Taťána le Moigne prodává v Android Marketu svou hru. Čeští vývojáři stále nemohou

Ředitelka české pobočky Googlu rozšířila nabídku stolních her pro děti, které prodává její firma 4bambini, o první titul pro mobily s operačním systémem Google Android. Plná verze stojí dva dolary. Čeští ani slovenští vývojáři přitom dodnes nemohou své aplikace v Android Marketu nabízet za peníze.

Poté, co odešla z Microsoftu a před tím, než se stala ředitelkou Google ČR, založila si Taťána le Moigne firmu 4bambini. Za šest let prodala třicet tisíc výchovných stolních her pro děti. Tituly jako Dávej bacha nebo Nešťourej se v nose nabízí v češtině i v angličtině. První jmenovaný je od čtvrtka k mání také jako aplikace pro Android.

Děti se hrou učí, jak dbát na svou bezpečnost. Princip hry Dávej bacha na stole i na mobilu je jednoduchý: Ke kartičce s otázkou (například Proč si nedávat na hlavu plastový pytlík? nebo Co mám udělat, když mě učitel hry na klavír obtěžuje?) vybírá hráč kartičku se správnou odpovědí. Když odpoví správně, může získat diplom nebo omalovánku. Rodiče si mohou hrát s dětmi a při tom si s nim o jednotlivých situacích povídat. V základní verzi hry pro Android, která je zdarma, najdou šest kartiček, další mohou dokoupit za 1,99 dolaru.

Aplikace Dávej bacha pro Android

Aplikace Dávej bacha pro Android

Hru vytvořilo na zakázku pro 4bambini pražské studio Inmite. Jedná se zatím o testovací alfa verzi. Brzy se má objevit Dávej bacha také pro zařízení s operačním systémem iOS.

První ohlasy v Android Marketu jsou pozitivní. Od čtvrtka do neděle si hru stáhlo několik desítek lidí. Osm z nich jí dalo nejlepší možné ohodnocení pěti hvězdičkami. Tři z nich, mezi nimi i Táňa le Moigne, připsali pochvalný komentář.

“V podstatě jsem převedla otestovaný obsah do nové formy a jsem moc zvědavá na reakce a zpětnou vazbu od rodičů a dětí. Upřímně říkám, že považuji za úspěch každé dítko, které si s mojí hrou pohraje. 4bambini je tedy taková Mobilní škola hrou pro děti po celém světě,” komentuje vydání hry, která míří především na zahraniční trhy, Taťána le Moigne.

Žádná privilegia

Konkurence mezi placenými aplikacemi pro děti je však v Android Marketu stejně jako v App Store obrovská. Komerční úspěch je jako výhra v loterii. Nerozhoduje tu jen kvalita, spíš šikovný marketing, a dost často i takové drobnosti, jako je hezká ikonka, chytlavý název, nebo umístění aplikace na některý ze seznamů doporučených. Nemůže mít Taťána le Moigne coby manažerka Googlu výhodu, například přístup k datům, která jí napoví, kdy je ta nejvhodnější chvíle pro zveřejnění, nebo po čem je v Marketu největší sháňka?


Autor: Petr Bartoš, Lupa.cz

Taťáne le Moigne před rokem v NetClubu

“Z mojí pozice v Googlu určitě neplynou žádná privilegia pro projekt 4bambini. Je to čistě moje soukromá aktivita, kterou jsem se zabývala ještě před nástupem do Googlu. Můj šéf zároveň věděl, že v této aktivitě budu i nadále pokračovat. Nikdy mi nebránil, naopak mi vždy fandil,” odpověděla na dotaz Lupy.

Účet v Kanadě

Peníze z prodeje dalších naučných kartiček do hry Dávej bacha může Taťánou le Moigne stoprocentně vlastněná firma inkasovat jen díky tomu, že se do Android Marketu přihlásila z Kanady: “Část týmu 4bambini sídlí v Kanadě, kde je tím pádem registrován i náš účet,” vysvětluje.

EBF16

Protestní tričko z říjnového GDD

Protestní tričko z říjnového GDD

V únoru uplynou tři roky od chvíle, kdy Google v Android Marketu umožnil prodávat a nakupovat aplikace Britům a Američanům. V září 2010 přidal dalších třicet zemí. Češi a Slováci, kteří by také rádi zkusili štěstí s placenými aplikacemi v Android Marketu mají navzdory občasným protestům až do dnešního dne smůlu. Majitelé telefonů s Androidem mohou v ČR aplikace nakupovat, vývojáři je však nemohou prodávat. Alespoň ne tak levně a jednoduše jako jejich kolegové z jiných zemí. Brání tomu administrativní překážky, ale pracuje se na tom, a už brzy to půjde, opakují zástupci Googlu už druhým rokem. Konkurenční Apple App Store peníze za aplikace na české účty bez větších potíží už delší dobu posílá.

V praxi čeští a slovenští vývojáři pro Android zákaz prodávat obcházejí různě. Někteří si zakládají bankovní účty v zahraničí – pak ovšem porušují pravidla Marketu a riskují, že z něj budou vyloučeni. Jiní se domluví s prostředníky v zahraničí a nechávají si peníze za prodané aplikace posílat přes jejich účty – obvykle ovšem za krvavou provizi. Třetí možností je vývoj pro Android Market opustit a zaměřit se na jiné platformy a jiné obchodní modely. Takto se rozhodl například Tomáš Zvěřina, spoluorganizátor malé protestní akce na Google Developer Day: “Řeším to tak, že vlastní aplikace nedělám, vyvíjíme na zakázku," říká dvojnásobný vítěz soutěže AppParade, kde uspěl právě s aplikacemi pro Android. Ještě loni na jaře na něj nedal dopustit, teď už to vidí trochu jinak: "Koupil jsem si Macbook a zkoumám, jak nejsnáz přejít do i-světa.”

37 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 3. 2012 7:01

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »