Hlavní navigace

The Sun pootevírá paywall, uvolní články, které se dobře sdílejí

22. 6. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Po dvou letech za zcela neprostupnou platební zdí britský list mění strategii. Znamená to, že se placený obsah neosvědčil?

Ještě loni na podzim se britský bulvární The Sun chlubil meziročním zdvojnásobením počtu digitálních předplatitelů – v listopadu 2014 jich podle Business Insideru měl celkem 225 tisíc a většina z nich platila 7,99 libry měsíčně.

Jenže to zřejmě nestačí – ostatně analýzy při spuštění neprostupného paywallu tipovaly, že k vyrovnání ztrát z nižší návštěvnosti a menších příjmů z online reklamy by Sun pořeboval nejméně 300 tisíc platících čtenářů.

Vedení redakce teď poprvé od zavedení paywallu oznámilo, že vybraný digitální obsah dá Sun od července k dispozici na web zdarma. V interní zprávě redakce, kterou cituje Guardian, to vedení vydavatelství zdůvodňuje „vývojem obchodního modelu, který musí vzít v potaz rychlé změny v technologiích a v tom, jak čtenáři zprávy čtou a sdílejí“.

Konkurence zdarma

Hlavním kritériem, podle kterého se bude určovat, jaký obsah půjde na web zdarma, má být potenciál ke sdílení (shareability). „Většinu obsahu zdarma má na klíč vytvářet nový speciální tým, ale editoři Sunu budou moci odemknout i další texty – obzvláště pokud půjde o témata, o kterých hodně píše konkurence,“ vysvětluje výkonný šéf News UK Mike Darcey

Ze začátku podle něj půjde hlavně o obecné zpravodajství a zprávy ze sportu. „Musíme si být jistí, že digitální obsah, který poskytneme zdarma, je odlišný od toho placeného a že nijak nesníží hodnotu placeného vydání,“ dodává.

Zdá se, že pootevřením paywallu se Sun snaží snížit výhody, které díky uzavření obsahu získala jeho konkurence. Jde zejména o Daily Mail, který v poslední době úspěšně útočí na pozici Sunu coby největšího tištěného britského deníku. A obzvláště při velkých událostech žene paywall čtenáře přímo do náručí webů, které dále poskytují zprávy zdarma.

BRAND24

Placený obsah v Česku

V Česku jsou zatím jediným velkým médiem, které testuje paywall, Hospodářské noviny. Šéf vydavatelství Economia Roman Latuske na dubnové konferenci IAC 2015 řekl, že od jeho loňského zavedení za digitální obsah HN nějakým způsobem zaplatilo 9 804 lidí. Celkový počet předplatitelů HN tak klesl, podle Latuskeho byl ale pokles oproti minulým letům mnohem nižší.

O poznání lépe se s placeným obsahem daří rodině webů kolem Motejlek.com, která se letos rozšířila o web píšící o cestování – většina obsahu na něm je ale zdarma. V černých číslech jsou i specializované projekty jako Borovan.cz nebo Patria Online. A po prvním roce fungování si na svůj provoz vydělá i 067 publicisty Petra Koubského.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).