Hlavní navigace

TeliaSonera staví novou optickou trasu z Prahy, v ČR investovala miliardy

28. 6. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Jan Sedlák
Třetí nezávislá trasa povede do obřího datového hubu ve Frankfurtu. TeliaSonera už v Česku investovala miliardy.

Skandinávský telekomunikační gigant TeliaSonera buduje novou optickou trasu z Prahy. Projekt už je v chodu a dokončen bude v třetím kvartálu letošního roku. Páteřní linka spojí české hlavní město nejkratší možnou trasou s Norimberkem a především Frankfurtem.

Pro Telii to bude už třetí větev, kterou na území České republiky provozuje. Současná infrastruktura vede podél dálnice D1 přes Brno dolů na Budapešť a z Brna rovněž odbočuje nahoru na Ostravu a do Polska. Druhá současná trasa vede z Prahy směrem na Drážďany a Hamburk.

„Bude možné těžit z nejlepšího možného přístupu do Frankfurtu, který je obecně považován za jeden z nejdůležitějších datových hubů,“ komentuje pro Lupu Jindřich Chaloupka, který se v Telii stará o datový byznys v několika zemích včetně Česka.

Zájmem severského providera je také díky třetí trase dobře odbavit Polsko, odkud je to kousek i na Ukrajinu. „Polsko se nyní do Frankfurtu rychle dostane přes Ostravu a Brno,“ popisuje Chaloupka.

V Česku investovány miliardy

TeliaSonera oficiálně přesně nekomentuje, kolik do nového projektu investuje. Podle informací Lupy má nicméně společnost v Česku historicky investovány zhruba tři miliardy korun. Optické trasy v drtivé většině případů vlastní, pouze na Břeclavsku je menší část, kde se kooperuje s Dial Telecomem. „Zájmem Telie je mít vlastní infrastrukturu a co nejméně si toho pronajímat,“ dodává Chaloupka. Sítě navíc nejsou přiloženy k někomu dalšímu.

Jindřich Chaloupka, TeliaSonera.
Autor: Jan Sedlák

Jindřich Chaloupka, TeliaSonera

TeliaSonera v Česku ročně vygeneruje tržby řádově ve stovkách milionů korun. Oblasti střední a východní Evropy a Balkánu jsou pro společnost obecně z hlediska tržeb stabilní. Výraznější investice se ovšem provádějí zejména v zemích, kde masivně narůstá spotřeba dat, třeba v Asii. „Praha má každopádně dobré postavení, jde o silnou tranzitní oblast.“

Telia například přes Česko a hlavní město „žene“ hlavní (core) síť právě na Balkán. Dobré postavení nicméně není dáno například zákony nebo ekonomickou situací, jako spíše čistě geografickým postavením.

Hlavním byznysem skandinávské společnosti u nás je prodej IP konektivity do zahraničí. Je možné odsud obsluhovat také české zákazníky, kteří chtějí propojit zahraniční lokality. Služeb Telia využívají jména jako O2, Vodafone, T-Mobile, Dial Telecom, České Radiokomunikace, ČD-Telematika či řada providerů a menších regionálních hráčů. „Čeští zákazníci se umí zaručit, že odběr bude takový a takový. Jsou zde vidět jasné nárůsty využívání nových služeb.“

Optika na generace dopředu

Kapacita uplinků z a do Prahy se alokuje podle toho, kolik zákazníci potřebují, dnes jde o stovky gigabitů. „Při dosažení 40 procent kapacity našich uplinků automaticky provádíme upgrade a posílení,“ popisuje Chaloupka. Uvádí také, že v současné době má Telia „položeno tolik optiky, že je to na několik generací.“

Přenos dat každopádně roste, jak na území Česka, tak doručování a stahování ze zahraničí. Čísla ženou nahoru zejména streaming a video. NIX už třeba běžně nabízí 100Gb porty. Na 100Gb se u nás adaptovalo třeba O2, které tyto porty využívá pro zahraničí a hlavní partnery. Pro ilustraci – rekordem, které O2 posílalo do NIXu, je 158 Gb/s. Jen hokejový zápas Česka s Norskem naposledy vygeneroval tok 126 Gb/s.

UX DAy - tip 2

TeliaSonera očekává, že postupně zavede i nové služby. Už dnes vedle zahraničního připojení nabízí třeba kolokaci (firma sama má infrastrukturu v datovém centru CE-Colo, tedy u T-Mobilu) a kapacitní služby „bod-bod“. Pronajímá se i nenasvícené vlákno, čehož využívá třeba CESNET. Do budoucna se u nás mají nabídnout věci typu „Cloud Connect“, kdy se zákazníci co nejrychleji chtějí dostat k velkým cloudům typu Microsoft Azure či Amazon AWS.

Pozice Telie v Česku a regionu je v podstatě dominantní. Globálně se firma pere o pozici jedničky s Level3. Telia na našem trhu působí už kolem dvaceti let. „Očekáváme, že další nárůsty dat masivně podpoří zejména mobilní přenosy,“ počítá šéf TeliaSonera pro Evropu, Blízký východ a Afriku Simon Vye.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).