Telefonica O2 skupuje regionální WiFi ISP

Nová strategie, jak proniknout do regionů, kde Telefonice ujel vlak: koupit regionálního poskytovatele nabízejícího WiFi konektivitu. Jak a proč? Hodlá je zlikvidovat, nebo profitovat?

Zatím je to z větší části šeptanda, kterou se častují regionální poskytovatelé připojení k Internetu na svých setkáních a velcí ISP ji sledují s obavou. Telefónica O2 investuje do regionálních ISP, kteří nabízejí připojení v omezených regionech a téměř výhradně přes WiFi. Zatím se takto společnost dohodla se dvěma společnostmi, jejichž jména nebyla potvrzena, s další desítkou vede jednání v různém stavu rozpracovanosti.

Schéma námluv je vždy stejné. Telefónica sleduje a vyhodnocuje poptávky regionálních ISP po připojení do Internetu. Regionální ISP si totiž připojení do NIXu a do zahraničního Internetu nezajišťují sami, ale nakupují jej od operátorů provozujících celorepublikovou páteřní síť. A takových je málo, v řadě lokalit je Telefonica O2 jednou z mála možností. Je tedy logické, že místní ISP se na ni periodicky obracejí s poptávkou na nabídku konektivity, kterou dále přeprodávají svým zákazníkům. A právě podle toho, jak který ISP vyžaduje zajímavé objemy a také podle toho, v jaké lokalitě se nachází, se Telefónica rozhoduje.

Pokud jde o na trhu zajímavě uchyceného regionálního operátora v oblasti, kde má Telefónica problémy s podílem na trhu rezidentních a drobnějších firemních zákazníků, dostane místní ISP s nabídkou konektivity i nabídku na vstup O2 do jeho společnosti. V řadě regionů má totiž O2 problémy se svou nabídkou ADSL: buďto v lokalitě ADSL vůbec není schopná nabízet, nebo si o jeho místní nekvalitě cvrlikají i vrabci na střeše. V takové oblasti je pak agilní WiFi ISP morem obchodní strategie O2.

Katalog WiFi sítí

Přehledný seznam WiFi sítí a hotspotů v rámci České republiky najdete na Lupě na adrese wifi.lupa.cz

Dohled regulátora je na obtíž

A posledním, nikoliv nepodstatným důvodem je také fakt, že nabídka ADSL je pod drobnohledem jak konkurentů O2, tak regulátora trhu. Telefónica nemůže nijak jednoduše nabízet regionální slevy tam, kde se dostává pod cenovou palbu místních ISP, svou nabídku drží plošně a i s ohledem na regulátora nemá žádnou svobodu v cenotvorbě. Oproti tomu připojení skrze WiFi je na periferii zájmu regulátora a pokud by spojil svou kapitálovou sílu se zkušenostmi místního ISP, měl by šanci trend úbytku zákazníků zvrátit. A v oblastech, kde nevyhovuje ani technicky, je tento požadavek obzvláště důležitý.

Telefónica probíhající jednání bagatelizuje. Tiskový mluvčí Martin Žabka uvedl: „Telefónica O2 je velkým hráčem na trhu a zcela přirozeně  trvale pracuje na rozšíření portfolia svých produktů. Logicky chceme nabízet internetový přístup na každém místě po celé ČR. V místech, kde nemáme vlastní infrastrukturu, což jsou speciální případy, se snažíme dohodnout s místními WiFi provozovateli. Takto jsme se domluvili se dvěma provozovatele, z čehož je zřejmé, že jedná se o výjimečné případy. Nemáme žádný plán pro masový nákup. Masivní je spíše naše pokrytí sítí třetí generace 3G v krajských městech po celé ČR. Do dvou let by to mělo být sedmdesát procent populace. To je z našeho pohledu masivní oslovení zákazníků. “

Sami oslovení ISP se odmítají veřejně vyjádřit. Jednání buďto probíhají, nebo si prostě nechtějí komplikovat život s obchodním partnerem, který se i v budoucnu může hodit.

Tak jednoduchá ale situace není. Mobilní připojení není ani kvůli svým technickým limitům ani kvůli způsobu používání substitucí připojení fixního. Pro domácí použití lidé stále vyžadují fixní připojení, jež mohou regionální ISP dodat v požadované kvalitě a za cenu čtvrtiny toho, co O2 účtuje za své „neomezené“ mobilní připojení. Pokus tento fakt zamlžit je spíše snahou obrátit pozornost k tomu, čemu by se podle O2 zákazníci či média věnovat měli.

Úder v místě, kde ujel vlak…

Zatímco v mobilním připojení se O2 nedaří špatně, pozice ve fixním připojení je místy obtížně řešitelná. Masivní nápor regionální konkurence vyrostlé na aroganci a neschopnosti inkumbmenta, tradičně špatné jméno Telefónica O2 jako někdejšího monopolního operátora, místy nekvalitní „plně digitální síť“ a regulátorem sledovaná nabídka: to jsou faktory, proč O2 může místy jen přihlížet tomu, jak si zákazníci odhlašují pevné linky a spoléhají se na internetovou linku, Skype a VoIP. A nákup těchto regionálních ISP je spíše rozumným východiskem pro další rozvoj businessu společnosti.

Že nejde o masovou výkupní akci s cílem pohltit všechny regionální ISP, je zřejmé. Naprostá většina z nich není ani právně, ani technicky nebo organizačně ve stavu, kdy by je mohla firma organizační náročnosti jako O2, pohlcovat. Ostatně, o podobnou konsolidaci trhu, i když o patro výše – tedy v případě metropolitních ISP postavených kolem optické infrastruktury, se pokouší Rio Media, která si postěžovala, že naprostá většina nabídek je nerealistických. Těžko lze očekávat, že za dvě WiFi APčka umístěná potajmu na půdě obecního domu bude operátor ochoten platit miliony.

Content

Od Telefónica O2 jde o rozumný krok. V oblastech, kde je slabý, může posílit a nakonec je mu jedno, na jaké technologii své zákazníky připojí, ostatně i WiFi síť v rámci své mobilní sítě poskytuje. Pro regionálního ISP spojení představuje přísun investic, znalostí, technologie při zachování relativní svobody. Alespoň prozatím.

Že jde o reakci Telefónica O2 na situaci, kterou si způsobilo samo svou letitou nerozvážností a trvalým podceňováním poptávky po slušném internetovém připojení i svých vlastních zákazníků, ale nejde přehlédnout.

Anketa

Jaké jsou vaše zkušenosti s ADSL od O2?

33 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 4. 2011 22:55
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »