaroslav Bengl, který šéfuje produktovému týmu pro Evropu.

Taťána le Moigne a Miloš Čermák
Autor: Petr Bartoš, Lupa.cz

Taťána le Moigne a Miloš Čermák

Když se vám narodil syn, tak jste se po několika měsících rozhodla odejít z Microsoftu, vrátit se z Velké Británie do Česka a začala jste vymýšlet hry pro děti. Jak vás to vůbec napadlo?

Když se mi narodil syn, tak jsem objevila úplně nový svět. Potkává to v takové situaci každou ženu, ale u mě byl ten kontrast o to větší, že jsem předchozích patnáct let velmi intenzivně pracovala. Když jsem byla u rodiny mého muže poprvé na Vánoce ve Francii v polovině devadesátých let, tak tam běhala kolem stolu spousta dětí. Maminka mého muže tehdy pacifikovala vnoučata se slovy: „vy byste si měli zahrát tu hru, kterou hrál váš tatínek, když byl malý“. Zeptala jsem se tedy, o jakou hru šlo a bylo mi řečeno, že to byla hra o slušném chování.

Tehdy jsem si řekla, že taková hra může fungovat jen ve Francii. Poté, co jsem se po několika letech v cizině vrátila zpět do Česka, tak jsem zjistila, že v ostatních zemích lidé mnohem častěji používají slova jako: „dobrý den, prosím, děkuji.“ Návrat do Česka může trochu šokující, protože česká kultura je trochu jiná a nejsme v tomto směru „uhlazený“ národ. Když jsem začala vychovávat své dítě, tak jsem si uvědomila, že na českém trhu neexistují pomůcky pro rodiče, které by zpříjemnily takovou tu oficiální výchovu. Proto jsem se některá témata snažila přiblížit dětem hravou formou.

Byla to pro mě velice zajímavé, protože jsem do té doby neměla s herním průmyslem žádnou zkušenost. Když jsem vymyslela prototyp a obešla s ním všechny výrobce deskových her, tak mě všichni upozornili, že v Česku nikoho slušné chování nezajímá a pokud tu hru nenabídnu za 99 korun, tak mám smůlu.


Autor: Petr Bartoš, Lupa.cz

Kvůli tomuto plánu jsem ale nastudovala optimalizaci webů, zjistila jsem, že existuje AdWords a začala jsem se tak v internetové oblasti vzdělávat ještě dříve, než jsem nastoupila do Google, tudíž mi to velmi pomohlo i otevřením obzorů v internetovém světě.

Kolik se nakonec těch her prodalo?

Přes třicet tisíc. Dokonce jsem si vymínila, že svou firmu, která tyto hry vyrábí, neopustím ani poté, co začnu dělat pro Google. Dvě hry jsem začala prodávat už v době, kdy jsem byla v Google. Za poslední dva roky jsem nebyla schopná se dostat k další hře, ale celkově by jich mělo být šest, a ty dvě poslední už mám rozmyšlené. Asi 80 procent her se prodá na webu.

V Google prý mohou zaměstnanci dvacet procent pracovní doby věnovat, čemu chtějí. To platí i pro českou pobočku?

Ne. Toto pravidlo platí primárně pro inženýry, aby měli možnost věnovat se i jiným věcem, než nad čím tráví v práci většinu času. Důležité je také to, že pracujeme v malých týmech, které jsou daleko efektivnější, rychlejší a dá se v nich daleko lépe vytvořit konsensus. Ve firemní kultuře Google neplatí, že když se nahoře něco rozhodne, tak se to dole udělá. Všichni lidé jsou ve hře, jsou součástí procesu rozhodování. Tento koncept samozřejmě uplatňujeme i v české pobočce.

Podle jakých ukazatelů je česká pobočka hodnocená?

Jedním kritériem je pozice ve vyhledávání. Druhá věc jsou výnosy, protože jsme médiem, které prodává reklamu. Jedním z dalších ukazatelů je i množství spouštěných služeb, kterých už je více než sedmdesát a od otevření české pobočky uvádíme na trh novou službu každý měsíc. Google nedrží takový rekord v žádné jiné zemi na světě. Byli jsme desátou zemí, kde bylo lokalizováno YouTube, Mapy, jsme neuvěřitelně úspěšní, co se týče prohlížeče Chrome a operačního systému Android.

Doodles loga pro speciální příležitosti děláte také česká?


Autor: Petr Bartoš, Lupa.cz

V Google je jeden člověk, který tato loga pro celý svět maluje. Jednotlivé pobočky navrhují konkrétní výročí. Tradice těchto log vznikla v době kdy Google začínal a jeho tvůrci potřebovali odjet na svůj oblíbený hudební festival a přemýšleli, jak dát uživatelům najevo, že budou tři dny offline. Tehdy se zrodil nápad s logem onoho festivalu, později samozřejmě přibyla spousta dalších.

Deset českých log, která se v minulosti na Google objevila, viděli jen Češi?

Viděli je uživatelé na všech jazykových mutacích po celém světě.

Co je pro vás v rámci českého Google největší výzva?

Je nás osmnáct. Před rokem nás bylo deset. Náš tým relativně rychle vyrostl, a proto je pro mě největší výzvou uchovat pro českou pobočku tu kulturu, ze které vzešla, i když je nás dnes trochu více. Brzy budeme otevírat pobočku na Slovensku a byla bych ráda, kdyby se v tuzemské pobočce podařilo udržet dosavadní tempo inovací.

Google, jak roste, se postupně dostává do pozice, kdy začíná některým lidem vadit. Je zde spousta kontroverzních věcí, například zveřejňování obsahu na Google News nebo v oblasti ochrany soukromí v případě Street Views. Je to znát i uvnitř firmy?

Petr Kuneš, Strategic Partner Development Manager Google
Autor: Petr Bartoš, Lupa.cz

Petr Kuneš, Strategic Partner Development Manager Google

Ano. Myslím si, že je to ale dobře. Ne vždy, když se firma dostává do této fáze vývoje, tak si to uvědomuje. Nyní jde o to udržet Google Googlem, být více angažovaný ve vysvětlování témat a podílet se na edukaci.

Bojí se Google Facebooku?

Trend sociálních sítí a webu je velice důležitý a Google na něj reaguje a reagovat bude. Existence úspěšného Facebooku je pro nás prospěšná, protože to nejhorší, co se může firmě stát, je, když zůstane na trhu sama a nemá se s kým se poprat.

UX16

Google se snaží sice být transparentní a edukovat trh, kontrastuje to ale například s tím, že odmítá zveřejňovat jakákoli lokální čísla o návštěvnosti či obratu… 

Česko není jediný trh, kde Google tyto informace nezveřejňuje, podobně tomu je i ve většině ostatních zemí. Google se v tomto ale neliší od jiných firem, které na lokální úrovni také některá data nezveřejňují.

35 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 12. 2010 0:32
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení SEO - jak na optimalizaci pro vyhledávače

  •  
    Analýza klíčových slov - jaká slova vybrat.
  • Metody linkbuildingu - jak získat zpětné odkazy.
  • Vyhodnocování SEO - nesledujte jen pozice.

Detailní informace o školení SEO »