Hlavní navigace

Telefonní účty za několik tisíc podruhé

8. 2. 2001
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Velkým hitem podzimu minulého roku byla podvodná volání zneužívající technologie ActiveX. Ačkoli celá jejich technika a konkrétní princip použití není příliš nový, zaznamenala u nás vrchol právě v této době. Dnes se již zdá, že veškeré problémy pomalu utichají, jak tedy vypadá celá situace kolem telefonních podvodů po více než čtvrt roce?

Když jsem se v říjnu minulého roku na Lupě v poměrně rozsáhlém článku (na něj bych také odkázal všechny zájemce o vysvětlení celé technologie) věnoval právě problémům s podvodnými voláními, netušil jsem, jaké mohutné medializace se jim dostane. Výsledkem byla „zdravá“ panika velkého množství uživatelů, která měla za následek značné snížení počtu případů podvodných volání. Největší podíl na tom měly samozřejmě tradiční hromadné sdělovací prostředky v čele s televizí. Ačkoli je nepopiratelné, že zveřejnění podobných informací právě v těchto médiích je z informačního hlediska skvělým počinem, je stejně tak nepochybné, že Internetu každá taková negativní souvislost jako celku velmi uškodí.

Jak jsme již řekli, vrcholem podvodných volání byl loňský podzim, konkrétně pak především říjen a listopad. V dalších měsících pak provoz začal postupně klesat. Stejně tak se měnily cílové (ve skutečnosti jsou pouze tranzitní) destinace podvodných volání. Zatímco v září to byly především Diego Garcia (mezinárodní směrové číslo 246), Sierra Leone (232) a Republika Guinea (224), dnes jde zejména o Vanuatu (678), Šalamounovy ostrovy (677) a síť satelitních mobilních telefonů EMSAT (předvolba 88213). Z původních zemí zůstalo pouze Diego Garcia. Podrobnější čísla o počtu hovorů uskutečněných do uvedených destinací uvádí následující tabulka:

Období

Diego Garcia

Šalamounovy ostrovy

Vanuatu

EMSAT

říjen 2000

388

203

635

35

listopad 2000

206

936

173

67

prosinec 2000

191

467

193

31

leden 2001

4

0

200

54

Počet hovorů do jednotlivých destinací

Z toho vyplývá, že vývoj počtu volání nabral opravdu správný směr. Podíváme-li se na poslední statistiky za leden, provoz do Diego Garcia a na Šalamounovy ostrovy je téměř nulový. Počet hovorů na Vanuatu zůstává sice od listopadu konstantní, nejde však o tak hrozivá čísla jako v říjnu. Pouze volání do sítě satelitních mobilních telefonů EMSAT nevykazuje dlouhodobě významné změny.

Stejně tak se nemění typ stránek, na nichž se můžeme s problémem setkat. Jde stále o stránky s převážně nelegálním obsahem, tedy především s tvrdou pornografií. Dalším zdrojem problémů jsou stránky obsahující warez, MP3… Potěšující tedy je, že uživatelé navštěvující standardní zdroje by se neměli s podvodnými voláními setkat. Úplně vyloučit to však samozřejmě nelze. Pokud by se ale nějaký takový případ vyskytl, objevily by se o něm informace pravděpodobně velmi rychle, protože na rozdíl od předešlých případů by se postižení nebáli a nestyděli o problému informovat.

Způsobů ochrany před podvodnými voláními je hned několik:

  • prevence – nenavštěvovat stránky s pochybným obsahem
  • zakázat používání ActiveX v nastavení Internet Exploreru, případně přejít na jiný webový prohlížeč, IE je totiž jediný, který ActiveX používá
  • používat tarifikátor hovorů
  • zakázat volání do zahraničí

Všem těmto způsobům ochrany jsme se v předchozím článku věnovali, s výjimkou tarifikátorů hovorů. Nasazení tarifikátorů hovorů, tedy programů počítajících cenu připojení, není vůbec špatným nápadem. Tyto programy totiž zpravidla monitorují připojení k Internetu na té nejnižší možné úrovni, takže jsou schopny uživatele viditelně upozornit např. na přerušení připojení a následné nové volání, případně mu přímo zamezit. Pokud to neumožňují, dají se problémy dodatečně odhalit z výpisu připojení, kde vysoké částky každého doslova trknou. Silnou ochranou proti podvodným voláním je český Connection Meter. V neregistrované verzi se uživatel bude muset spokojit pouze s malým dialogem na obrazovce, který obsahuje informace o aktuálním připojení. Při jeho přerušení totiž zmizí a při sestavování nového se naopak objeví informace včetně nově volaného čísla, vše je dostatečně postřehnutelné. Registrovaní uživatelé pak mají možnosti ochrany podstatně rozšířeny a nemusí být odkázáni pouze na svoji ostražitost. Connection Meter totiž kontroluje všechny účty telefonického připojení a při vytvoření nového či změně telefonního čísla u některého současného neprodleně informuje uživatele. Program také provádí veškerou kontrolu aktivit modemu na úrovni služeb Windows, takže je schopen odhalit i volání, při nichž nedojde k připojení k Internetu. Velmi důležité je, že se také snaží uživatele informovat o tom, která aplikace pokus vyvolala.

Stejně tak existuje ochrana proti ActiveX v podobě antivirových programů, jejich nasazení je však v tomto případě velmi problematické. Zajímavým způsobem ochrany je použití hardwarového zařízení připojeného přímo na telefonní linku. Přestože mohou být případy, kdy je takové řešení vhodné, tento mezi ně rozhodně nepatří, existují přeci jenom jiné dostatečně účinné způsoby ochrany, které jsou především podstatně jednodušší.

BRAND24

Velmi zajímavé bude sledovat, jaký směř nabere řešení sporů kolem celého problému. Český Telecom reklamace poškozeným uživatelům celkem pochopitelně neuznává, případná trestní oznámení také valné šance na úspěch nemají. Z tohoto pohledu by bylo velmi důležité nalézt osoby stojící za podvody, proto je nutné zjistit skutečné cíle hovorů. K tomu mluvčí ČT Vladan Crha dodává: „V současné době se Český Telecom snaží řešit problém také v součinnosti se zahraničními telefonními operátory, tato cesta je však časově náročná.“

S problémy podvodných volání se tak v současné formě budeme setkávat stále méně. Není však vůbec vyloučeno, že se neobjeví znovu, v jiném, účinnějším a mnohem zákeřnějším provedení. Potěšitelné je, že se podařilo problému vcelku obstojně čelit. Smutné naopak je, že se radujeme z toho, že se Český Telecom pustil do mohutné osvětové kampaně v médiích. Tedy do něčeho, co by mělo být naprostou samozřejmostí. Možná se však opravdu blýská na lepší zítřky.

Bojíte se na Internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem serveru Lupa. Jeho specializací jsou poskytovatelé připojení a technické aspekty Internetu.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).