Hlavní navigace

Těžký život bannerův

Eduard Hlava

Nechtěl bych být v kůži banneru. Ačkoliv je kreativci opečovávají, zadavatelé reklamy se nad nimi rozplývají, přesto si jich nikdo nevšímá a někteří je dokonce zakazují apriori. Je jich na světě milióny, a ač každý banner lační po tom, aby se ho uživatel dotkl myším kurzorem, skoro nikdo to nedělá.

Click-rate obrázkových reklam vkládaných do stránek je mizivý a nemocí zvanou banner-blindnes tu trpí snad už každý, kdo kdy navštívil Internet.

Přesto reklamní agentury, zadavatelé a nuceně i provozovatelé serverů neustále obrázkové bannery prosazují jako za dob, kdy Ivan Prakočovič (nebo jak se jmenoval ten běloruský průkopník bannerů u nás?) houfně zavedl tuhle módu i do Čech. A přitom existuje spousta jiných typů reklam.

Největší problém obrázkové reklamy vidím v tom (mimo to, že je opravdu otravná), že ve většině případů nijak nesouvisí s obsahem stránky, není cílená. Může souviset s celkovou náplní webu, ale nikdy nemá vztah přímo ke konkrétnímu článku. Proč by mě pak taková reklama měla zajímat? Tak to ji raději budu ignorovat, že?

A přitom dnes už je možné naprogramovat banner, který bude reagovat na obsah zobrazené stránky. Příklad. Čtu si o potápění v Chorvatsku a na banneru e-shopu mám vyobrazenou potápěčskou výstroj. Přejdu na jiný server a čtu si článek o správném smažení lososa. Banner stejného e-shopu mi textem i obrázkem nabízí teflonovou pánev. Takovýhle chytrý banner by se mi líbil víc než ty hrůzy, co my, méně šťastní, dnes a denně vidíme. Za chytrý banner ale nelze považovat ten, na kterém je někdo chytrý, třeba pan prezident – viz můj včerejší článek o banneru s profesorem Václavem Klausem.

Možná namítnete, že podobná reklama už existuje. Ale ne tak docela. Bannery se umísťují na konkrétní servery/stránky, a pokud vím, neumí reagovat na aktuální obsah. Avšak nevěšme hlavu, existují dvě vlaštovky.

První vlaštovkou (již postarší) jsou bannery, které mají dynamický obsah a redakce/zadavatel může bez nutnosti znovunasazení ovlivňovat jejich obsah. Říkáme jim samonatékací nebo zkráceně jen „natejkáče“. Jejich obsah je ale stále závislý na úsudku někoho, kdo tam ten obsah vloží bez možnosti ovlivnit, u jakého článku se zobrazí.

Druhou vlaštovkou je kontextová reklama. Textová reklamní sdělení se vybírají na základě obsahu článku, u kterého se mají zobrazit, nikoliv podle serveru. Na základě automatické analýzy obsahu článku tedy dostane uživatel poměrně přesně cílenou reklamu. Lze vytknout, že to má své mouchy (smrt Karla Zicha a reklama na potápěčské vybavení, smrt Ivana Hlinky a reklama na brzdy apod.), ale i to bude v brzké době určitě vyřešeno.

Kontextová reklama má samozřejmě daleko širší využití, než jaké je v současnosti nabízeno. Ale pokud se chce někdo prezentovat obrázkovou reklamou za každou cenu a nestačí mu daleko příjemnější a účinnější textová reklama, nechť se zamyslí nad tím, jestli není lepší ušetřit na milionech zbytečných impresí, a nezkusí ji raději lépe a chytřeji cílit.

Jsme v 21. století, ale obrázková reklama mimo to, že je čím dál tím agresívnější, je stále tou hloupoučkou reklamou, která nedokáže nic jiného, než čtenáře v lepším případě naštvat, v horším úplně odradit od další návštěvy.

Našli jste v článku chybu?

27. 9. 2005 23:12

running (neregistrovaný)
nejhorší je aleš slabý. je to spammer.

16. 9. 2005 18:10

johny1556 (neregistrovaný)
Nejlepší je http://www.admuncher.cz . Je tam i čeština.
Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

DigiZone.cz: Test Philips 24PFS5231 s Bluetooth repro

Test Philips 24PFS5231 s Bluetooth repro

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life