Test: Dojde elektronická pohlednice?

Elektronické pohlednice jsou moderním, ale v poslední době již také dostatečně zažitým způsobem, jak zadarmo a hezky potěšit bližního. Jak fungují přední české servery odesílající pohlednice - posílají jen odkaz, nebo celou pohlednici jako obrázek? Je třeba se registrovat? Dojdou vaše zásilky včas a správnému adresátovi, nebo zůstanou nedoručené?

Otestovali jsme pro vás několik předních českých serverů, které nabízejí funkce elektronických pohlednic. Nezajímalo nás ani tak množství funkcí, které tyto servery nabízejí, nebo jejich design. Podstatnou otázkou byla spolehlivost a rychlost, a to v několika ohledech. Ještě dříve, než se k nim dostaneme, se ale podívejme, jak elektronická pohlednice vlastně funguje.

Trocha teorie

Elektronická pohlednice vypadá podobně jako ta klasická. Je na ní obrázek, text, případě se dá doplnit o roztomilý zvukový nebo jiný příhodný efekt. Rozdíl je v tom, že klasický pohled putuje poštou, zatímco elektronický nikdy neopustí server, na němž byl vytvořen. Osoba odesílající pohlednici pouze specifikuje příjemce, a ten pak dostane email. Emaily původně obsahovaly pohlednici ve formátu obrázku nebo HTML, pro značné rozšíření nevyžádané pošty a takto se šířících červů jsou však dnes již vedeny pouze jako odkaz na server. To znamená, že obdarovaný uživatel klikne na odkaz, který mu přijde emailem s anoncí o pohlednici, případně otevře stránky serveru pohlednic a zadá do nich speciální kód. Po tomto ověření, ať již kódem, odkazem či jinak, mu je pohlednice zobrazena a většinou je mu i nabídnuto několik elementárních možností, co s čerstvě obdrževším pohledem dělat (typická možnost je odpovědět). Pohlednice nebývají archivovány, jsou jednorázovou službou.

Servery elektronických pohlednic jsou sběrateli emailových adres. Proto, aby mohla být pohlednice vůbec odeslána, je třeba zadat vždy dvě: adresu příjemce pohledu a pak adresu odesílatele, tedy svou vlastní (případě toho, za koho se vydáváme). To vyvolává zvýšené nároky na bezpečnost, i když samotný proces odesílání pohlednic zabezpečen není. Pokud vám, zejména po použití některého zahraničního serveru, začne chodit nadměrné množství nevyžádané pošty, pak vězte, že právě díky pohledu jste možná naletěli a ocitli se na seznamu spammerů. To je ale spekulativní problém a v případě většiny tuzemských služeb se nemáme čeho obávat. Žijí totiž především z reklamy na stránkách a pohlednice jsou často jsou jednou z mnoha služeb, které poskytují.

Přijde a nepřijde

A právě proto jsme se v dnešním testu zaměřili na spolehlivost a nikoliv funkční stránku serverů elektronických pohlednic. Vybrali jsme pět služeb, a to velmi jednoduše – jedná se o servery, které dosáhly nejvyššího ratingu ve vyhledávači Google po zadání klíčového slova „pohlednice“. Protože výsledky jsou závislé na čase, je třeba říct, že dne 18. listopadu 2004 to bylo těchto pět serverů (v následujícím pořadí):

www.pohlednice.cz
pohlednice.cen­trum.cz
www.postcard.cz
pohlednice.za­catek.cz
pohlednice.tis­cali.cz

Služeb rozesílajících e-pohlednice je pochopitelně více a i samotný výsledek Google se liší podle podoby zadaného slova či podle kombinace několika relevantních slov, nicméně takto byl dotaz položen nejtriviálnějším možným způsobem, při kterém vrátil smysluplné výsledky. Při výběru serverů jsme dále ignorovali sponzorované odkazy a soustředili se pouze na přirozené výsledky vyhledávání.

Každý server nabízí trochu jiné rozhraní pro odesílání pohlednic, trochu jiný katalog s trochu jinými obrázky, ale dá se říct, že průměrný uživatel si vybere na všech z nich, na každém něco hezkého právě pro toho, koho chce elektronickým pohledem obdarovat. Ovládací rozhraní serverů je rozdílné. Někde lze pohlednici poslat v jediném kroku, jinde je akce rozdělena do několika. Jednoduché pohlednicové servery nabízejí prakticky pouze odeslání obrázku s doprovodným textem, sofistikovanější systémy (velmi pěkně například Centrum) pak přidávají funkce, které bychom čekali spíše u aplikací pro správu emailů a nikoliv „jen“ elektronických pohledů. Přesto by se ani v jednom ze systémů neměl ztratit ani méně zkušený uživatel.

Pohlednice jsou odeslány a položme si otázku: dojdou? Poslali jsme z každého serveru jednu pohlednici adresátovi v doméně freemailů Atlas.cz. Emailová schránka byla vybírána pravidelně po deseti sekundách aplikací Microsoft Outlook 2003. Jak je všeobecně známo, tento program má antispamový filtr, v našem případě nastavený na vysoký stupeň citlivosti. Předpokládali jsme, že email s upozorněním o elektronické pohlednici obsahující text, kód pro výběr a odkaz může být snadno zaměněn s nevyžádanou poštou a zahozen, aniž by si jej mohl uživatel přečíst, respektive pohlednici vybrat.

Kromě toho nás také zajímala doba doručení pohlednice, ač jsme předpokládali, že bude minimální. Test se uskutečnil ve čtvrtek 18. listopadu 2004 v době předpokládané špičky provozu  – okolo půl dvanácté. A výsledky?

Server Čas nutný k doručení oznámení
Pohlednice.cz 2 min.
Pohlednice.cen­trum.cz 1 min.
Postcard.cz <1 min.
Pohlednice.za­catek.cz <1 min
Pohlednice.tis­cali.cz <1 min

Pohlednice ze všech pěti serverů přišly ke svému adresátovi a nechaly se vybrat. Transport nikdy netrval více než cca dvě minuty, přičemž tento čas zohledňuje jednak dobu potřebnou k odeslání anonce o pohlednici, a jednak čas, po který server pohlednici zpracovával. Podmínky byly víceméně homogenní, přesto lze i prodlevu na dvě minuty snadno omluvit. Nabízí se nicméně otázka, zda si čtenář mohl pohlednici po jejím doručení také vybrat. Zde se výsledky mírně lišily, jak ukazuje následující tabulka.

Server SPAM Filter Pozn.
Pohlednice.cz doručeno
Pohlednice.cen­trum.cz odmítnuto
Postcard.cz doručeno
Pohlednice.za­catek.cz odmítnuto na 2. pokus doručeno
Pohlednice.tis­cali.cz doručeno celá pohlednice

Jak vidíte, ve dvou případech (tedy u Centra a pohlednice.za­catek.cz) skončila anonce o příchozí elektronické pohlednici ve složce nevyžádaná pošta. V obou případech jsme poslali další pohlednici. Zde je zajímavé, že beze změny nastavení Outlooku podruhé email od zacatek.cz dorazil korektně, kdežto centrum skončilo tam, kde prve. Velmi zajímavé jsou také pohlednice od Tiscali. Jeho systém totiž nad ostatními velmi výrazně vyčnívá dvěma vlastnostmi. Předně, jako jediný vyžaduje registraci před použitím, a jako jediný doručil implicitně celou pohlednici do emailu ve formátu HTML (nebyla označena jako SPAM). Osobně první považuji za silný nedostatek, druhé za výraznou přednost, ale výběr je na uživateli.

Pro lepší objektivitu našeho testu jsme odeslání pohlednic zopakovali ještě jednou. Cílem byla tentokrát adresa ve freemailu portálu Seznam.cz. Email jsme vybírali prostřednictvím webmailového rozhraní, které je ale také vybaveno antispamovým filtrem. Smyslem bylo určit, zda bude některá z pohlednic omylem označena jako nevyžádaná pošta i tímto portálem a zda tak nedojde k jejímu znehodnocení. Test byl prováděn večer, tedy v době, kdy lidé v práci již Internet nepoužívají, ale množství domácích uživatelů ano, konkrétně okolo půl osmé.

Nebudeme vás trápit, všechny pohlednice dorazily a žádná nebyla zahozena. Při prohlížení zprávy od Tiscali (té s celou pohlednicí) bylo zobrazeno bezpečnostní varování, které by dle našeho názoru mohlo některé uživatele odradit od otevření obsahu. Jinak se všechny emaily zobrazily korektně (obsahují text a odkaz).

Trochu jinak to bylo s dobou odezvy. Ostatně podívejme se:

UX16

Server Čas nutný k doručení oznámení
Pohlednice.cz 7 min.
Pohlednice.cen­trum.cz 2 min.
Postcard.cz 3 min.
Pohlednice.za­catek.cz <1 min
Pohlednice.tis­cali.cz <1 min

Doprava je opět určena mimo jiné podmínkami na síti, přesto si nelze nevšimnout značného zpomalení příchodu zprávy ze serveru Pohlednice.cz; není bez zajímavosti, že již při prvním testu se jako jediný dostal na dvě minuty. Prodloužila se ale doba příchodu zprávy od tří různých serverů, což není nepostřehnutel­ným jevem.

Resumé

Náš souboj serverů s pohlednicemi nemá jednoznačného vítěze. Doručují všechny stejně, až na Tiscali s jeho kompletní pohlednicí. Kontrolou emailu s vysokou citlivostí projdou nakonec až na nešťastné Centrum také všechny. Doporučení tedy zní: pokud používáte elektronické pohlednice a máte „svůj“ server, zůstaňte u něj, pokud vám vyhovuje. Jestli ne, můžete se poohlédnout například po Postcardu a nebude-li vám vadit registrace, pak určitě po Tiscali.

Anketa

Posíláte elektronické pohlednice?

31 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 25. 11. 2004 22:17
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení Instagram pro firemní i osobní marketing

  •  
    Jak zakládat a používat účty.
  • Jak publikovat a vyhodnocovat.
  • Jak si poradit s hastagy.

Detailní informace o školení Instagram»