Telekomunikace nejsou v krizi, jen neprožívají nejlepší dobu

Na slovíčko "krize" už je asi řada lidí asi alergická. Jenže jak označit masivní propouštění, poklesy obratů i v kdysi strategických a růstových odvětvích? Špatná doba padla i na telekomunikační sektor, kdo může, propouští, kdo nemůže, krachuje.

Po letech tučných přicházejí léta hubená. Likvidují se tisíce pracovních míst, jména, která jsme doposud považovali za stálice, se uchylují pod ochranu „Chapter 11“, tedy fakticky bankrotují. A co hůř, fúze se nedějí, málokdo má možnost si dovolit riskovat přijmout pod svá křídla společnost, kterou „horší časy“ přistihly v nedbalkách. Strukturální krize odvětví, nebo jen maličká vlnka, na které se chviličku povezeme dolů?

Fakta

V listopadu 2008 ohlásila společnost Nokia zrušení 600 pracovních míst ve Finsku, Británii, Singapuru a USA. Dalších 1700 pracovních míst ruší v březnu 2009 – propouštění se dotkne nejenom Británie a Finska, ale také Číny, doposud nejrůstovějšího a nejnadějnějšího trhu. V Číně běží program „dobrovolného odchodu“ – kdo dobrovolně odejde ze společnosti Nokia v průběhu března, odnese si větší odstupné. Podobný program se vloni týkal také ostatních poboček firmy Nokia. Zdroj.

Nejde, pravda, o dramatická čísla: koncem roku 2008 zaměstnávala Nokia přes 120 tisíc lidí, takže změna počtu zaměstnanců je procentní. Ale je to určité varování, sama Nokia se s touto změnou vyrovnávala v tiskové zprávě, kde ji označila za něco, co má „increase cost-efficiency and adapt operations to market situation“  – což je hezky píárově řečeno.

Nešlo by o nic vážného, kdyby se podobně nepropadly prodejní výsledky společnosti. Meziroční porovnání mezi posledním čtvrtletím roku 2008 a 2007 ukázalo více než 19 % propadu prodeje, provozní zisk padl o 80 % z 2,5 mld euro na 492 milionů euro. To jsou pro firmu zaměřenou na vývoj a prodej (výrobu už Nokia provádí spíše sporadicky) alarmující čísla.

Aby toho nebylo málo, Nokia upravila své odhady vývoje odvětví, když usoudila, že v roce 2009 poklesne odbyt v celém telekomunikačním odvětví o deset procent oproti roku 2008 – do té doby očekávala pětiprocentní propad.

Podobné výsledky reportuje i Sony Ericsson, když oznámil, že prodá letos méně mobilů, než očekával, a také, že za první čtvrtletí fiskálního roku pravděpodobně prodělá 390 milionů euro (zdroj). Nepříjemné opět je, připomínají analytici, že pro Sony Ericsson je to čtvrtá kvartální ztráta v řadě a není se čemu divit, že se objevují hlasy, že Sony by bylo v oboru lépe bez Ericssonu. Do toho tento joint-venture propouští 2000 zaměstnanců. Podobně jsou na tom mateřské koncerny, Sony se loučí letos s 16 000 zaměstnanci, Ericsson přidá k loňským 4000 zrušených pracovních míst letos dalších 5000 míst (zdroj).

Motorola, pátý největší hráč na poli mobilních telefonů, je dokonce podle některých spekulací na pokraji krachu (zdroj). Obchodně se jí nedaří, neumí přitáhnout rozhodující trhy na stranu svých mobilních telefonů, od doby legendární „žiletky“ nepředstavila nic, čím by trh uhranula.

O mnoho lépe na tom nejsou ani samotní mobilní operátoři. Například Vodafone zmrazil všem britským zaměstnancům bonusy a propustí 500 zaměstnanců z celkem 10 000 britských pracovníků (zdroj).  – Vodafone by chtěl na nákladech ušetřit ve střednědobém horizontu 1 miliardu euro, ambicióznější je Telecom Italia, který by rád ušetřil rovnou 2 mld euro.

V lednu se pod ochranu před věřiteli uchýlil Nortel Networks, kterému se na síťovém trhu v poslední době také nedařilo.

Kde jsou potíže

Současná situace na trhu se v telekomunikacích projevuje ve dvou hlavních směrech. Tak za prvé obecná úvěrová nedůvěra v globální ekonomice způsobuje nedostatek investičních prostředků pro rozsáhlejší projekty, které se měly realizovat v průběhu letošního roku. To se dotýká především infrastrukturních záležitostí, ale začíná se to projevovat i například v oblasti dotací mobilních telefonů a dá se očekávat, že letos budou operátoři podstatně méně rozdávační, co se dotací týká.

Druhým negativním aspektem je pokles spotřeby, kdy se uživatelé ve své spotřebě přesouvají od tužeb k potřebám, což se dotýká především nově zaváděných a „zbytných“ služeb. Odstup uživatelů od spotřeby nových služeb se zase promítá do důvěry trhu a zejména finančních institucí investovat do rozvoje takové služby.

Růst mobilní penetrace v regionech

Vývoj penetrace mobilních telefonů v regionech za rok 2007. Zdroj: ITU.

MIF16

Krize, deprese, hubená léta?

Telekomunikační trh se poprvé po mnoha letech propadne, záleží na sektoru a odvětví. Evropské a americké firmy na tom budou hůře, propad se jich dotkne významněji, ty asijské a zejména Čínské budou těžit z nenápadných či více nápadných protekcionistických opatřeních místních vlád a z toho, že řada investičních horizontů v asijských zemích byla posunuta – například Čína a Indie se na 3G sítě teprve chystají a místní trhy jsou mobily penetrované zatím málo, v porovnání se saturovanou Evropou a USA.

Po letech tučných přicházejí léta hubená. Nemusíme tomu přímo říkat krize, ale lepší označení je těžko najít.

Anketa

Hodláte si letos koupit nový mobilní telefon?

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 3. 2009 9:11

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »