TechCrunch Disrupt očima českých startupů: jet či nejet do Startup Alley?

Letos na akci TechCrunch Disrupt vyrazilo rekordní množství tuzemských startupů. A zdaleka to nebyli jen absolventi CzechAcceleratoru jako třeba Corinth nebo STRV.

Spojené státy, San Francisco, TechCrunch, Disrupt. „Po devatenáctihodinové cestě z Česka a s devítihodinovým časovém posunem jsem se ocitl na San Francisco Airport. Je pátek kolem půlnoci. Stopařův průvodce po Galaxii doporučuje před teleportem pivko. To už jsem zkoušel, ale neosvědčilo se. Za dva roky na ose Praha, New York, San Francisco jsem ještě nenašel spolehlivé řešení na jet lag,“ říká Ondřej Homolaprojektu Corinth.  

Mezi Prahou a Silicon Valley pendluje neustále. Teď se frekvence jeho letů zvýšila, protože spouští novou službu Clasroom a objíždí s ní konference. „To mimo jiné znamená také absolvovat kromě TechCrunch Disrupt ještě další důležité události podzimu – Qualcomm UplinqEdNet,“ vysvětluje s tím, že další kolega je už druhý měsíc ve Švédsku a chystá se na skandinávské konference a další člen týmu zase začal pokrývat Chile.

Silicon Valley nespí

Tempo ve Friscu je podle očekávání velmi svižné už od příletu. V neděli odpoledne uvítal českou výpravu honorární konzul. „Myslím, že taková akce je důležitá zvlášť v době, kdy končí starý program CzechAcceleratoru,“ komentuje Homola.  

Kromě pitchů se starupy v San Franciscu potkaly i s velvyslancem Petrem Gandalovičem nebo s generálním konzulem v Los Angeles Michalem Sedláčkem. „Pro náš byznys pak bylo zajímavé potkat člověka, který se stará o Google Education v Indii,“ dodává. 

Czechinvest cesty do Silicon Valley podporuje. „Náklady se pro tříčlennou výpravu pohybovaly kolem pěti tisíc dolarů,“ tvrdí Lubo Smid ze STRV, ale zároveň doporučuje sledovat i stránky CzechAccelerator a Czech ICT Alliance, díky kterým získali slevu 500 dolarů. "Zařídili nám i schůzku s Davem McClurem z 500 Startups, odkud je několik našich klientů, a kam celá česká výprava zamířila i během programu TCD.“

Začíná Disrupt, startupová megashow

Třídenní program složený z rozhovorů se známými nebo jen zajímavými osobnostmi a odpoledního Startup Battlefield navázal na Hackathon, který v prostorách přístavního skladiště Pier 48 v San Franciscu pobíhal předcházející víkend. Vyhrál ho mimochodem tým Shower With Friends. Za nápad na šetření vodou si odnesl 5000 dolarů. Docela zajímavé načasování po Ice Bucket Challenge.

Jako každý rok bylo na podiu k vidění mnoho známých jmen a firem. Například majitel Dallas Mavericks Mark Cuban, šéfka Yahoo Marissa Mayer nebo spoluzakladatel Uberu Travis Kalanick. „Slyšel jsem, že když se Mark Cuban v pondělí prošel po Startup Alley, byl obklopený lidmi, kteří na něj házeli vizitky a vykřikovali pitche,“ tvrdí Homola. Letos se hodně mluvilo i o dronech, které se ve Spojených státech stávají velkým tématem napříč celou společností. 

S rostoucími globálními ambicemi českých startupů se zářijová kalifornská sešlost stává už skoro povinnou akcí. „Bylo tu dost Čechů, pokecal jsem s Lukášem Stiborem, který tam byl s projektem Snippit, potkali jsme se i s Tomášem PoskeremPetrem AdamíkemOscara a viděli jsme stánek i be3d,“ vypráví David Spáčil z Videoflotu. „Byli jsme vybráni do soutěže organizované rádiem SiriusXM o nejlepší startup takzvané Startup Alley. Nakonec jsme i vyhráli a budeme moci prezentovat naši službu na TechCrunch Disrupt v Londýně,“ pochvaluje si Petr Adamík z Oscara. 

Každým rokem ale roste celá akce. „Zajímavá byla například poznámka Filipa Molčana s CzechGeeks, který mi říkal, že před 3 lety byly na akci místo stovek startupů jen desítky a každý si všechny prošel. Dneska už je to spíš o tom, že lidé jdou jen k pár stánkům, které je zaujmou,” říká Lubo Smid ze STRV. "Škoda ale je, že spousta zajímavých lidí a investorů se dnes ukáže pouze na stage a pak zase zmizí,“ dodává.

Stánky na jeden den

Startupy mají na prezentaci svého projektu jeden den, kdy mohou rozbalit své stánky. „Co mě nepřestává fascinovat, je to, jak snadno tady můžete komunikovat s opravdovou špičkou,“ tvrdí Homola a popisuje zážitky od nich ze stánku. 

„Lehce po obědě se k nám na stánku zastavila taková drobná sympatická dáma. Naše demo se jí líbilo, měla nápady na další propojení a ještě jsme se chvilku bavili o dalších zajímavých akcích a projektech. Pak jsem se jí zeptal, co ji na tuto akci přivádí. Tipoval jsem ji spíš na člověka, který se zastavil ze zájmu, případně na někoho z marketingu, soudě podle  sympatické diskuze. Vice President of Investment Banking Division, Goldman Sachs, stojí na vizitce.“

Prezentovali se i ostravští PresentiGo. „Založili jsme americkou pobočku a máme i první americké zákazníky. V nejbližší době se soustředíme na získávání dalších US zákazníků a také jsme začali hledat investora,“ říká Jan Tkáč ze startupu, který propojuje klasické prezentace s 3D objekty tak, aby mohli obchodníci prezentovat i složité věci rovnou z tabletu. 

Jeden výlet byznys sotva přinese

„Co rozhodně nedoporučuji, je jet do Startup Alley. Je tam každý den 400 různých startupů a prochází se tam i kolegové z předchozích dnů, takže vlastně pitchujete jen ostatním startupistům. Každopádně aspoň jednou by si Disrupt měl zkusit každý,“ popisuje Lukáš Stibor z tuzemského vývojářského studia Cleevio. 

David Spáčil to ale vidí trochu jinak. „Pokud chce někdo vyladit svůj pitch k dokonalosti, není pravděpodobně lepší způsob. Za dva dny jsem slyšel stovky jiných pitchů, což byla zároveň i výborná inspirace. Zároveň mám za sebou přibližně dvě stě prezentací Videoflotu. Upravoval jsem je podle reakcí a nakonec mi to dalo víc než dva roky občasného zkoušení,“ tvrdí šéf brněnského startupu, který nedávno získal 30 milionů od Ysoft Venture.

Content

Návštěva podobných akcí každopádně není samospásná. Neznamená to, že tím, že si startup na velké akci promluví s investorem, má vyhráno. „Jestli si někdo myslí, že jedna návštěva ho tady spasí, tak ať si za ty peníze radši zajede na výlet s přítelkyní do Chorvatska. Důvod je jednoduchý – pokud se vám podaří u místních partnerů nebo investorů vzbudit zájem, ještě neoslavujte. Čeká vás totiž pár měsíců asertivních schůzek, než z jakéhokoliv kontaktu něco vykřešete, pokud vůbec. A i partneři chtějí samozřejmě vidět, že to tady myslíte vážně – proto chtějí vidět firmy, které jsou zakořeněny v místním ekosystému,“ uzavírá šéf Strive David Semerád.

Nutnost pobytu za oceánem si neuvědomují jenom pánové ze Strive, kteří už tam v podstatě mají drtivou většinu byznysu. „Během pár dnů se nám podařilo domluvit partnerství s více firmami než za posledního půl roku z Česka. Plánujeme se proto ještě do konce roku vrátit. A začneme rovnou pracovat na zakázkách v Americe. Jsou tu tisíce startupů, které potřebují video a jeho výroba je tam desetinásobně dražší,“ dodává Spáčil.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 9. 2014 11:11
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení PPC reklamy pro pokročilé

  •  
    Důležité principy fungování PPC reklamy
  • Optimalizační postupy běžících kampaní
  • Práce s aplikací AdWords editor

Detailní informace o školení PPC reklamy pro pokročilé »