Hlavní navigace

Teorie a realita laciných hraček

19. 12. 2005
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Každé správné dítě má dneska svůj osobní „empétři“ přehrávač… mobil, notebook. Elektronické a komunikační hračky jsou coby dárky k Vánocům vděčnou záležitostí. Otázka zní, zda dát přednost kvalitě, nebo ceně.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Server Technet minulý týden zveřejnil článek o MP3 přehrávačích pod vánoční stromeček. Na rozdíl od běžného vychvalování supermoderních modelů se tentokrát autor soustředil na supermoderní šunty. Tedy na kusy, které by naší pozornosti při výběru dárku rozhodně měly ujít, aby se nestalo, že obdarovaný místo nadšení uroní hořkou slzu.

Článek kritizuje předražené a nesmyslné hrající brýle, polofunkční Olympus, automaticky se rozpadávající fazoli od Sony, nedomyšlený Umax a… chloubu snad všech hypermarketů. Neznačkový, přesněji multiznačkový přehrávač za devět stovek. Paradoxně jediný skutečný přehrávač, který je pro mnoho kupujících rodičů – a nejen rodičů – dosažitelnou variantou. Nedá se říct, že ho odsuzuje. On ho rovnou drtí.

BRAND24

Posláním technických časopisů – a je vcelku jedno, zda jde o tištěné tituly nebo servery – je ukazovat nejnovější výkřiky módy a varovat před závadnými kusy a omyly. Jenže jak se zdá, existuje propastný rozdíl mezi obsahem časopisů a nákupními košíky. Nejde o nic nepřirozeného. Většina čtenářů serveru o automobilismu neskutečně ráda zhltne článek na téma poslední model Ferrari, a pak usedne do své Felicie, ti šťastnější do omšelého Passatu. Nemálo účastníků zuřivých diskuzí, zda je lepší používat Internet přes 3G síť, nebo ADSL, sama disponuje analogovou vytáčenou linkou. A nemálo šťastných majitelů mobilu za tři tisíce korun sleduje nejžhavější novinky ze světa manažerských high-endů.

Přesto rozdíl mezi například tím článkem o šuntovitých přehrávačích a opravdu značnou penetrací neznačkového zázraku s cenou pod tisíc korun představuje určitý rozpor, a ten zní: sledují média nejnovější trendy, nebo realitu? Jinými slovy: odpovídá to, o čem si přečteme, tomu, s čím se reálně setkáváme? Myslím si, že v zásadě ano, ale nedokonale. Tato nedokonalost působí jednak motivačně (jednou si to Ferrari určitě koupím), jednak frustračně (na ty Citizenky prostě nikdy nebudu mít). Zda je dobře zatracovat něco, co je možná šunt, ale pořádně úspěšný, závisí na tom, která reakce u konkrétního člověka převládne. Osobně si ale myslím, že to moc dobře není.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).